• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • mlu

Lapinette:
    Verkar mysigt med varen i Sverige, - det ar alltid nagot visst da den morka vintern passerat. Annu en gra dag pa Cote d'Azur. Hade en trevlig kvall i Monaco igar, finns definitivt potential for fler trevliga kvallar dar men denna gang fick det bli lite middag och en drink pa Zebra Lounge. Du och jag verkar aktiva skribenter pa denna traden just nu. Ikvall blir det nog en ny tur till Cannes, ja, jag vet verkar helt tossig i mitt "uteliv" just nu men det kanns nytt och framfor allt kanns alternativet hemma pa kammaren utan tv som ett mindre lockande alternativ. Kanner mig dock lite krasslig sa skall definitivt inte bli lika sent som forra lordagen!!!

• Gemma

Igår morse åkte min bror och brorsson, tidigt på morgonen. Efter att med sträng röst ha beordrat taxichauffören att köra till rätt flygplats, vara försiktig och inte köra för fort, bäddade vi snabbt om från soffa + viksäng till VÅRA sängar. Det kändes som att komma hem efter att ha campat i djungeln i en vecka. Heaven! När jag vaknade hörde jag den lilla pojkens röst i min halvslummer, hans tusen frågor om varför det är si eller så, men sen kom jag ihåg att de var borta. Så då grät jag lite tillsammans med mannen. När vi tittade på brorsans foton (totalt 500 stycken + 30 filmer), grät vi lite till. Och konstaterade att vi måste sätta igång pronto och fixa egna barn. Spännande och lite läskigt att se om det går...

Resten av dagen gjorde vi absolut ingenting. Eller snarare - lång slö lunch utomhus på restaurang. En timmes styrketräning, därefter snabbvisit i Hermes-butiken för att för tionde gången klappa på den etoupe-färgade Bolyde-väskan som jag men i synnerhet mannen kärat ner sig (till saken hör också att mannen i fredags frågade om jag vill följa med till sverige när han ska på jobbresa den här månaden - OM jag vill! Sen föreslog han i anslutning till detta en helg i Paris, med kombinerad shopping och påhälsning av vänner. Själv längtar jag mest efter natur och lugn, men två - tre affärer kan man nog stå ut med ;) ). Kvällen fortsatte med tre timmars spabehandling med scrub och hot stone massage på det här stället:
    www.oasis-spa.net/
    Sen hade vi pratat i flera dagar om att fira mannens framgångar på jobbet med champagne, så då kändes det naturligt att ta hissen en våning upp till det här stället
    www.smartshanghai.com/venue/47/Glamour_Bar_shanghai
    för att dricka varsitt glas. Vi testade Perrier Jouet eftersom vi många gånger beundrat den vackra blommiga millesime-flaskan, fast detta var inte millesime utan standard och den var inget vidare. Så då var vi bara tvungna att ta varsin Laurent Perrier Rosé också. Bäst av allt var ändå att äta upp tio olika matrester (lämningar från veckans storkok) framför TV:n. Filmen var "Att Göra en pudel", har ni sett den? Inget vidare. Somnade med gott samvete halvvägs in i handlingen, eftersom jag ändå fattade hur den skulle fortlöpa.

Nu är det en sån där dag när det regnar och man tvättar, lyssnar på musik och läser glossiga magasin. Men eftersom det är i Shanghai ska vi strax sticka över gatan för en timmes tennis på de nya inomhusbanorna, därefter är det vidare till Xin Tian Di för dim sun-lunch och några gallerier.

Hur är era liv? Kram, G

• Lapinette

Gemma - Welcome back! Så härligt att läsa vad som hänt i ditt liv. Ska ni börja med bebisverkstan nu eller är det bara i diskussionsstadiet? Vi har snart försökt i ett år och har nu börjat en utredning. Själv är jag lite lätt uppgiven faktiskt. Självfallet är det inte så för alla, de flesta blir ju gravida typ på försöka 5-7. Jag skriver ju på en helgalen tråd här på BT om just att försöka få barn och där var det ett helt gäng som blev gravida i december...men sen dess har inget hänt. Bara tråkiga saker som utomex och missfall.

