• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar vi aladåber, ägg, simmare och pluss

Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 12000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • BrudSommar2006

Koko, den är bergis opastöriserad men passa på och ät i massor medan du kan! Franska ostar brukar inte gå medan danska ostar brukar gå bra har jag för mig.

Själv tycker jag att den är sådär, i små mängder kan det vara gott men det blir fort för mycket för min smak.

• Lapinette

Potatisgratäng med chevre är en favorit annars är jag också sån som gärna avstår chevrent till fördel av andra ostar på ostbrickan. Gillar den mest i mat och sallader.

• viktualia

Koko

Så här säger livsmedelsverket:

Ost

Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar vi att undvika mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het.

Min slutsats: Ät inte "rå" getost om den är opastöriserad..... om du vill vara stensäker

• mugglesfan

koko: du kommer att upptäcka (när du granskar förpacknigen vilket man inte gör innan man blivit gravid) att den förpackade chevren i affären allt som oftast är pastöriserad. Vi har ganska lite opastöriserad ost här i Sverige. Visst, i lösvikt el bakom disk finns den ju, men de flesta förpackade ostar (feta, chevre mm) är pastöriserade. Dessutom tror jag verkligen inte att det är ngn fara om man inte har extrem otur. Men det är väldigt lätt att hitta jättegoda smarriga ostar som är pastöriserade, även över disk. I vår favvoaffär är halva ostdisken full med pastöriserade ostar och det är dem vi har köpt även innan för att de är så goda (dock utan att då veta att de var past. ).

• mugglesfan

Jag syndade och åt en bit gravad lax på påsk.

Jag borde starta en tråd som heter ngt i stil med "Vågar jag äta en bit gravad lax fast jag är i v21?" och sedan invänta reaktionen här på BT

• BrudSommar2006

Annars får du göra som Lapinette och göra potatisgratäng med osten i så är du på den säkra sidan! Låter förresten jättegott, är det bara att göra som vanligt men ha i chevre också?

• mugglesfan

När man hängt här så mkt som vid det här laget så upptäcker man att man är mindre anonym än man tror. Folk känner igen en från andra trådar osv. Flera ggr har jag haft behov av en "second identity" här på BT men istället struntat i att skapa den där tråden. Det verkar så jobbigt att hålla på och byta identitet. Vill ju ha kvar min muggles här i tråden tex...

• BrudSommar2006

Muggles, akta dig, annars får du rödvinsmaffian på dig!!!

• Lapinette

Precis Brudsommar, fast jag brukar inte ha i vitlök för att smaken inte ska ta över och så lägger jag osten emellan lagren och uppe på.

• BrudSommar2006

Jag funderade faktiskt också på att äta lite gravad lax i påsk men så tänkte jag att har jag väntat så här länge så kan jag vänta lite till och egentligen är det mest gravlaxsåsen jag tycker är god, inte själva laxen. Det är likadant med sill, fast det får man ju i och för sig äta, jag gillar inte den råa konsistensen även om jag egentligen tycker att det smakar gott.

Svar på tråden När märker man av det?