• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar vi aladåber, ägg, simmare och pluss

Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 12000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • sweetstreet

Haha! Hoppa lugnt med Kungen FruLLan!!!!! :)

• _koko_

Precis, det kan ta mellan 5 och 20 dagar innan äggen mognar tillräckligt, men vanligtvis runt 14 dagar.

fruLlan - :p låter som att du stressar alldeles för mycket!

• _koko_

Hehe, undrar förresten vad de skulle säga om jag kom med hatt och förkläde och en liten korg till äggen...

Bra idé sweet! :D :D

• sweetstreet

Lägesrapport:

Var ju och kollade äggledare ich livmoder idag - röntgen. Det gjorde inte alls så ont på mig utan liksom mer "sved". Oh det hela gick väldigt snabbt.

Fick reda på 2 saker. En bra och en lite mindre bra.

Den bra saken var att mina äggledare tydligen ser jättefina ut. Enligt läkaren så var de helt perfekta. :)

Den lite mindre bra saken var att min livmoder inte ser helt ok ut. :(
    Jag fick själv se (han visade mig en röntgenbild) och man ser tydligt att kontrastvätskan inte "fyller ut" livmodern ordentligt. Ni vet så att den blir sådär "trekantig" som man ser på bilder. Istället så var den mer lik en "rektangel". Läkaren förklarade detta med att det verkar som om min livmodervägg (heter det så??) verkar vara förtjockad och därför bör man göra ett "kirurgiskt ingrepp".

Jag blev först skiträdd oh tänkte självklart direkt cancer! Livomdercancer. Men hn försökte lugna ner mig oh säga t mig att inte oroa mig för det var inte fråga om cancer. Men att en sådan förtjocka vägg kan "interfere with fertility and ability to get pregnant". Därför ska man ta bort det så att det. Man skickar givetvis även till ellanalys för att se så det inte är fråga om någon malign tilläxt, men ha försökte verkligen försäkra mig om att jag inte skulle vara orolig.

Jag tror ändå jag kände mig lite smått chockad för jag glömde fråga ifall jag nu ska skydda mig fram tills man gör ingreppet. Dvs under kommande ÄL. Men jag ringde honom senare idag och frågade, vilket var bra eftersom han sa att det är bra om vi inte har 6 under kommande ÄL innan "operationen".

Eftersom jag var lite chackad efteråt så uppfattade jag inte exakt vad han sa, men tyckte han nämde något om eventuella "polyps" eller så?? Fattar inte alls riktigt vad det var med min tjocka livmodervägg?? Kanske någon härinne som har något förslg?

Iallafall så ska man göra operationen i början av cykeln, men eftersom jag kommer resa till Hawaii i början av min nästa cykel så blir det inte op förrän i juni när jag är tillbaks. Jag ska träffa honom för ett ultraljud innan jag åker på semester och då ska vi även boka in en tid.

Nu har jag lugnat ner mig lite, och tycke t o m att det känns rätt bra att de hittade något som "var fel". Förhoppningsvis går det att åtgärda detta och sedan ska man ju vara tilbaks på banan igen.
    Tröstar mig med att han sa att detta är "myket bättre" än om mina äggledare varit kassa. Det är tydligen betydligt svårare att åtgärda än en "kass" livmoder... Tja, vad vet jag?

Brudsommar, tyvärr kommer vi inte kunna satsa på "fri passage efter kontrastvätskan" iallafall eftersom vi nu bör skyda oss tills efter operationen. Lite trist, men så är det.

• sweetstreet

Oj ser nu att jag har en massa skrivfel (som vanligt) i mitt inlägg. Men hoppas ändå att ni förstår.

Känner mig lite "konstig" just nu. Lite som om luften gick ur på något vis.

Hm?!

Fast jag borde kasnke vara glad.
    Glad över att de upptäckt något som kanske kanske kan vara orsaken till detta, och att det faktiskt verkar som om det kan gå att åtgärda.

Men just nu känner jag mig samtidigt lite orolig över VAD det verkligen är som orsakat detta, och OM det kommer gå att lösa???

Och så känns det lite knäppt att jag ska på semester så att man får skjuta på själva ingreppet en månad.
    Å andra sidan så gör väl en månad varken från eller till egentligen??

Jaja, nu ska jag ut och ta en promenad. Det har slutat regna här nu.

• Storasystern

Oj Sweet!!!! Shit, jag får magknip bara av att läsa om det... Jättejobbigt! :( *kram*
    Fast bra på ett sätt att de hittade något, och att det går att åtgärda! Och att du kan få tid att göra det i princip på en gång! Hade det varit i Sverige hade det bergis varit flera månaders väntetid. Allt som inte är akut... :(

Koko, snart är det på gång! Hurra! Det är så himla häftigt! :) :) :)Ska du ta alla sprutorna på dig själv??? Läskigt!

Mindre - blev det bättre av tvättstugan? ;)

• Frejis

Hej Sweet!
    Det var ju verkligen både bra och mindre bra nyheter som du fick höra. Vad som verkar vara bra är att operationstiden redan verkar vara inplanerad och att det händer saker. När efter operationen får ni börja försöka igen?

Fertilitetskliniken på KI har en del matnyttig information, men du har säkert varit inne där och kikat.

Jag tror inte att en månad hit eller dit påverkar så särskilt mycket i sådana fall, det viktigaste är att bollen är i rullning och att allt kommer att fixa sig. Håller tummarna och skickar jättemånga kramar till dig! Lägger till även några fina vårblommor :)

• Frejis

Mindre - hoppas att idag blir en bättre och lugnare dag än vad det var igår.

Träning på fredag - jag kan :) Maken är i Stockholm först vid åtta på kvällen.

• Frejis

Annars är det väl lugnt här. Skulle gärna ta alla ingrepp på en gång för att veta om det funkar att få barn eller inte. Blä... tur att jag gick och tränade igår kväll, vilket innebär att man inte orkar vara ledsen fullt ut.

• nu är jag fruL

Morrn morrn i tråden

Sweetan gumman... hmmmm ska man säga grattis i det här läget eller skicka en kram

jag förstår att u känner dig förvirrad och lite omtumlad. Men FAAAAN vad skönt att du kom iväg till en doktor
    Jäklarns vad bra!!!!
    Ni hade ju kunnat försöka i evigheter annars (kanske) så det är ju super att ni nu är på spåret att få hjälp.

Jag tror absolut inte att du ska oroa dig för cancer. Jag hade dock själv gjort det efter som jag har jordens cancer noja. men jag tror inte alls att du har det på något sätt. Har hört talas om förtjockad livmodervägg förut.

Sen var det ju underbart att det inte var några fel på dina äggledare, som doktorn sa DET hade ju varit lite knepigare att fixa till. Klart det hade gått det med, men en enkel lösning är vel allitd bra.

Visst det är absolut inte kul att fåe tt besked om ATT det faktiskt är något som gör att ni haft det svårt att bli gravida. MEN samtidigt är ju det ett super besked.Att det finns något sm ni kan göra något åt. Att det finns en troligt orsak till att det varit svårt. men att den orsaken samtidigt går att fixa till. Det är ju en form av positivt besked egentligen.
    Men visst man önskar ju att allt hade varit prima från början! Och att inga åtgärder hade krävts.

Synd att du missar en månad men det kommer bli en härlig resa till Hawaii. Kommer hålla alla tummar och tåt för dig sweetan.

Svar på tråden När märker man av det?