• Gemma

En plats i solen

Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).

Kram, en av kineserna.

• Svar på tråden En plats i solen
  • margaux

Jag "diskar" mina diamanter med Yes.... Alltid "gnistrande" resultat... Men min klocka är också del av mina "juveler" sedan ett par år tillbaka, då jag investerade i en Tag Heuer med tolv microskopiska diamanter. Den kan jag inte lägga bort! Och så mkt som jag använder den, har den varit väl värd pengarna.

• Izunia

Lapinette.. precis det som är promlemet för mig. Plastren haller inte. Fortsatte du bara att dansa i blödande fötter? :? ;)

• margaux

Izunia. Har du provat sportstejp? Jag klättrar och använder det, sitter som berget och är relativt bekvämt.

• Lapinette

Jag har några gånger haft kompress och sedan tejp för att det ska hålla. Sån där tejp som är brun/hudfärgad som finns på Apoteket (vet inte vad det egentligen heter). Det borde nog hålla!

Har varit med när min bror opererat bort knölar på sina hälar efter några träningsveckor i London. All idrott har sina små krämpor och för en dansare så är det ju fötterna. Fast hellre det än att bli förlamad efter att ha missat i störtloppet.

• Izunia

tack margaux! Det ska jag testa.

• Gemma

Hej girls, dagen log mot mig också, gnistrande (med Shanghaimått mätt) försommardag, började den med att ta långpromenadvägen till skolan, nästan inga bilar men nästan som snö som singlade från platanerna som definitivt skakar av sig vinterskruden och fäller ut sina stora, flikiga löv. Snart går man under träden för att försöka få lite svalka. Efter skolan promenerade jag bort till kaffebutiken för två påsar nymalen "espresso blen" (smaken ger mer förtroende än namnet), köpte papaya och lite annan frukt hos fruktgubben på hörnet vid tunnelbanan innan jag sakta släntrade genom vår soliga trädgård till lägenheten där jag skulle bjuda kinesiska väninnan Sophia på utlovad spaghetti-bolognese-lunch. Oj oj oj vad den lilla människan kan äta! Shit alltså. Mätta och nöjda satt vi sen i trädgården och tittade på foton från Stockholm ("men gud, är det där den största staden? Och det är INGET folk!!") och den skånska sandstranden där jag tänker doppa en symbolisk tå om bara en vecka. Sakta börjar det sjunka in att jag ska härifrån. Kulturchocken brukar bli större åt det här hållet. Och ändå... vill jag flytta hem nästa år. Jo för jag älskar Shanghai men luften gör mig sjuk, eller så är det hypokondri, skitsamma, min kropp talar om för mig att jag måste ge Sverige ännu en chans... suck. Både älskar och hatar mitt hemland. Tryggheten och stillheten som så lätt blir till en kvävande smet som letar sig in i varje skrymsle och vrå och lägger sordin på varenda idé, varenda känsloyttring. Samtidigt tänker jag på alla mina vänner som bott i Sverige hela sitt liv och INTE är sådär jantiga utan tvärtom suger musten ur varje ögonblick.

Nåja, i alla fall. Sophia gick hem till sin mamma och pappa (där hon fortfarande bor, de flesta kinesiskor bor hemma tills de gifter sig och... eftersom hennes pojkvän är en fattig bohem lär det dröja innan han uppfyller baskravet: ett eget hem. I synnerhet som även en etta i Shanghai kan gå loss på flera miljoner). I grinden mötte hon min privatfröken som specifikt bjudits hit för att undervisa mig i den grammatik jag missade när brorsan var här och vad händer... vi pratar om hennes mycket speciella svärmor i två timmar, på kinesiska. Lärarinnans uppfattning är att Sverige är så bra för där bråkar man inte med sin svärmor. Hmm.

Nu kliar jag förnöjsamt på mina sprillans nya myggbett som jag drog på mig när vi drack kaffe i trädgården, jag och sophia. Yes, det är sommar. Hur varmt är det i Sverige? Vad ska jag packa?

Kram, G

• Lapinette

Gemma - till helgen 20 grader men senast i måndags föll det snö. Det är april så allt kan hända. Kanske inte världens bästa packningstips men så är det ju tyvärr denna månad.

• lourdes

Här i Västsverige har dom utlovat SOL, SOL, SOL hela helgen. Hoppas det håller i sig den här gången, så det inte blir som för några veckor sedan då man slängde av sig allt för att, inte våren utan sommaren hade kommit. Någon vecka efter så snöade det igen. Så Gemma, var förberedd, allt kan hända!
    Usch, vad beroende man är av väder. Hela jag förändras så fort solen kommer fram.

Har precis haft konsultation med blomstertjejen. Hon kom med massa bra tips. Och igår bjöd vi hem fotografen. Är alltid lättare att dom får se vad vi är för några privat så får de en bättre uppfattning om vad man har för stil.
    Det är så kul att jobba ihop med duktiga människor. Både Blomstertjejen och fotografen är riktigt duktiga.

Nu ska jag ta mig ann våra favours. Satt uppe till två inatt och jag glömde spara allt på datorn. Bara att ta nya tag...

• Gemma

Lapinette, snö eller tjugograder, tack för det ;) Här är det ungefär tjugofem grader nu men i morse var luften så dålig att jag hostade som en galning hela vägen till skolan, blir fint med lite svensk luft oavsett temperatur. Idag har jag inte gjort nåt speciellt, tränade duktigt efter plugget, gick sen och lunchade och pluggade samtidigt, ute i solen eftersom luften var bättre, sen begav jag mig till marknaden för att köpa presenter till folk i Sverige, bland annat.

Mannen och jag bråkade igår kväll. Inget allvarligt, men typiskt oss att bråka innan en separation... är det någon annan som känner igen sig i detta? Just när man ska vara som puttenuttigast med varann, börjar vi alltid småkrisa. Bara för det har vi hållit på och ringt varann en gång i timmen idag för att "höra din röst". Ängsligt och ångerfullt. Som ni hör är vi knappast i skiljsmässotagen... men irriterande nog har vi bägge lite svårt att hantera just separationer. Och vi som borde ha blivit värsta proffsen vid det här laget! Har i alla fall tackat nej till tre (!) bruncher den här helgen för att vi vill vara för oss själva, och dessutom sagt detta till de snälla inbjudarna, som inte blev ett dugg sårade. Så där plockade vi i alla fall åtminstone ett vuxenpoäng ;)

Kram, G

• Gemma

Lapinette: Ska tipsa mannen om hur han bäst får mig att diska, ofta.

Förstod du hur jag menade nu..?

Svar på tråden En plats i solen