• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • Lapinette

80 % lyckas det första året och 90 % inom två år. Genomsnittstiden ligger på 7 månader och den har vi passerat. Ahhh, får väl ägna livet åt lyx, resor, vin, inredning och shopping istället.

• Izunia

Gemmis, vi hade den sista 24 feb och mamman förväntas föda 29 mars.
    Vi hade rödvin för icke-gravida/ammande tjejer - typ JAG! :D

Första festen hade vi bara smörgastarta etc, och denna hade vi grillad kykling, potatisgratäng, sallad, tzaziki etc som mamman hade fixat. Tartan bakade jag själv och den var självklart dekorerad i rosa eftersom hon väntar en flicka.

Som dekoration hade vi rosa och vita pärlemorballonger och serpentiner samt en "babyshower" banderoll. Alla fick favours, en pase fylld med badbomber och choklad.

Jag gjorde ett korsord (kan skicka exeplem till dig och var man gör dem), mäta mammas mage, multimamman samt blöjlek.
    Man samlade poäng och vinnar vann en present i slutet.

Jag kan även skicka instruktioner pa lekarna.

• Roslagsbruden

Hej tjejer!
    Har varit i Malmö ett par dagar och där är det vår - hör det du Gemma? Vintergäcken och snödropparna blommar överallt och buskarna har stora gröna knoppar. I går kväll, efter middag med kollegorna, så satt vi ute till kl. 24.00 (Lilla Torget förstås...). Äntligen, äntligen, hoppas att våren inte tvärvänder nu.

Lapinette: Ge inte upp och misströsta inte - det kan ta tid att bli gravid. Det är ju så mycket som ska klaffa... Och skulle det krångla så finns det en massa hjälp att få nuförtiden. Se bara till att ha kul under tiden

Helgen tänker vi tillbringa på landet - evigheter sedan vi var där. Längtar verkligen efter det. Nu ska jag pussa på mannen - har ju varit ifrån honom i två hela dygn!

• Gemma

Izunia: Vad bra, då har jag lite tid på mig för hon ska inte ha barn förrän om ett par månader. Vill supergärna höra om lekarna, hur de går till. Ja, om du orkar och hinner. Du har väl en del att stå in nu med nya jobbet?

Svensk vår... svårt att förklara för er som bor därborta men ett ord som "vintergäck" kan få det att liksom... tvinnas till i kroppen. Och kännas som gråt för en liten millisekund. Sen lyfter man blicken, tittar ut över de disiga platanerna och är ganska glad igen. Men jag tror att den typen av känsla ("hemlängtan" heter det va?") växer sig starkare och starkare för många, för att sedan kulminera när man får barn och då flyttar man hem. Eller också blir man en sån där övervintrare, inte kines och inte europé utan någonstans mitt emellan.

Födelsedagsfest: Var på en sån i går kväll, hos en fransyska som jag umgåtts med sedan i somras. Hon är yngre, 23, och delar lägenhet med två andra fransoser. Förutom en kinesisk journalist, uppvuxen i Los Angeles, och en ytterst märklig tjej, en tyska, var alla andra från Frankrike. Kvällen var OK, ni ser bilden framför er, lite ost låg hur som haver på en papptallrik, petflaskor med kemikaliesmakande kinesisk läsk (för att det är billigast), luften vit av cigarrettrök och pappmuggar med fimpar guppande i läsken.

