• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • Blivande Fru Stålhandske

En "Just to be safe"- fråga; Ordet "xing", vilka fler betydelser har det i de andra tonerna, vet du det? Lite jobbigt om man tror att kassörskan frågar en något oanständigt när det i själva verket är helt oskyldigt.

Nej, inga röda kuvert till ayi här heller! Vi har säkert missat flertalet kinesiska "måsten" under vår tid här, men jag brukar le lite extra och hoppas att de har överseende med min kulturella okunnighet. Stupid foreigner, du vet. Det är ju det dem kallar oss!
    Men ge du ett kuvert så blir det säkert renare i hörnen framöver.... :)

• Blivande Fru Stålhandske

Jag visste att vi hade ett textdokument med kinesiska förolämpningar som på något mystiskt sätt letat sig in på hårdddisken. ;)
    Den som söker skall finna, här är ett bidrag från mig;

Cao ni zu zong shi ba dai = F**k the 18 generations of your ancestors.

Inte säker på tonerna dock, vilket kan bli problem!

• margaux

Margaux hittar hem!!

Inget florerande i andra trådar för mig men har just genomgått ett par rysligt långa dagar.... No time for fun!

Men idag startade jag dagen med Champagne smakning.... Schysst mässa ned små champagne hus! Najs, men nu är jag ruggit hungrig! Naturlig följd av syran....

Slutet på förra veckan och helgen vigdes till massa smakningar, teori och pannan i djupa veck!!
    Igår var jag därför tvungen att sticka inom min hudterapeut för lite pampering, innan det bar av till en vinkurs som jag höll i för några tappra själar!

Nu blir jag kallad för att smaka lite Chassagne-Montrachet! See ya soon!!!

• Gemma

margaux, it's a dirty jobb but someone's got to do it. Stålis: jag suger i mig kunskapen som en svamp! Betr. xing vet jag bara att första tonen betyder "OK".

• Gemma

Jag vill också hälsa på i små champagnehus.

• Gemma

Haha, vad lustigt. Jag jobbar alltså för exportrådet, mest på frivillig basis. Och på sedvanligt gemma-manér har jag tagit på mig mer och mer, och de andra har sackat efter mer och mer för de märker ju att jobbet ändå blir gjort.

Nu har en av mina kollegor skrivit till exportrådets chef att han inte kan närvara på budgetmötet utan att han "skickar mig" istället. Han har också gett mitt nummer till olika affärskontakter som han har och uppgivit mig som kontaktperson medan han är borta. Grejen är att jag också är borta... Plus att jag typ kanske inte har lust. Men jag gillar honom ändå. Han är ju VD för ett företag och van att bossa folk hit och dit så han förstår inte bättre. Skickade i alla fall ett artigt mail där jag klargjorde att jag vill att han frågar mig innan han underrättar berörda parter om att jag kommer att närvara. Känns som en rätt rimlig önskan...

• Gemma

Mmm, nu kom svaret. Först förorättat, "vaddå, det är väl ingen big deal?", sen någon sorts "jaja, om du tar illa upp så får jag väl be om ursäkt".

Pojkar...

• margaux

Gemma! Du får se till att ta betalt om du ska bjuda så där mkt på dig... Ingenting är gratis vet du!! Kanske kan bli till ett par xtra Hermès scarfs?

Men boys will always be boys...

Stålis och Gemma! Jag lär mig konstig kinesiska i denna tråden...

• lourdes

Nyss hemkommen från ett härligt och vårigt London. Det är vår i London, 10-12 grader varmt, fåglarna kvittrade och folk gick omkring i ballerinaskor.
    London är, som vanligt, fantastiskt. Har varit runt på mängder av mysiga små butiker och bra affärer.
    Mindre roligt att komma hem till snö och slask, men vad gör det nu när jag sitter här med min vackra klänning ? yes! Hittade min klänning. Som jag har vandrat runt i London... Ett tag trodde jag att jag aldrig skulle hitta en klänning som faller mig i smaken, men efter att jag provade den här klänningen så kände jag direkt att det var den jag skulle ha. Fick ta mig en lång funderare för den var mycket dyrare än vad jag tänkt mig. Men det blev den klänningen till slut. Och jag är så glad för det.
    Tror jag var inne i varenda butik på Sloane Street och på New- och Old Bond Street. Sprang fram och tillbaka som en dåre dom två sista dagarna. Fick t.o.m. komma in på Browns Bride fastän jag inte hade bokat något möte. Var inne på några varuhus också. Gillar egentligen inte stora varuhus ? för mycket folk och ofta ganska opersonliga.
    Till slut hamnade jag i Marc Jacobs butik på Mount Street. En butik jag hade sparat till sist. Butiken är precis nyöppnad och den är SÅ fin. Jag ville köpa precis allt. Lokalen är en gammal antik affär med fantastiska golv och en öppen spis.
    Trodde aldrig jag skulle hitta en klänning där. Men, där hängde den och jag såg direkt att det var något för mig. Provade den och den satt helt perfekt.
    Den går strax ovanför knäna, A-linje formad, voluminös, i siden, crémefärgad, lager-på-lager effekt.
    Hittade ett par superfina skor till från skomästaren, Christian Louboutin och underbara underkläder från La perla. Vad mer kan man önska sig?!
    Det har varit rena shoppingdagar, vi skulle ha hunnit med en massa annat, men seriös shopping kräver sin tid ;)

Imorgon är det dags för konsultation hos frisören. Nu närmar sig dagen D med stormsteg!

• Gemma

Lourdes, kul att du hittat hit ända från London. Har läst om marc jacobs nya butik, tog honom tydligen evigheter att hitta rätt location, lär ligga lite hemligt till? Här i Shanghai har han flera olika butiker, här gäller framför allt maximal exponering för det är så många som slåss om utrymmet och ända sättet är att skrika högst.

Ser verkligen fram emot att se bilder på dina underbara inköp! Hur var det f.ö. på Browns? Har ju tillbringat många sköna och en hel del stressiga stunder där med fittings osv.

Svar på tråden En plats i solen