• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar vi aladåber, ägg, simmare och pluss

Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 12000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Vänner-fan

Jaha, så sitter man här igen. Sjuk. Igen. Så ont i halsen att jag knappt kan prata. Blir nog en dag i sängen idag.

Har iaf läst ikapp igen. Och jag måste bara fråga igen: Nenne VAR får du allt ifrån???? Propp i hissen!! Oj oj oj, vad många skratt din make måste få varje dag...

Muggles,
    Har du bestämt vilken BM du ska välja än?

3D i Götet vet jag inte var man kan göra och själv blev jag lite skrämd när en nära vän till mig som är läkare och som jag alltid litar på till 100 % kommenterade (när jag glatt sagt att jag fått göra 3 ul utan att ha bett om det) att det finns läkare som inte tycker att man ska göra en massa ul. Jag minns inte exakt hur hon sa det för jag blev så paff, men kontentan var att inte göra fler ul än nödvändigt för vissa hävdar att riskerna inte är fullt ut utredda. Att göra ett par st var väl ingen större fara men att hålla på och göra en massa bara för att man vill se sitt barn avrådde hon bestämt ifrån. Och jag lyssnade.

Jag frågade henne också om det här med att kunna dricka alkohol fram till en viss vecka för att näringen kom från gulkroppen först. Då blev hon nästan arg och sa hon att var näringen kommer ifrån spelar ingen roll i det sammanhanget, för alkohol är en drog och ingen näring och den passerar över till barnet så fort embryot dimpt ner i livmodern genom att diffundera över membranen. Hon visade bilder på det också och berättade att en nyligen gjord studie i Italien (där de ju dricker vin när de är gravida) visade att 3,5 % av barnen där hade alkoholskador. Det hade chockat läkarna i Sverige och nu skulle man göra en ny studie på alkoholiserade mammor här för att se om deras barn verkligen är så friska som man trott. Hon berättade hur man kan se att ett barn är skadat också men det ska jag bespara er. Tilläggas kan att hon själv har flera barn och verkligen inte spottar i glaset om hon inte är gravid och absolut tycker man kan dricka lite lättcider/lättglögg osv. Även detta lyssnade jag på .

Sorry att detta blev ett inlägg utan snusk utan bara med snustorr trist info... Alla gör som de vill (som jag alltid skriver ) men jag kände att det kändes fel att ha fått höra detta utan att dela med mig av det så jag hoppas det var ok att jag gjorde det. Så får alla bilda sig sin egna uppfattning (vilket jag är säker på att alla här också gör).

Nu måste jag nog tillbaka till sängen igen... Kram på er!

• Vänner-fan

Ja, här är en till som kämpar med att dämpa godissuget. Älskar ju choklad som bekant och blir väldigt lätt beroende av det har jag märkt. Sist hos BM hade dock mitt glukosvärde nästan dubblerats jämfört med i vecka 10, så nu försöker jag hålla mig borta från allt sött i några dagar tills jag ska dit igen. (Har dock ingen aning om vilken inverkan några dagars uppehåll skulle ha, skjuter bara i blindo). Men det är SVÅRT! Kan t.ex. inte se McDonalds utan att tänka "glass med topping" osv. Fast rädslan för att få graviditetsdiabetes eller någon annan läskig diagnos håller mig någorlunda på mattan.

• Izzie

Det är ju så dumt att chansa när man är i ett sådant läge. Detta gäller ju endast en kort tid i ens liv, och jag personligen förstår inte varför i hela världen man skulle vilja riskera att skada ens eget barn bara för att få dricka lite alkohol?!
    Man har ju en hel livstid på sig att göra det.
    Själv älskar jag att dricka ett glas vin till maten, men jag har heller inga problem med att avstå om (när) jag blir gravid. Självklart blir man säkert sugen (det blir man ju alltid om man inte bör/får), men det är inte värt risken enligt mitt sätt att se det.

• Snart så....

