• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • margaux

Lapinette, jag tror jag börjar bli sjuk... du vet, sliten, ont i lederna etc. Ska hem och lägga mig nu snart! Har arbetat av en bit av berget på jobbet nu.
    Ska hyra en bra film och krypa upp i soffan!

Stålis. Har du fortfarande så där varmt o sommrigt? Och hur går det med träningen, mina springskor samlar damm......

Trollis! Lycka till. Du gör säkert rätt!

• Lapinette

margaux - ta hand om dig! Kryp upp i soffan och gör INGENTING. Jag kanske inte är rätt person att ge dem råden men dem säger att det hjälper mot mycket . Ahhh...och så klart ett glas rödvin och en bit mörk choklad till. Varken mer eller mindre.

• Roslagsbruden

Trollsländan: jag är själv arbetsgivare och mitt råd är - för inte någon bakom ljuset. Det straffar sig förr eller senare, tro mig.

Jag förstår mycket väl att du sätter dig själv och ditt liv i första hand, vem skulle inte göra det, men försök också att tänka långsiktigt. Inrikta dig på att få drömpraktiken men säg som det är. De har ju ändå valt dig vilket betyder att de uppskattar din kompetens. Säg som det är, att du ingenting vill hellre än att få möjlighet att göra din praktik där och är villig att hitta på alla möjliga kompromisser för att få visa att du är rätt person för tjänsten. Var finurlig, var uppfinningsrik (det kanske går att förkorta praktiken med 2 månader? Du kanske kan göra vissa delar på distans efter att bebisen kommit? osv) men var ärlig. Om du arbetar inom en smal sektor så betyder det troligen att de som arbetar inom den också pratar med varandra. Det vore ju bedrövligt om du fick stämpeln som någon som det inte går att lita på!

Om din arbetsgivare verkligen behöver någon där i 6 månader för att få arbetet att funka, så kommer man att uppfatta det som att du medvetet sabbat för dem och dina kollegor genom att försvinna i bästa fall 2 månader innan avslutat arbete. Och tro inte att de inte skulle våga ge dig dåliga referenser om de känner sig lurade...

Lycka till - det är en svår situation du hamnat i!

• Lapinette

Roslagsbrud är en klok kvinna.

• Trollsländan

Roslagsbrud
    Du har helt rätt, förra gången jag var gravid talade jag inte om det och jag blev uttagen till en internationell rättegångstävling den gången. När tävlingsansvarig fick veta att jag var gravid, så diskvalificerade hon mig. Man kan inte tänka när man har barn i magen eller precis fött sa hon...Dessutom var jag inte representativ för organisationen som gravid.
    Hade jag talat om det tidigare så hade hon inte ens valt ut mig skrev hon i brev. Så hade jag sagt något innan hade jag sluppit förudmjukelsen att bli diskvalificerad.

Och vad blev resultatet...visserligen fick jag ett saftigt skadestånd (läs blå sportbil), men vilken ångest jag hade i två år innan det var över. Så jag borde ha lärt mig min läxa...är man gravid ska man hålla fingrarna borta från karriären.

