• rocketqueen

Tipstråden för makeupaholics!

Nu är det väl dags att starta en ny tråd där vi kan tipsa varandra om de bääästa produkterna (och varna för bottennapp)!

Jag börjar med att rekommendera Max Factors "Masterpiece"-mascara, ca 120 kr. Definierar, ger volym. Klumpar inte, borsten som är så hypad är faktiskt riktigt bra och lätt att måla med. Man kan bygga rätt mycket utan att det blir spindelben och den håller sig snygg hela dagen.

...och så en parfym, klassikern "L'Eau par Kenzo", frisk och fräsch utan att vara tråkig.

Tidigare: www.brollopstorget.se/Forum-1-20/m1366308-5.html
    www.brollopstorget.se/Forum-1-20/m1691460.html
    (ok, mest Mia.Maria, pickolina och jag, men vi tipsar om bra grejer! :D:D)

• Svar på tråden Tipstråden för makeupaholics!
  • vixen not a tramp

rocketqueen
    Då verkar det ju vara summer bisque jag ska ha, eller well rested...hm, får fundera på det. Ska kolla in deras concealerpensel oxå och se om jag kan huiita någon loknande hos FACE, elle rsmashbox, man vill ju gärna ha matchande borstar....Du har alltså sumemr bisque under ögonen, och på andra saker du vill täcka, har jag hajjat då?

• tingtingeling

Jag hakar på Mia.Maria - och lägger du då concealern under din foundation?

• abovo

Lite frågor från en novis på Ebay och ID och tightlining...

Jag skulle vilja veta lite mer om att beställa från Ebay, är verkligen förpackningarna förseglade och oanvända?
    Hur funkar det med frakt och ev. tull?

Finns det ingenstans här i Svedala man kan be om att få köpa samples? Vad kostar dessa isf? Gärna online eller i Sthlm:sområdet.

Vart ska man köpa borsten någonstans för buffa? länk och ung. pris?

Jag har försökt kolla in länkarna som givits om tightlining, men bilden med resultatet är ett rött kryss och funjar inte alls...någon som möjligen har en bild på sig själv med "före och efter" och gärna en förklaring hur man gör för bästa resultat. Jag är väldigt känslig i ögonen och kan inte ha något som ligger på den våta delan av ögats insida. Kommer detta funka för mig då?

Det var mkt frågor ;)

Här kommer oxå några tips från mig:
    Bästa mascaran:
    Lancomes LÉxtreme, jag kan endast använda Lancomes mascaror då jag är hyperkänslig i mina ögon och dessa är det enda som funkar utan kli. Jag har provat alla varianter som Lancome har och köper alltid när det kommer en ny mascara. Jag var på väg att köpa den nya Fatale, men tacka vare en serviceminded säljare så provade hon den på mig först och den passade inte mig alls, då jag har volym men behöver mer längd. L´Extreme är helt perfekt för mig.

Dock så sitter även Lnacomes vattenlösliga mascaror som berget på mina fransar och jag hade en favoritremover från Kanebo tidigare, som de slutat tillverka och har sedan dess inte hittat någon som är lika bra. Självklart har jag provat Lancomes egna som alla lovordar, men tom Lancomesäljaren hade svårt att ta bort mascaran på mig med den! Vill helst inte använda något med för mkt olja då jag inte tål om det kommer in i ögonen.

Så alla tips mottages om remover för känsliga ögon som biter på mina vattenlösliga mascaror som sitter fast benhårt på mig!

• rocketqueen

Mia.Maria
    Jag tror att Smashboxborsten har mjuka strån, om du förstår vad jag menar? Jag tycker att det är bättre med en concealerborste som har hårda strån till BE, ungefär som en läppensel. Med mjuka strån blir det inte så stor täckning...BE-borsten på andra länken är nog bättre. Hittade ingen bra ur Smashbox sortiment, de har bara foundationborsten i sådan kvalitet som behövs verkar det som.

Yes, jag har Summer Bisque under ögonen, på ögonlocken som bas för ögonskugga, och på annat som behöver lite extra täckning. På Ebay-länken med BE-borsten står det ju att man kan applicera foundation med concealerborsten för extra täckning, och det kan man, men ofta blir den då väldigt skimrande och det är inte supersnyggt.

Först lägger jag concealern, sedan Mineral Veil, sedan Clear Radiance och sist foundation och MV igen. Kanske låter krångligt, men det tar inte alls lång tid och jag tycker att det är värt mödan för det resultatet.

• rocketqueen

abovo
    Köper man från en privatperson på Ebay kan det se ut hur som helst, så kolla feedbacken innan du köper. Köper du från en affär så är det oftast nyvaror om inget annat anges. Förkortning att leta efter om du vill vara helt säker: "BNIB" betyder "Brand new in box", alltså ny och förseglad. Frakt står på sidan, kolla längre ner så brukar det stå listat. Tull behöver du oftast inte betala, beställer du från utanför EU så be säljaren att skriva "Gift" (ev. "Gift under $15") på paketet så blir det oftast tullfritt.

Borste till ID: köp på Ebay eller på t ex eleven.se.

Skulle gärna visa bilder men tyvärr har jag ingen kamera...men visst funkar tightlining för dig om du är noga med appliceringen! Inget ska läggas på den våta delen mot ögats insida, utan mellan fransrötterna.

• tingtingeling

ahaaaaaaaaa... nu såg jag nåt spännande... Du lägger på ditt i.d.-kitt i en annan ordning än jag trodde man "skulle"... Vadan detta!? Berätta! Först MV? Vilken effekt har clear radiance?

• rocketqueen

Tightlining:

Du behöver:
    *Tunn pensel
    *Mörk ögonskugga eller en cake liner
    *Vatten

Här ska man applicera ögonskugga/cake liner mellan fransrötterna, så att det ser ut som om man har väldigt täta och snygga fransar. Jag använder ibland en ögonbrynspensel till det och ibland en väldigt tunn ögonskuggs-/eyelinerborste. Ibland har jag vatten på penseln och ibland inte, det är vilket man vill.

Så här gör du:
    Dra upp ögonfransarna på övre ögonlocket med fingret så att du kommer åt att applicera skugga på fransbasen underifrån. Det ska alltså hamna ögonskugga mellan fransarnas bas.
    Blöt penseln, "gnugga" penseln på skuggan eller linern så att det blir krämigt. Applicera på fransbasen underifrån, rör penseln fort från sida till sida för att gnugga in färgen. Gör detta längs hela franslinjen.

Hoppas att du har förstått förklaringen, fråga igen annars!

• jocelyn

Extra pluspoäng till rocketqueen o alla ni andra som klistrar in bilder på färger, borstar o annat. SUPERBRA! Äntligen kan man få se lite mer av produkterna utan att kuta runt halva stan innan! Tack!!!!

Svar på tråden Tipstråden för makeupaholics!