• Dallandra

Något att se framemot och positiva tankar #6

Dags att starta en ny tråd där vi kan forstätta att älta och stötta varandra i arbetslöshetens mörker.

Ni hänger väl på? :D

• Svar på tråden Något att se framemot och positiva tankar #6
  • Dallandra

Jag har fått höra precis tvärtom. Företagen som har ute annons blir nerringda av alla sökande och därför ska man inte ringa om man inte har någon specifik fråga om jobbet....
    Verkar som inget av det funkar :D

• Sannis_

Dallandra: Låter aom det kan vara kul, och inte så vårdkrävande

Jag har inte vågat skriva alltför pushigt, för det känns inte som min personlighet. Och så tänker jag lite på vad jag själv tycker ser bra ut i ansökningshandlingar! Det är ju jättesvårt, men man får ju tänka på att alla de som anställer inte är homogena. Omöjligt att veta vad just de gillar och ogillar.

• Heroine

Dallandra: Vad kul att de hör av sig. Vad var de andra för jobb?

Sannis_: Jag har också lite svårt att "överdriva". Jag tycker redan nu att jag skriver lite för mkt...tycker inte att jag är så himla bra på allt och är lite rädd för att behöva svara upp till att jag t ex "kan uttrycka mig bra i tal" på en intervju. Men det är väl svårt att ha bra självförtroende efter så många nej tack.

• Heroine

Är helt slut...har varit i Gävle idag och igår. Långa dagar och lite sömn... Nu börjar det dra ihop sig till tentor också. Har ingen lust att tentaplugga.

• Dallandra

Sannis_
    Det är inte så vårdkrävande, visst några av de boende behöver hjälp med att duscha, påklädning och lite annat men det är inget jobbigt. En stor del av arbetet är att umgås med de boende och det känns konstigt att sitta och fika och småprata ett par timmar av sitt arb.pass :D
    Bra mycket roligare och stimulerade arbete än på lagret!!

Heroine
    Det andra sommarjobbet var som läkarsekreterare och jag vet inte vad rekryteringsföretaget hade att erbjuda, han ringde inte upp. Får väl ringa imorgon...

Jag vill flytta!!! Imorgon får vi veta om vi kan flytta redan i slutet av maj, hoppas!!

• Heroine

Fick ett mail från Academic Resource idag: Tack för din ansökan! Du är välkommen på gruppintervju/informationstillfälle till oss /.../ Vi går igenom alla våra lediga tjänster och du har möjlighet att ge intresseanmälan som första steg i rekryteringsprocessen. Mötet tar ca.1h.

Har nån av er erfarenhet av vad det kan handla om? Alla tjänster och gruppinfo. De lär ju inte hinna intervjua, men det står ändå gruppintervju. Ska man förbereda ngt, ta med sig ngt tror ni?

• AnnLee

Hej tjejer,

Japp, trivs med mitt jobb. Men söker inte heltidsjobb. Har just fått veta att min kollega är gravid så jag kommer att få jobba heltid under hennes föräldraledighet.

Grattis Heroine till intervjun!

Jag har varit på en gruppintervju en gång hos ett bemaninngsföretag. Det var för ett jobb i försäkringsbranschen (kundsupport). Gruppintervjun gick ut på att testa olika saker
    1) Språk - Man hade angett vilka språk man talade och fick hålla en presentation om sig själv inför de andra på respektive språk.
    2) Individuell uppgift - Jobba med ett kompendium med olika case. Presentera lämpliga förslag, jobbrelaterat för tjänsten.
    3) Gruppuppgift - Diskutera en del problem exempel hur hantera jobbiga kunder.
    4) Rollspel - En låtsas vara jobbig kund, en annan spelar kundsupporten.

Lite jobbigt med sådan intervju tyckte jag. Men jag gick vidare därifrån. Det var efter andra intervjun som det stupade. Dock ganska glad för det, det kändes inte som min grej.

Lycka till på din intervju! Hoppas att det går bra!

• Sannis_

Heroine: Vet inte, men det låter ju inte som mer än att man får lämna in intresseanmälan? Undrar man väldigt mycket kanske det går att ringa anonymt och fråga? Visst är det tråkigt när man kommer til slutet av maj och det blir tentor förresten.. Precis när man vill njuta av våren istället!

Dallandra: Känner igen känslan från när jag jobbade ett tag på dagis. Även om det inte var min grej riktigt, så kändes det fritt och skönt att inte vara instängd i någon fabrikslokal

• Heroine

AnnLee: Vad bra att du ska få jobba heltid ett tag. Hoppas verkligen inte att det är en sån där intervju som du pratade om. Jag var på ngt liknande när det gällde en tjänst som arbetsförmedlare. Det var en riktig mardröm och pågick en hel dag! Nu är det ju bara en timme och dessutom verkar det som att de ska presentera flera tjänster...

• Heroine

Jag har inte förstått om det här är ngt som alla får komma på, eller om det har skett ett urval. Intresseanmälan tycker jag att man lämnar redan när man söker. Hmm

Svar på tråden Något att se framemot och positiva tankar #6