• Florida23

Han fiser jämt och ständigt, hjälp!

Min man fiser jämt och ständigt- i köket, vardagsrummet, sovrummet och gärna högt och det stinker hälften av alla gånger och det stör mig nå fruktansvärt!

Jag har sagt åt honom, att det stör mig och att jag tycker att det är äckligt. Han gör det nämligen inte bland folk, bara hemma hos oss. "Jag har ju så gaser i magen" skyller han på och "Vad ska jag göra då , ska jag springa på toa var femte minut?" brukar hans kommentarer vara och vi brukar bråka kring detta en del på sistone, men är det verkligen normalt att det ska vara såhär?

Som sagt, det stör mig otroligt mycket, är det nån som har samma problem eller har tips på vad man kan göra åt detta? Eller är det normalt?
    Vore jätte tacksam för svar, då jag tycker att det är jätte jobbigt och inget kul tema precis.

• Svar på tråden Han fiser jämt och ständigt, hjälp!
  • Modestie

Ja, hur kul kan det vara?

"Nä, du lilla gumman nu får du tvätta händerna före maten, stänga munnen när du tuggar, sitta fint på stolen och INGA armbågar på bordet, glöm inte att bära bort tallriken och framför allt inte bordsbönen"

Ehhh...........

• kackelmaja

haha! det AR faktiskt oerhort ohyfsat att peka med besticken.. jag ar supernojig med det.

kanske for att jag sjalv har fatt en forhallandevis strang uppfostran som jag som jag onskar liknande beteende av andra. klart vi ater som grisar ibland, i soffan framfor tv:n, men inte peka med besticken hehe..

• kentfantast

Men det är lite skillnad där tycker jag faktiskt.
    Fiser han för att han inte kunde hålla sig skulle jag inte bry mig, men när han inte ens anstränder sig för att hålla tätt eller lämna rummet när han ska fisa tycker jag att det är annorlunda.
    Ska JAG verkligen behöva lämna rummet för att HAN fiser? Lite hyfs kan man väl ha även hemma. I min familj har vi aldrig fått fisa fritt eller rapa högt och ljudligt. Det är faktiskt inte särskilt kul för omgivningen.

• 4:e Maj

Jag tjatar inte men tycker att man ska kunna fora sig vid bordet - ar lite kanslig med detta runt matbordert. Antar att jag var ganska strangt uppfostrad.

Annars papekar jag sallan saker om vad eller hur han gor saker och ting - koper tex inte klader at honom eller tjatar om pengar eller stadning etc.

• TomKat

Jag som tycker att jag och min blivande man kommit varandra mer in på livet och känner oss mer bekväma med varandra nu när vi börjat fisa i "varandras sällskap"
    Min m2b brukar säga att va skönt att min älskling tar mina fisar som en kärleksförklaring - för det är ju vad de är. Han känner sig hemma och bekväm med mig och behöver inte "smussla"

• Fröken Malm

Man behöver ju inte "ladda", men att inte ha fått fisa eller rapa tycker jag låter lite strikt......

Det är bara att inse att man är bekväm med varandra på olika sätt....jag bryr mig inte speciellt mycket om min kille släpper väder, så länge han inte gör det under täcket och sen lyfter och viftar på mig......

• Modestie

Jag uppfostrar mina barn likadant och försöker föregå med gott exempel för matbordshyfs är viktigt för mig också. MEN att börja på att uppfostra maken känns helt fel. Men så gör han aldrig sådant så pass ofta att jag behöver påpeka det. Men alla kan ju råka rapa efter maten t ex eller vifta till med en gaffel eller kniv när man fäktar åt något håll. Orkar bara inte kommentera sådana småsaker.

Och återigen, ni som skriver att det är inte kul för omgivningen med pruttar, hur kul är det med magont så? Magont kan jag ha ENHEL KVÄLL ibland om jag inte kan/får prutta. Kan ibland sitta och lida på en fest t ex. Enligt er ska man alltså gå omkring och lida av magont i sitt eget hem för "det är inte trevligt för omgivningen med pruttar"

• 4:e Maj

Ska kanske papeka att det ar min kille som inte vill/klarar av att vi fiser etc infor varandra. Kissar jag med oppen dorr sa stanger han om mig...

• Ellte

Modestie: Är det något som hindrar dig från att lämna rummet?

Förstår faktiskt inte varför detta är en så stor diskussion... Jag uppskattar inte heller om någon medvetet släpper sig när jag sitter jämte. Lika litet som jag uppskattar att någon kliar sig i skrevet, klampar in när jag bajsar (fast jag låser ALLTID dörren) eller onanerar framför mig...(Vid "fel" tillfälle då såklart)

Om JAG måste fisa och känner att det är på G, ja då går jag nån annanstans. Om det kliar i skrevet, då går jag undan och kliar mig. Om jag behöver peta näsan, då går jag ur rummet. Och JA jag har också problem med magen ganska ofta...men det är värt för mig att ha lite ont istället för att vara respektlös!

Om det är en fis eller rap som bara kommer, då är det en helt annan sak...

Folk funkar olika men självklart är det den som har "problem" med denna "naturlighet" som ska respekteras :?

Så är det ju i alla andra fall och då är det helt självklart. Den som har hund ska hålla sig i djurvagnarna på tåget av respekt för hundrädda och allergiker. Den som röker ska hålla sig till "rökrutorna" av respekt för den som inte gillar/tål rök. Där är det ingen som säger att "Jamen hallå jag får faktiskt abstinens och mår DÅLIGT av att inte röka på åtta timmar. Klart jag ska få tända en cig på planet!"

• kackelmaja

Ellte du fick till det ratt bra dar!

Svar på tråden Han fiser jämt och ständigt, hjälp!