• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar vi aladåber, ägg, simmare och pluss

Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 12000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • mugglesfan

AM: tack

Lapinette: kan inte du också gå till JÅ då? Vår hjälte... Det är väl skillnad att prova i ett år om man är 25...?

• Bröllopstokiig

Hejsan!

Jätte trist Lappis, usch! Jag blir så ledsen för din skull. Alla klyschor som skam den som ger sig etc vill man bara häva ur sig med det blir ju iaf fel nu...
    Inte läge kanske att berätta om mitt UL nu kanske, men jag gör det i af och hoppas du har överseende.

Fick vänta 30 minuter innan vi fick komma in, och jag var tok-kissig nödig! Man ska ju ha samlat på sig urin innan för man ser bättre då.
    Barnmorskan var irriterade (samma som vi hade vid NUPP) på de som varit där innan och "fuckat" upp tiden... Hur som helst var vi glada när vi kom in men det var lite stressigt eftersom det var ju folk som skulle in efter oss med...

Ja, vad ska man säga, det var faktiskt som NUPP testet men bebisen var dubbelt så stor. Hon kollade lårbenen, mätte huvudet och kollade alla inre organ. Allt var färdigutvecklat och bebisen är klar, nu ska den bara växa till sig och samla på sig fett. Allt gick på 20 minuter (vilket det ska göra, så vi fick vår tid trots förseningar).
    Pick'n slog kullerbytte, suttade på tummen, sparkade med fossingarna etc. Kul att se allt så utvecklat, man såg liksom hela foten och den är helt klar... märklig känsla, men det var mer överväldigande första gången.
    BF datumet flyttades först till 17/7, men sen sa hon att NUPPen var mer tillförlitlig, så vi har kvar BF 13/7. Hon sa att det är lättare att mäta när de är små (som vid nupp) o nu kan det diffa på några millimeter, vilket betyder dagar.
    Hon kommenterade att man lätt går över 10 dagar, så hon trodde snarare att den kommer senare, men man vet ju aldrig.
    Hur som, maken och jag ser det som att den kommer någon gång från slutet av Juni till slutet av Juli och vi har BF mitten juli Enkelt..........
    Ska till min egen barnmorska på måndag nästa vecka igen och kolla värden, då ska maken få följa med för han har frågor som hon ska få besvara. Tex så är han nojjig över att jag ska ut i pisten och åka skidor i Val Thorens nu, trots att jag redan har frågat och vet att det är ok så tjatar han och säger att han inte litar riktigt på mig och att det verkar som jag tar allt så enkelt... ja ja han kommer få samma svar som jag fick att fostervatten och annat skyddar jätte fint och att det inte är någon fara...
    Ag min tillväxt så var jag "inte normal" men det är inget som är farligt. Jag är väldigt platt för att vara i 20e veckan, men de är för att jag har massa plats inne i kroppen. Bebisen var ju typ 20 cm lång nu (huvud till rumpa)...

Så det var inte så roliga nyheter som jag trodde... men det är ju underbart att se den så stor och fin och "klar".... Jag är sååå fäst vi den lill* nu och man känner redan en enorm kärlek till barnet!

• mugglesfan

Cicci: vad kul att du ska åka skidor och Val Thorens som är mitt favvoställe! Såå många bra backar där! Det enda är väl att ditt bäcken kan vara lite uppmjukat av hormoner så det kan man ju tänka på så man tar det lite försiktigare än vanligt men det är mest för din egen skull. För bebisens skull tror jag inte det är ngn fara. Jag får samma förmaningar hemma om att vi ska till Åre med jobbet när jag är i v18...

• BrudSommar2006

Cicci, gjorde ni 4D? Jag har blivit tillsagd nämligen att dricka mycket vatten de närmsta dagarna innan för att få upp fostervattnet så mycket som möjligt för att det ska bli lättare att se men sedan måste man gå och kissa precis innan för att blåsan måste vara tömd?

