• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar vi aladåber, ägg, simmare och pluss

Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 12000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • sweetstreet

Och nasta vecka ar det AL igen. Denna tid fran mensen har faktiskt gatt snabbare an vanligt. Kanske for att det varit mycket annat att tanka pa??

• BrudSommar2006

FruL, är det så att ni fick bra värden men att det är de tio procenten du ändå är orolig för? Tänk på att även om ni gör FP och får reda på att barnet är friskt och klarar er från MF så kan det ju ändå hända något senare i graviditeten eller vid förlossningen. Det finns ju aldrig några garantier. Kanske ska man försöka njuta av de goda förutsättningar man ändå fått presenterat för sig och nöja sig med att man kommer att älska det här barnet oavsett, för det kan man vara säker på att man kommer att göra. Visst, det hjälper en kanske inte att sluta oroa sig men kanske kan man blicka framåt ändå på så sätt och nöja sig med det? Vi finns här i tråden i alla fall, oavsett hur du mår, när du känner för att skriva lite igen om hur det går för er.

• sweetstreet

Alltsa, jag sag just en artikel pa DNs hermsida ang hardare adoptionskrav fran Kina.

Och jag insag att flera lander har en BMI-grans!!!!!! :o Alltsa for par som vill adoptera.
    Ar inte detta lite konstigt anda?
    Tydligen ar det 40 resp 30 for ett par lander.

Jag har ingen som helst koll pa BMI-siffror eller sa, vet inte vad som ar "normalt", men tycker anda att det lite konstigt att man satter BMI som ett "krav" for adoptioon?

• BrudSommar2006

Sweet, varför tar det så lång tid att få svar? Har nog ställt frågan tidigare i tråden, men jag bara kan inte begripa att det ska vara så krångligt med ett sådan prov! Alltid denna väntan! Skönt i alla fall att ni kommit så här långt, var det inte så att du skulle få börja med din provtagning så fort hans prov var klart och utan problem?

• BrudSommar2006

Jag har för mig att övervikt alltid varit ett problem vad det gäller att få adoptera, antar att det finns andra hälsokrav också. Man måste vara vid god hälsa och inte riskera att drabbas av viktrelaterade sjukdomar eller dö i förtid av sådana har jag för mig. BMI används väl för att få bli godkänd för IVF också har jag för mig.

• sweetstreet

Brudsommar,
    jag tror att FruLLan ar orolig for de procenten barn som anda visar sig ha kromosomfel trots fina siffror pa testen.

Jag tror aven att om hon kanner en sadan enorm oro sa ar det kasnke bast for henne att gora ett fostervattensprov. Visst, det finns ju hur mycket som helst som kan ga fel, eller visa sig vara fel trots att man kollar kromosomerna, men det kanns som om hon verkligen behover kolla med ett fostervattensprov eller liknande for att atminstone eliminera den oro hon kanner idag.

Detta ifall hon inte pa annat vis kommer att kunna stilla sin oro.
    Jag har vanner som gjort fostervattens- resp moderkaksprov och de ville verkligen gora detta av olika skal, Allt gick jattebra for dem och barnen ar nu fodda och mar jattefint.

• sweetstreet

Vid IVF kan jag fprsta det battre eftersom det faktiskt finns statistik pa att om man ar valdigt overviktig sa ar det samre odds att agget ska fasta i livmodern. Sa dar ar det ju faktiskt nagot som direkt kan paverka sjalva "medicinska ingreppet". Men jag har svart att forsta att man inte ska fa adoptera om man ar overviktig.

Men som sagt kanske hadnlar dessa siffror 30 resp 40 om extrem overvikt???????? jag vet inte. Annars tycker jag det ar lite val harda regler.

• sweetstreet

ja det kanns jattbra att han ska gora testet nu! :) Och nar vi fatt svar pa detta sa ska jag kontakta min lakare for ev fler kontroller for egen del. Typ hormonnivaer etc. Och sedan har jag ju tid hos gyn ocksa men det ar inte forran i april.

Men det kanns som sagt bra att vara igang med 'kollandet". :)

• viktualia

Sweetstreet - jag har ett BMI på över 30. Drar 46 i vanliga kläder, är 164 cm lång och betraktas nog som mullig men inte direkt tjock. Känner mig inte osmidigt tjock men visst skulle jag må bra av att väga mindre... Är du riktigt nyfiken får du väl efterlysa bilder på mig...*fniss*

• BrudSommar2006

Sweet, aha, så hon fick bra värden i alla fall? Jag måste missat några inlägg någonstans i tråden!

Vickan, här är en till med BMI över 30 eller runt 30, ja i normala fall i alla fall, gud vet vad det skulle bli nu med jättemagen! Tycker att 30 som gräns är väl hårt men kanske inte 40.

Svar på tråden När märker man av det?