• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar vi aladåber, ägg, simmare och pluss

Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 12000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Vänner-fan

OK, ett till då

Mitt blodvärde var först 143 och sen 114, så då fick jag järntabletter. Blev jättebesviken, men samtidigt glad över att jag fick en förklaring till att jag plötsligt var mycket tröttare. Besviken blev jag för jag trodde tabletterna skulle ge mig ännu mer magont och illamående, men det går faktiskt jättebra. (Tar Niferex.) Och jag blev piggare på några dagar bara (kan delvis ha varit placebo, vet inte om det kan gå så fort). Tror jag fick järnbrist för att jag alltid tog mina vitaminer till frukost då jag äter fil och järn och mjölkprodukter spelar ju inte i samma lag, så jag fick nog inte i mig så mycket den vägen som jag trodde.

• mugglesfan

Är glukosvärde samma som blodsocker? I så fall har jag för mig att allt under 7 är normalt (men jag är inte säker på den här siffran!) så då är du fortfarande "safe". Jag hade 5 och det var tydligen helt ok. Min mamma har nyligen blivit diagnosticerad med diabetes II och hon hade 20 vilket är på tok för högt.

• mugglesfan

Vänner-fan: en sak till du kan göra för ditt blodsocker förutom att undvika sött är att äta väldigt regelbundet med mellanmål etc. Och gärna långsamma kolhydrater (fiberrikt bröd istf vitt etc etc). Men det här vet du säkert redan... Men jag har fått all denna info i samband med min mammas diagnos.

• Moppy

Vänner-fan: då skulle det alltså, enligt din läkarvän, vara farligt att dricka mellan ÄL och BIM också då? Om det skulle bli ngt alltså? För därimellan så landar ju ägget i livmodern?

• Snart så....

Vänner-fan, hahahh du kommer inte härifrån :D :D

Mitt blodvärde började på 146, sen 131(säkert för jag blödde under jul/nyår) sen upp till 139. BM trodde inte att jag nånsin skulle behöva järntabletter, vilket är possitivt för min del.

Tror precis som Muggles att det ligger runt 7.

• Snart så....

Moppy, helt ärligt så tror jag det är lugnt till man får plusset på stickan.
    Jag, Cicci & Frullan hade en rejäl fylla kvällen innan plusset

• Vänner-fan

Muggles,
    Ja, jag har också läst detta med lägre immunförsvar, men förra veckan var första gången under min grav. som jag blev sjuk, så ett tag trodde jag att det omvända gällde för mig (brukar rätt lätt bli sjuk annars och har träffat en hel del folk med både kräksjuka och förkylningar som inte smittat mig), men nu verkar det ju inte så.

Vickan,
    Ja, jag fick verkligen ett stygn i hjärtat av dålligt samvete. Egentligen är det sjukt, man kan inte göra mer än sitt bästa ju och allt kan man inte göra rätt! Och blir man stressad av det så är ju inte heller det bra för barnet, så man får försöka hitta en bra medelväg. Men sedan jag har stått och hållt i kläder i stl. 50 (vågar inte köpa riktigt än), så har jag insett vilken jätteliten hjälplös krabat som (förhoppningsvis) kommer komma ut och jag vill verkligen ta hand om den på det allra bästa sätt...

• Moppy

Ja om man skulle springa runt och hålla sig nykter alla perioder mellan Äl och mens skulle det bli många nyktra dagar trots att man inte är gravid :D

• Snart så....

Nääää passa på och drick medans ni kan :D :D
    Det gjorde jag hahahah

• viktualia

Vänner-fan - konstigt nog föds det friska barn i länder där kunskaperna är väldigt mycket mindre spridda än här...

...jag blir bara så förbannad över att vi tjejer ska ta på oss allt ansvar och att samhällets normer för hur en gravid kvinna ska leva är så begränsade att ALLA verkar ha mer eller mindre skamkänslor....

.... lovar att det hade varit annorlunda om det vore männen som födde barn..

Bara ett exempel: Jag har ingen koll på hur länge min mamma ammade mig, troligen rätt länge. MEN jag råkar vara född med viss variant av matallergi ändå. Skulle min morsa så här 30 år senare fortfarande gå och omkring och grubbla över om hon ammade mig tillräckligt eller om de städade för mycket hemma eller dylikt?!?!

Näe... spänn av och försök leva så att ni mår bra så blir det säkert strålande med era ungar också!

Svar på tråden När märker man av det?