Jag vet att det inte är värt att kämpa för det som är riktigt och rätt och att gemene man (du och jag) egentligen skiter i diskrimineringslagen. Det är många som tänker som dig att det inte är rätt att föra arbetsgivaren bakom ljuset. Men vad är det man luras om egentligen? Det man har rätt till enligt lag? Vem tackar mig för att jag är lojal mot ett företag som jag inte ens får jobb hos? Och får jag då inte jobbet så blir de skadeståndsskyldiga om deras beslut beror på att jag är gravid. Ska man bråka om det då? När ska man eg berätta om graviditet? Det finns ju de som får missfall väldigt sent. Det kanske inte blir något barn den här gången heller för mig.
    Jag har aldrig kallat mig för feminist och tänker verkligen inte bli en symbol för kvinnors sak. Kanske bättre bli arbetslös och sälja hemmet och flytta till...dig kanske? Skämt och sido.
    Jag tror inte alla arbetsgivare är så krassa att de håller en graviditet emot en anställd oavsett om den anställde talar om det eller ej.
    Den här arbetsgivaren har gjort klart för mig att det bara blir en kort praktik och att man inte har chans att få något jobb där efter praktiken, så för mig står det ganska klart att ur deras synvinkel är det fråga om ett kortsiktligt sammarbete. Efter mig kommer en ny praktikant, det är så det fungerar, kort tid, billig, högutbildad arbetskraft som ska bytas ut så att man inte ska hinna ställa några krav. Två månader hit eller dit i rekryteringsarbetet för en ny praktikan kan knappast skada dem i jämförelse med vad 4 förlorade arbetsmånader skadar mig. Utstämplad från a-kassan, utan rätt till socialbidrag. Tänk... jag måste kanske panta min dyra 1,5 ct vigselring - o hemska tanke även om vi kommer gå runt ett tag på den.

• Blivande Fru Stålhandske

Trollsländan, vilka dilemman du står inför. Jag avundas dig inte och kommer inte att ge dig något råd,- jag är ändå inte kvalificerad att ge dig några- men jag hoppas att du väljer rätt till slut.
    Jag tror inte på "what will be, will be" eller ödet, jag tror på att aktiva, medvetna val skapar ditt liv (Plus lite tur också, såklart).

Margaux, det låter riktigt otrevligt att bli sjuk. Vila, vila, vila och god, näringsrik mat är nyckeln. Hoppas att du mår bättre snart.
    Och löpningen går mycket bättre, måste jag säga! Har fokuserat på att öka på min löp-takt, så jag använder löpbandet nere på gymmet och kör korta pass i intervallet i högre hastigheter. Körde ett tidigare idag, jag är helt slut fortfarande. Men det tar sig!

Vi har det hyffsat varmt, runt 25 grader, men ingen sol. :(

Lapinette, efter en titt på hotellets bildgalleri så måste jag nog säga att du har min tillåtelse att boka det dyrare rummet, såg mycket, mycket trevligt ut!

• Lapinette

Trollsländan - du vet bäst själv. Svårt för oss här att sätta oss in i din situation. Nu kommer ju mer fakta om hur arbetsgivaren inte bryr sig om du stannar 4 eller 6 månader. Ja, då är det väl ingen diskussion. Take it!

Stålis - är definivt inne på att boka ett av de dyrare rummen. Det får bli en billig semester hemma i Sverige i sommar. Helt klart! För nu är det weekends här och där, badrumsrenovering och inköp av nya möbler till vardagsrummet. Pengarna bara rinner iväg.

• Izunia

Trollsländan jag förstar att det är ett tufft beslut, Har ju själv inga barn men vet hur det är att vara arbetslös.

Lapinette, när börjar er utredning? Vad gör de da? Jag tror inte ni ska vara oroliga. Det är ju vanligt att det tar lite tid men det gör ju folk stressade och man sätter nog upp psykiska blockader..

Nu är jag riktigt trött och ser fram emot ett magaprov imorgon....hmm..

• mlu

Ja, ja, sa ar man sahar "Carrie Bradshaw-by night igen". Den mest aktiva singel skirbenten pa BT , that's for sure.
    Varit ute pa EN drink som blev flera med min chef. Kanske kan tillvaron har ordna sig i alla fall, jag saknar B sa att jag haller pa att ga sonder aven om jag har minst tva dates inbokade for morgondagen!!! oj, oj, det ar trottsamt att var singel, behova vara uppe sent, dricka manga drinkar och inte minst halla ordning pa alla telefon nummer! Suck.. please take me back!! Denna tillvaro onskar jag ingen......

• Roslagsbruden

Trollsländan: Ja, livet är inte rättvist och visst är det så att det som oftast är vi kvinnor som står inför de omöjliga valen.

Bara du kan givetvis bedöma om de beslut du fattar är de bästa för dig.

Jag håller tummarna!

Svar på tråden En plats i solen