I Stockholm skiner solen idag IGEN! Har städat lägenheten och tänkte nu efter dusch och lite lunch ge oss ut i Hagaparken.

Annars är det mest inredingsplaner och semesterplaner som susar omkring i mitt huvud m a o allt är som vanligt! Vet inte om jag sagt det men på fredag åker vi till makens släkt i Frankrike. Då blir det äta, dricka champagne, Schwartzwald, mera champagne, mera mat ...och så blir man totalt död efter all mat, dricka och franska. Pust!

• mlu

Gemma: Later som Ditt besok varit alldeles fantastiskt trevligt!! Gemma, -Du skriver verkligen saa bra, forflyttningen till Ert Shanghai blir omedelbar genom dina beskrivningar!!

Jag far ocksa besok imorgon da min mamma kommer hit. Skall bli mysigt, aven om det inte var alltfor manga veckor sedan hon var har senast! Blir kanske lite ordning i tillvaron som just nu annars mest bestar av uteliv och jobb! Antar att det inte ar helt ovanligt att drabbas av ett rebelliskt "jag" som vagrar allt vad helgstada och paskpynta heter efter att levt med nagon i mer an 6 ar da jag ALLTID varit sa praktig och "fixig i hemmet"! Just nu lever jag pa restaurangmiddagar med vin eller hemma framfor datorn med en skal youghurt, mamma kommer nog inte att bli imponerad av mitt, tidigare alltid sa valfyllda, kylskap.

• Lapinette

mlu - njut av livet! Skulle jag vara singel skulle mitt liv också bestå av restaurangebesök alt. filmjölk framför datorn. Du kan vara präktig resten av ditt liv.

• Gemma

hej själva flix! Kul att ha er här igen, medan mannen smyger omkring datorn och försöker läsa vad jag skriver.

Kort om idag: Mörkt som i en säck. Åska. Knalla över gatan till tennisbanan, inomhus. Träffa var tredje boll, i bästa fall. Mannen försöker att inte få psykbryt på mig, alternativt rusar han efter bollar som egentligen skulle ha varit ute. "Matchens" clou är när han sträcker sin vad, det gör så ont att han skriker högt, snabbt hem till frysen där en stor påse köttfärssås (överbliven barnvänlig mat från brorsans besök) får tjäna som kylande omslag. Jag ringer sjukhuset medan jag lagar lunch med andra handen. Sedan tillbringar jag eftermiddagen i en väntsal, medan mannen pratar med en doktor. Efteråt går vi till Xin Tiandi, det turistiska men väldigt söta helrenoverade lilla området med sitt virrvarr av stenlagda små gågator och grå stenhus som står så tätt att de nästan omfamnar varann. Där tröstar man sig med den näst gladaste maten i världen: Dim Suns, på en taiwanesisk restaurang där ett myller av glada kockar tvinnar små påsar av pastadeg fyllda med kött och buljong, eller räkor, eller spenat. Mums! Har börjat upptäcka kinesisk mat, som vanligt flera år efter alla andra ;)

Nu ska vi äta världens i särklass gladaste mat, jordgubbar, medan vi tittar på en film så i gengäld är så deprimerande att den blir kul: Running with scissors. Hur blir er söndag? Min är nästan slut. Kram, G.

• Gemma

Lapinette, vågar knappt andas om det där med barn, ens för mig själv. Hela grejen gör mig så skitnervös.

• Lapinette

Gemmma - försök att ha en relaxad attityd så går det säkert. Det man kan börja med är att sluta knapra piller och har man inte bråttom så fortsätter man livet som förut...jag menar blir det så blir det. Själva hade jag tänkt att vara så där avspänd och nonchalant men har inte lyckats särskilt bra. Är aldeels för planeringsbenägen så självfallet började jag ganska så snart börjar räkna dagar, testa med stickor hit och dit.