Jag pratade mest med en jätterar tjej från Reunion-ön, en liten franskstyrd ö bredvid Mauritius. Hon berättade levande om hur hon vuxit upp bland vattenfall och höga berg. En del andra personer var bara skitjobbiga i största allmänhet, den kinesiske killen höll på och försöka chockera oss andra hela tiden genom att säga saker som att det inte var lammspett som såldes på gatan utan i själva verket vilda katter fångades in nattetid i stora säckar av fattiga människor. Den tyska tjejen klagade hela tiden på att kineser är så avundsjuka på henne (vilket förvånade mig, för avund är faktiskt ingenting jag stött på här över huvud taget), och så fann jag mig i den märkliga situationen att hon ventilerade kinesiska fördomar / okunskap om oss från väst, medan jag stod och försvarade kineser, närmast glorifierade dem. Urjobbigt. Visst fasen är det förnedrande att bo här som västerlänning och dag ut och in betraktas som en enorm penningpåse som det gäller att locka ut innehållet från, genom lika delar lurendrejeri och smicker. Samtidigt... om våra tidningar hade varit så fyllda av dynga och ren skräckpropaganda om utlänningar som de kinesiska är, och framför allt har varit, då hade vi VERKLIGEN inte varit så öppna för och nyfikna på främlingar som i synnerhet unga kineser är! Velat se ut som dem, bjuda hem dem, lära oss deras språk, lyssna på deras musik osv... Och lägg därtill att de flesta kineser är överens om att det bor alldeles för mycket folk här, och så denna invasion av hundratusentals västerlänningar på bara ett par år, som indirekt gjort att huspriser mångdubblats så att vanliga kineser inte har råd att köpa lägenheter, eller alla fetmagade amerikaner som tar sig unga kinesiska älskarinnor medan många kineiska män inte kan träffa en fru eftersom han inte kan tillgodose vad som numera ofta är ett baskrav: Att han ska äga sin egen bostad. Plus kunna förse släkten med fler än ett barn (vilket ju är förbehållet utlänningar och blandade äktenskap, plus kineser som har råd att betala den höga straffavgiften).

Nä, nog om detta. Det är morgon, mannen är på jobbet trots att det är lördag och jag ska ge mig i kast med lite arbete, själv. Senare ska vi till gymmet och ikväll är det fest hos fabulous gravida vänninnan och hennes man. Det lär bli aningen mer glamouröst än igår, med fingerfoods och soft musik i deras arkitektinredda våning. Lite mer min stil helt enkelt. Framförallt blir det skönt att slippa vädra rökiga plagg i dygn efteråt...

Kram, G

• Gemma

Izunia: Jag är själv väldigt förtjust i min Olympus my-kamera och de har kommit ut med en ny som verkar jättebra, finns i rosa också ;) Om du inte är en konnässör som kräver systemkamera vill säga.

• Izunia

Gemma jag ska maila dig när jag fr lite tid! :)
    Jag har tittat pa Olympus. Vill ha en liten bra digitalkamera. Mannen har en fullfjädrad Canon 20D...sa jag vill ha en liiiten :).

• margaux

Idag har jag varit och provat brudklänningar.... Jag och 2 väninnor började dagen lätt bakfulla på Grand Hotell med champagne. Sen provade vi klänningar(bara vi som ska gifta oss..). Men de hade inte den klänningen som jag VILLE prova, Pronovias Equador! Provade en liknande i samma modell från San Patrick och den satt mkt fint, men hade inte lika fint material och en massa paljetter! Vill inte ha det.... Sen var den sydd i polyester.... Tycker det är förfärligt att de vill ha 12000kr för syntet!! GRR. De kunde beställa Equador till mig men då får jag ju inte prova på förhand. Suck!!

• margaux

Jag tycker 25000kr är mkt att betala för något man inte sett i verkligheten och provat.... Vad tycker ni?

• Gemma

Margaux, du kan absolut inte köpa en klänning utan att veta hur DU ser ut i den! Det är ju som med äktenskap, 30% du, 30% han och 30% dynamiken mellan er (okej det där hittade jag precis på men det känns ju rätt rimligt, eller hur?). Rekommenderar dig att gå runt och fördomsfritt prova massa, massa klänningar, du kan bli överraskad (precis som jag blev). Plus att det faktiskt kan vara riktigt kul! Ångrar att jag var så negativt inställt till provning och inte hade mer roligt, möjligheten kommer ju aldrig mer.

• Gemma

Läste noggrannare i ditt inlägg och du tycks ju ha haft precis sådär trevligt som jag önskar att jag haft, med champagne och väninnor. En eloge till dig. Du har inte möjlighet att åka annorstädes och testa?

Kram, G

Svar på tråden En plats i solen