En plats i solen
Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).
Kram, en av kineserna.
Simsalabim, nu trollar jag hit er! Till tråden där solen nästan alltid skiner (i alla fall hos någon av oss).
Kram, en av kineserna.
Just det, en grej till. Min pappa är så HIIIIMLA jobbig för så fort man börjat få lite flyt i en konversation så avbryter han för att skåla. Minst fem gånger under en måltid, med ett liksom lite fåraktigt leende.
Och så blir stämningen tyst och lite tryckt.
Men jag är glad att jag har dem.
Gemma: jag kanner igen det dar..lite intressant att man ibland blir 15-ar igen i vissa samanhang med sina foraldrar. Oftast i samband med alkohol eller hur man "forvantas" gora.
Min mamma ringe harom veckan nar jag skulle aka till Monaco o ata middag och paminde mig om att jag inte far dricka mer an ett halvt glas vin och kora bil! Jo, det ar val riktigt man SKA inte dricka vin och kora bil. Nar jag sa att jag skall ata en hel middag sa det kanske blir i alla fall ett och ett halvt glas kom hon med nasta uttalande; -" Jag har faktiskt akt pa dom dar vagarna och dom ar sa krokiga, tank pa hur det gick for Grace Kelly!" Ja, vad skall man saga, blanda in Grace Kelly i detta foraldrasnack....
Ibland ar det dock skoj att fa infora lite nytankande hos sina foraldrar, min mamma ringde mig i lordags och meddelade att hon slagit sina tar sa illa i trappan att hon omojligt kunde ha vanliga skor och darav maste stalla in att ga pa den konsert hon och min pappa planerat att ga och lyssna pa. Jag foreslog att hon skulle ta flip-flops pa sig och ga pa konserten som planerat.
- Vilket hon efter stor tveksamhet gjorde tillslut. "Ingen annan hade badskor" lat hon meddela eferat men det hade varit trevligt och jag tror nog allt att hon i all hemlighet kande sig lite cool....
Blivande Fru Stålhandske:
Vad mysigt att grilla!! Jag brukar gora en sas med creme fraiche, en chevre och svartpeppar, kanske nagra droppar olivolja till ocksa om den ar god!. Superenkelt och jattegott till grillad entrecote. Gor man dessutom bakad potatis till sa kan man med fordel anvanda sasen i potatisen ocksa tillsammans med en klick smor.
Har i frankrike har jag ofta kopt fardiglagad tabbouleh som tillbehor till kottet, supergott, men det ar ju enkelt att gora sjalv ocksa.
Majskolvar ar nagot som jag har en stor fabless pa just nu och som hamnar pa BBQ'n allt som oftast.
Haha mlu, din mamma låter lika classy som du. Min mamma är just nu det enda färgstarka inslaget i regniga Skåne, hon är ute och powerwalkar i sin orange-cerisa favoritcape, iförd Nike-gympaskor som blinkar varje gång hon sätter ner sina små fötter. I fickan har hon sin sprillans nya IPod Nano med en kassettbok, på franska. Hon kan inte prata nåt vidare men hon älskar verkligen den lilla gruppen med damer som träffas varje vecka för att dricka té, prata enstaka ord på franska och sedan diskutera de tjugo senast simultanlästa sidorna i den franska bok som de läser just nu.
Damerna är i ganska olika åldrar men gemensamt har de någon sorts frankrike-anknytning. En av dem har en dotter som gifte sig samma dag som jag, med en fransman. "Också på ett slott, fast ett mycket större. De var trehundra personer", förkunnade min mamma.
"Aaaah", sa jag. "Var låg slottet som dom hyrde då?"
"Nejnej", svarade mamma. "Inte hyrde. Det är hans familjs sommarresidens."
Varpå G resten av kvällen viskar små kärleksord till sin man, i stil med: "Kom igen nu, var har DU ditt släktslott? Du är ju också fransman. För du har väl inte LURAT mig?"
Tjaskigt, jag vet, nu när de råkar vara typ potatisbönder från Normandie. Men mannen är ju mannen så han replikerade blixtsnabbt: "Fine, om du vill att jag ska ha pösiga manchesterbyxor, släpa dig till kyrkan varje söndag, skaffa minst fem barn och rösta på 'chasse, peche, nature et tradition' så kan jag absolut göra det."
Nu vet jag att det nämnda paret är i allra högsta grad jämställt och hårt arbetande i Paris. Men... när jag träffade mannen var han med i en teatergrupp och spelade prins i en molierepjäs. Han hade gröna sammetsknickers och gick omkring och höjde på sina redan rätt högdragna ögonbryn. 190cm lång och hur cool som helst.