Vi har varit ute och promenerat i Haga. Sett blåsippor, vårlök och tussilago. Haga kryllade av människor som ville njuta av det vackra vädret. La oss en stund på gräsmattan med näsan i vädret och bara njöt. Det känns nu himla dumt att sitta inne igen när solen skiner på hustaken. Vill bara vara ute men det är skönt att även få lite fixat här hemma. Mannen tvättar fönstren medan jag sitter här och knattrar.

• margaux

Hellooooo.

Tillbaks efter en utmattande men händelserik vecka i Italien! Vi har haft ett par underbara dagar ute hos olika vinproducenter. Höjdpunkten var kanske när vi var i Trentino uppe i alperna med grön dalbotten med magnolia och körsbär i full blom och bergen som reser sig rätt upp på tre sidor. C?est magnifique!

Torsdag till söndag hade vi mässa från tidig morgon till sen kväll, en riktig pers men intressant. Jag har blivit en expert på att komma tillbaks till hotellet halv 8 på kvällen, duscha, sminka sig och "dolla" till sig nog för att passa in i den italienska standarden på 20 min.... Riktigt stolt är jag!!
    Men ruskigt skönt att få glida runt i sneakers och t-shirt idag....

Vi bodde i en söt liten stad vid Gardasjön som ligger ca en halvtimme från Verona! Många fina butiker, restauranger och vackra människor. Hann med en timmes shopping på söndagen och kom hem med lite raffiga underkläder och några grymma skor.

Nu är det lite städning på skrivbordet, några lösa trådar att fånga upp- Sen påsk!

Jag ska inte ha ledigt dessvärre eftersom jag har en avhandling som ska lämnas in den 11e. Bara att sitta framför datorn.... Urg. Men sånnt är livet!

Ni andra då? Vad gör ni i påsk?

Gemma, låter som om ni har haft det alldeles förträffligt med besökarna! Det måste vara fantastiskt att vakna upp och inse en morgon att det är barn som saknas i tillvaron. Både skräckinjagande och spännande!

Lapinette, du ska se att de dyker upp när ni minst anar det! Kidsen alltså! Ni får tänka positiva tankar och njuta livet som det är så länge, för en sak är ju säkert, det blir aldrig sig likt igen när de väl kommer!!
    Har ni tänkt tanken på adoption om det skulle visa sig vara ett alternativ? Jag vet att processen är ruggigt lång så om ni har misstankar så kanske det är värt att börja se det på redan nu. Har några bekanta som går igenom detta nu....
    Hoppas jag inte kliver för långt in på privata områden nu. Har en ovana att vara lite väl nyfiken...

Ha en fin dag alla solstrålar!

K.

• Lapinette

margaux - ingen fara, du klampar inte alls. Är numera van att diskutera både sexliv och eventuell adoption här på BT. Har faktiskt aldrig tidigare funderat på adoption då jag aldrig varit speciellt förtjust i barn. Har sagt att jag vill "prova" att bli gravid en dag men funkar inte det så får det vara. Nu vet jag faktiskt inte! Adoption kanske kan vara ett alternativ...men vi avvaktar och ser om det går att göra något åt vår situation först.

Din vecka låter helt fantastisk. Har spenderat några dagar uppe i Gardasjön med maken för några år sedan. Vi bodde längst ned i Sirmione och besökte även Verona. Jag älskar Italien! Verkligen underbart semesterland...kan dock inte tänka mig att bo där.

Att piffa till sig snabbt har jag alltid varit en mästare på. Tror mycket beror på att jag har tävlingsdansat och där lärt mig hur man sminkar på och av och byter kläder i snabb takt. Det som kan ta tid är när jag inte bestämt mig för vilka kläder jag ska ha på mig...då blir O helt galen på mig!

Annars...så måste jag erkänna att jag börjar bli tant. Köpte igår ett par mycket bekväma låga skor. Tycker modet är lite väl jobbigt just nu och glider helst omkring i något bekvämt och lågklackat.

Svar på tråden En plats i solen