Något att se framemot och positiva tankar #6
Dags att starta en ny tråd där vi kan forstätta att älta och stötta varandra i arbetslöshetens mörker.
Ni hänger väl på? :D
Dags att starta en ny tråd där vi kan forstätta att älta och stötta varandra i arbetslöshetens mörker.
Ni hänger väl på? :D
Idag blev det säsongens första golfrunda, en kort en på 9 hål och så har vi bokat in en Kreta-resa i augusti. Bra att det händer ngt kul i allt...
Hej vänner!
Tänkte kika in här och göra ett avtryck när jag såg att ni hade startat en 6:e tråd.
Nu var det ju ett bra tag sen som jag "hälsade" på. Jag tycker att det är hemskt tråkigt att den här tråden fortfarande måste finnas för det betyder att inte alla har fått jobb ännu, men samtidigt kanonbra att ni stöttar varandra och kämpar på!
För er som inte vet vem jag är, så hängde jag med i den här tråden fram till oktober förra året, därefter sporadiskt.
Jag blev klar med min magisterexamen i januari 2005 och gick arbetslös. Därefter fick jag praktik genom ams i april 05, sedan sommarjobb några veckor på praktikplatsen. Sen var det trögt igen fram till september då jag fick en projektanställning på sex veckor. Men därefter nappade det på en intervju och jag fick provanställning för en halvtidstjänst genom annons på ams hemsida. Jag är överkvalificerad men det är rätt yrkesinriktning iaf. Nu har jag fått tillsvidareanställning vilket känns som en lättnad. Det är fortfarande bara en halvtid, men jag klagar inte.
Styrkekramar till er alla genom livet och i sökandet efter jobb. Jag önskar att ni snart får ett arbete! Påminner också om att jag inte fick mitt jobb genom kontakter utan annons på ams hemsida. Än finns det hopp alltså. Vill även tacka för det stöd som jag fått från er. Fantastisk vår och njut av värmen!
Kramar!
Det är så sant att ams kan hjälpa till, har också fått anställning den vägen - verkar vara störst chans att få det när det är jobb som skall tillsättas snabbt.
Att titta på vad gamla studiekamrater gör är inte alltid så roligt men jag brukar resonera som så att så länge jag kan stå för det val som jag gjort så kan jag inte begära mera. Sedan är det även så att det inom min sektor många gånger är så att folk har jobb som dem egentligen inte vill ha och inte ser fram emot på att åka till jobbet
Hej AnnLee, det var ett tag sen. Trivs du på jobbet? Söker du några heltidsjobb?
MysEtt: Nä, det är ju inte säkert att de trivs på sina jobb...men de har ju verkligen nått det målet de hade under utbildningen.
MysEtt
Jag kan t.ex jobba som IT-lärare, jag kan utforma IT-baserade läromedel, jag kan jobba med informationshantering i ett företag m.m. Det mesta som har med informatik att göra...
Sannis_
Det känns som att min utb redan börjar bli gammal, skulle behöva läsa om en del kurser tror jag :(
AnnLee
Kul att du tittar in :) Skönt att det ordnat sig för dig, det ger oss andra lite hopp.
Så sant att man nåt m¨let med utbildningen, vilket kan oxå tycker är skönt men ibland undrar jag om inte en del av mina gamla kursare åtminstone betalt ett högt pris för det (beror naturligtvis på bransch)
Dallandra: att behöva läsa om kurser kände jag innan jag efter år fick mitt första jobb inom min utbildning men det visade sig att jag kunde mera än vad jag trodde. Ibland söker tex. kustbevakningen och svensk sjöfarts tidning informatörer och liknande
MysEtt
Som tur är så hade jag en projektanställning i höstas som var relaterad till min utb så det känns ju bra att kunna visa upp att man har jobbat med något inom ens område.
Nu har jag gått brevid klart så nu är det bara att vänta på att de behöver personal...
Dallandra: Vad får du göra på jobbet? Jag har aldrig varit på ett sånt ställe... Däremot håller jag på med att fundera ut hur man ska kunna momsegistrera gemensamhetsytor i gruppboenden som hyrs i blockkontrakt.
Dallandra: var jobbigt att behöva sitta och vänta på att dem skall ringa - du kommer inte få något schema alls?
Det är alltid skönt om man kommer in inom sitt område/bransch så man kan visa att man jobbat med det även om det är jobb som man varit överkvalificerad för
Kämpa på allesammans och tro att ni kan! Jag har märkt att det är otroligt viktigt
Tidigare skrev jag ganska mesiga ansökningar men efter det att jag gick på rakt på sak har jag fått massa mera positiva reaktioner
Heroine: Hur man ska kunna momsegistrera gemensamhetsytor i gruppboenden som hyrs i blockkontrakt, det var ju en speciell frågeställning! Ska det vara till ett pm eller något? Jag funderar ständigt på vad jag ska skriva om i magisteruppsatsen, om det blir någon. Men min fantasi är visst trög inom juridikens område!
MysEtt: Vad skriver du i inledningen då, för att vara rakt på sak?
Plugget tar sån tid att jag aldrig skickar ansökningar numera, ska försöka bättra mej och ta de som verkar roliga åtminstone!