• BrudSommar2006

Lapinette, jag vet inte vem den där JÅ är men ska du inte sätta igång undersökandet i alla fall, hos honom om din vanliga inte tycker det är dags? Ni kan ju få vänta flera månader till helt i onödan annars.

• mugglesfan

Jag tycker det här med att de flyttar på BF-dagarna fram och tillbaka är lite fånigt. Det verkar som om de är helt säkra på att alla bebisar växer exakt enl en standardnorm. Men så är det troligtvis inte. Jag skulle tro att bebisarna liksom allt i naturen har en viss spridning i hur de växer, jag skulle tex tro att bebis A kanske växer mer i v6 och mindre i v8 och bebis B mindre i v7 och mer i v10, dvs lite ryckigt. Man vet ju när man hade ägglossning och det är ju bara att räkna därifrån. Att de flyttar på BF-datum beroende på hur stor bebisen är i en viss vecka är ju lite skumt. Men men... Det enda man vet är att bebisen förmodligen inte kommer BF-datumen (det är bara 5% som gör det läste jag igår).

Sweet förresten: nu har jag glappat med min stora käft igen. Var inte meningen att du skulle få dåligt samvete över att du inte kan alla dina förkortningar Men som du själv sa - det är ju lite skillnad när man är i en position att man ska förklara för en patient vad en viss förkortning el ett uttryck betyder. Det är väl bara att själv är jag en sådan jobbig nyfiken person som alltid frågar "varför"

• A.M.

CicciL:
    Men det låter ju som ett jättebra ultraljud!? Grattis! Vad var det som INTE var "så roligt som du trodde"?

Lapinette: Tråkigt med tanten! Jag tycker du ska byta gyn och sedan ljuga lite om hur länge ni försökt. JÅ på mamamia är toppen!

• mugglesfan

Lapinette: du kan ju höra med din vanliga gyn om det är ok att komma redan nu - han kanske inte håller benhårt på 1-års-metoden? Han kanske är flexibel när allt kommer omkring? Du kan ju förklara att ni faktiskt har kollat ÄL med stickor och försökt koncentrerat och din ålder mm. Jag håller med BrudSommar.

Jag hade inte kissat inför NUPP men vår bebbe var inte så samarbetsvillig vid NUPPet så det tog över en halvtimme. Den kröp ihop och låg inte rakt med rygg och nacke och sedan somnade den igen Vi fick göra en paus och jag fick hoppa och skutta för att väcka den. Under tiden blev jag så kissenödig så jag höll på att avlida när hon körde med UL-apparajten på magen BM tyckte då att jag skulle prova att kissa och se om det hjälpte bebben att komma i rätt läge. Och det gjorde det. Där verkade det inte som att det var nödvändigt med fylld kissblåsa för att se?

• A.M.

Jag tror att de håller på och flytta BF-datum hit och dit för att vara noga med när man går över tiden ... När man gått 14 dagar över tiden (v42+0) så blir man nämligen igångsatt nuförtiden. Efter v42+0 så minskar moderkakans förmåga att ge barnet näring och det medför att barnet blir lite svagare och får svårare att klara den påfrestning som en förlossning innebär (så förklarade en barnmorska på förlossningskursen det hela). Så att de försöker vara noga med BF-datumet är bara för att de ska veta när det är dags att plocka ut ev. sega bebisar ...

• mugglesfan

Cicci: grattis förresten till ULet - lite nervös är man väl alltid att de ska hitta ngt som är fel? Men din bebbe verkar ju perfekt! Det kanske inte var så fantastiskt att se som man föreställer sig - man kanske tror att 4D ska vara jättespeciellt??

Vänner-fan förresten: höll på att glömma! Jo lunch absolut!!! Menade du nu på tors el nästa vecka? Jag har lite tajt denna veckan pga heldagsmöten ons-tors. Men nästa vecka är lugnt! El ev fre denna vecka. Kul! Och jo mugglesfan@hotmail.com stämmer. Jag kollar den dock inte varje dag om jag inte vet att det är ngt på ingång...

Svar på tråden När märker man av det?