Lägesrapport:
Var ju och kollade äggledare ich livmoder idag - röntgen. Det gjorde inte alls så ont på mig utan liksom mer "sved". Oh det hela gick väldigt snabbt.
Fick reda på 2 saker. En bra och en lite mindre bra.
Den bra saken var att mina äggledare tydligen ser jättefina ut. Enligt läkaren så var de helt perfekta. :)
Den lite mindre bra saken var att min livmoder inte ser helt ok ut. :(
Jag fick själv se (han visade mig en röntgenbild) och man ser tydligt att kontrastvätskan inte "fyller ut" livmodern ordentligt. Ni vet så att den blir sådär "trekantig" som man ser på bilder. Istället så var den mer lik en "rektangel". Läkaren förklarade detta med att det verkar som om min livmodervägg (heter det så??) verkar vara förtjockad och därför bör man göra ett "kirurgiskt ingrepp".
Jag blev först skiträdd oh tänkte självklart direkt cancer! Livomdercancer. Men hn försökte lugna ner mig oh säga t mig att inte oroa mig för det var inte fråga om cancer. Men att en sådan förtjocka vägg kan "interfere with fertility and ability to get pregnant". Därför ska man ta bort det så att det. Man skickar givetvis även till ellanalys för att se så det inte är fråga om någon malign tilläxt, men ha försökte verkligen försäkra mig om att jag inte skulle vara orolig.
Jag tror ändå jag kände mig lite smått chockad för jag glömde fråga ifall jag nu ska skydda mig fram tills man gör ingreppet. Dvs under kommande ÄL. Men jag ringde honom senare idag och frågade, vilket var bra eftersom han sa att det är bra om vi inte har 6 under kommande ÄL innan "operationen".
Eftersom jag var lite chackad efteråt så uppfattade jag inte exakt vad han sa, men tyckte han nämde något om eventuella "polyps" eller så?? Fattar inte alls riktigt vad det var med min tjocka livmodervägg?? Kanske någon härinne som har något förslg?
Iallafall så ska man göra operationen i början av cykeln, men eftersom jag kommer resa till Hawaii i början av min nästa cykel så blir det inte op förrän i juni när jag är tillbaks. Jag ska träffa honom för ett ultraljud innan jag åker på semester och då ska vi även boka in en tid.
Nu har jag lugnat ner mig lite, och tycke t o m att det känns rätt bra att de hittade något som "var fel". Förhoppningsvis går det att åtgärda detta och sedan ska man ju vara tilbaks på banan igen.
Tröstar mig med att han sa att detta är "myket bättre" än om mina äggledare varit kassa. Det är tydligen betydligt svårare att åtgärda än en "kass" livmoder... Tja, vad vet jag?
Brudsommar, tyvärr kommer vi inte kunna satsa på "fri passage efter kontrastvätskan" iallafall eftersom vi nu bör skyda oss tills efter operationen. Lite trist, men så är det.