Usch, saknar. Fast den stinkande Shanghai-luften känns det inte svårt att vara utan.
kram, G
Stålis: Ska genast kräva en grillkväll av mappa.
mlu - jag köpte också alltid färdigblandad tabbouleh i Frankrike. Använde den till massor av rätter. Annars har jag en förkärlek till grillade grönsaker till köttet, typ tomater, paprika, lök...ja, det går ju nästan med vad som helst. Fick en elektrisk grill av våra vänner som flyttade från Cannes till Hongkong. Den har följt med oss till Sverige och kommer nog att användas flitigt i sommar. Dock borde vi nu kunna ha en "riktig" grill då vi bor högst upp. Har ju inga grannar ovan som kan klaga på matoset.
Förresten angående att man inte får grilla på balkongen. Det borde även vara förbjudet att röka. Hur otrevligt är det inte på helgen när man öppnar balkongdörren samt sovrumsfönstret och sen luktar det rök?! Hatar verkligen rökdoft (märks det att jag inte röker?!).
Idag har jag klätt mig i kjol! Händer inte ofta på vinterhalvåret. Tänkte nämligen gå och träna med maken och sedan gå ut och äta tillsammans. Ska försöka boka bord på något trevligt ställe. Känns som om vi inte gör det så ofta längre (går ut och äter). I Cannes blev det lite titt som tätt.
Har glömt att säga - Välkommen till Sverige Gemma! Vet hur det känns att förflytta sig tillbaka och bli tonåring på nytt. Dock brukar mina diskussioner inte gälla droger och alkohol utan mer att jag blir "trotsig" och tycker att min mamma har fel i allt (fast hon inte alltid har det).
Hi, hi...låter lite som du mötte en groda (gröna sammetsknickers), pussade på honom och voilà så blev han en prins!
Själv ska jag dras tillbaka till O's tonårstid i Paris. Vi ska dit i slutet av maj på en återträff med hans universitetsklass. Wish me luck! En bunt teknologer och dess fruar. Som ni märker har jag inga högre förväntningar.
Lapinette: oooooo vad jag ser fram emot rapport från klassåterträffen!
Min mamma och pappa (som ni märker spelar de plötsligt en stor roll i mitt liv) ska bila hela vägen ner till sitt fädernesland om några veckor, anledningen var att mammas gamla avgångsklass hade femtioårsjubileum, allt var bokat och så ställdes klassträffen in eftersom alla andra antingen var döda eller änkor. Deppigt. De får trösta sig med att prova tokajerviner på Grof Degenfeldt-slottet där vi också bodde. Plus kolla in det gamla klostret där pappa gick i prästskola en gång i tiden (ett av de stående familjeskämten är just att min pappa, som knappast tillhör de fromaste personer man känner, pluggade i två år till katolk präst. I början ville han mest göra sin mamma glad och få en chans att plugga italienska. Sen hoppade han kvickt av när munkarna på ett mer handlgripligt sätt försökte sprida sin gudomliga kärlek).
Lapinette: Kjol som är så skönt! På vintern, kjol med yllestrumpbyxor. På våren, kjol med tights. På sommaren, kjol med bar hud. Fast mest gillar jag klänningar.
Jag hatar också rök! När vi bodde i gårdshus satt de jämt utanför vårt fönster och rökte. Skitstörigt. Bråkade jämt. Men faktiskt var det även lite jobbigt med grilloset. Svenska irritationsmoment... men gräsklippare och fåglar som många andra stör sig på, tycker jag bara är mysigt.
Uteätning: Finns så mycket mysiga ställen längs rörstrandsgatan, lyckost.
Alla: Är det någon annan som deppar över att La Redoute blivit så trååååkigt? Inte ett cacharel- eller Dior- eller Vanessa Bruno-plagg så långt ögat når. Courrege-grejerna är strykfula och Paul & Joe-plaggen funkar möjligtvis på övergödda dagisbarn. Eller så har jag bara blivit bortskämd i Shanghai, där du köper Diane von Furstenberg- och Cathrine Malandrino-kopior för några hundringar.
G, igen.
Klänningar - I love medan kjolar blir mer krångligt. Fördelen med klänning är ju att man är färdigklädd efter att ha satt på sig den medan en kjol ska man hitta en topp till. Imorse provade jag säkert 10 olika alternativ innan jag, som vanligt, slutade med alternativ nr 1.
Jag ville också bli präst som liten fast det gick över innan jag började skolan. Präst, konstnär eller arkeolog.