*tröstäter glass*

Vänner-fan, tyvärr tillhör jag nog gruppen som kommer få göra en MASSA ul pga mitt myom så det är bara att acceptera. Då är det ändå skönt att få se Kick´n varje gång :)

Alkohol har jag helt avstått från, gillar inte lättöl och det har bara inte blivit av att köpa lättcider. Mina cravings ligger mer på citron-drycker för tillfället hahahaha

Krya på dig

• Vänner-fan

Någon som vet vad för glukos-värde som räknas som högt förresten? Jag hade 3,5 först och sen 6,7. Jag skämdes så (buhu, jag hade ju inte tänkt på mitt barns bästa), så jag kunde inte riktigt tolka min BM:s reaktion på det. Äh, får nog släppa det tills vi ska dit igen. Finns ju inte mycket mer att göra just nu än det jag redan gör, dvs. försöker undvika sötsaker.

NU ska jag till sängen!

• Snart så....

hmmm har faktiskt inte ätit så mkt godis sen jag blev gravid så mina värden var jättebra. det är mackor som är min stora bov

• Snart så....

Vänner-fan, jag har pappar hemma på glukosvärden. Vad riskerna ligger osv.

Mitt ligger på 4 och det tyckte BM var jättebra.

Vad har du för blodvärde?

• Vänner-fan

Ok, ska bara svara på ett inlägg till... Ska bara, ska bara...

Snart så,

Ja, i ditt fall är det ju inget snack! Självklart ska du göra alla ul du behöver! För du BEHÖVER ju göra de! Jag vill bara inte att någon ska göra en massa bara för att det är kul och sen komma på att det kanske inte var så genomtänkt. Men att följa de rekommendationer man får från sina egna läkare osv, det är självklart att man ska göra det!!

• viktualia

Vännerfan skrev "buhu, jag hade ju inte tänkt på mitt barns bästa"

Shit.. det är sånt som gör mig GRYMT stressad och får mig att känna att nääääää varför måste det hänga på mig att sköta allt och inget.....

• mugglesfan

Izzie: själv resonerar jag så som att låta bli alkohol är en av de få grejer jag kan göra för att optimera chanserna för barnet så då är det lätt att avstå. Men jag dömer faktiskt ingen som tvärt emot tar sig ett halvt glas el så. Var och en gör som de tycker precis som Vänner-fan skriver. Men jag kan ärligt säga att jag har känt sug en enda! gång. Det var en fredag här för några veckor sedan när mannen skulle ta sig ett glas rött (som jag uppmuntrade för han ska ju inte behöva avstå bara för att jag gör det). Då kände jag fredagssuget efter gott rött Penfolds men det var lätt att stå emot. Jag tog en minisipp bara för att känna smaken på tungan. Annars har jag känt NOLL sug vilket är väldigt skönt. Jag har nästan känt avsmak istället. Men det är säkert inte så för alla...

Sedan tror jag iofs att alkoholskador först inträder när man dricker mängder såsom alkoholister gör. El om man tex fortsätter med sin normala konsumtion (halv flaska fre, halv flaska lör + kanske ngt glas mitt i veckan). Men skulle man ta ett halvt glas ngn gång så har jag svårt att tro att det blir alkoholskador. Iaf sådana som är lätta att upptäcka. Det är klart - det kan bli "barn med många bokstäver" (ADHD mm). Och jag vill inte ta några risker...

Jag har också känt större godissug nu men jag tror det beror på att jag tränar mindre. Jag är mer sugen på kakor och semlor mm också. Hmmm... Men jag försöker hålla mig för att inte gå upp i vikt för mkt.

Tråkigt att du är sjuk Vänner! Jag läste ngnstans att man får lägre immunförsvar när man är gravid (el om det var BM som sa det) - på ngt sätt ska det skydda barnet.

Jag har nog bestämt mig för Kungshöjd ändå men det var ett omöjligt val kändes det som. Till slut fick jag gå på att jag fick väldigt bra kontakt med min BM där, hon är väldigt vettig. Inga alkoholpredikningar tex

Svar på tråden När märker man av det?