Något att se framemot och positiva tankar #6
Dags att starta en ny tråd där vi kan forstätta att älta och stötta varandra i arbetslöshetens mörker.
Ni hänger väl på? :D
Dags att starta en ny tråd där vi kan forstätta att älta och stötta varandra i arbetslöshetens mörker.
Ni hänger väl på? :D
Dallandra : men det är ju inte helt bortkastat när man lär sig vad man absolut inte vill göra resten av sitt liv :D
Jag har aldrig haft ett "riktigt" jobb i hela mitt liv! Bara sommarjobb, praktik osv... Katastrof!
aktuelle
Precis jag vet ju vad jag inte ska satsa på :D
Heroine
Det känns som att jag inte heller har haft det, den enda fasta anställning jag har haft är på en städfirma annars har jag haft vikariat här och där....
Ibland kan jag känna det som att jag inte kommit någonstans alls sedan jag gick ut gymnasiet (vilket är 14 år sedan). Jag är fortfarande arb.lös och kämpar för att få ett jobb :(
Dallandra: Det är ju inte klokt egentligen. Man saknar hela tiden den trygghet det ändå ger mer ett fast jobb. Att veta att man har en inkomst och kan planera livet. Samtidigt vill man ju inte att det ska vara på ett jobb man inte vill ha/inte trivs med.
Heroine
Precis, jag saknar verkligen tryggheten ett fast jobb ger, det ger ju en ekonomisk trygghet även om man inte har en topplön. Ibland kan jag bli lite irriterad på kompisar som har jobb men som ändå klagar på sin ekonomi, ingen av dem har ens i närheten så dålig ekonomi som jag har. Visst kan man vara missnöjd med sin lön men de kan ju tänka sig lite för att säga sådant när jag är med, de vet att jag är arb.lös och har en väldigt dålig a-kassa.
Fattar inte varför det ska vara så svårt att få ett jobb man trivs med som ger hyfsat betalt?!?! För hyfsat betalt är det minsta vi ska ha med våra utb.
Vad får ni i månaden? För mig varierar det lite, men nästa månad kommer jag att få lite fr CSN, 904:- för att vara exakt. Från jobbet kommer jag att få ca 2300:- efter skatt. Det är nästan löjligt...
Från a-kassan får jag 7400 kr, ungefär som när man var student :(
Är det något som känns lite surt, är att jag några gånger hört talas om bekantas bekanta som fått bra jobb utan varken utbildning eller erfarenhet!
Nu senast en tjej som varken haft jobb eller utbilding. Och nu hade hon plötsligen jobb på en myndighet. Ett jobb som det vanligtvis krävs både högskoleutbildning och yrkeserfarenhet till. Antingen måste hon ju känna någon där, eller så har hon ljugit ihop ett cv?!
Jag har studiemedlet nu, men som arbetslös klarade jag mej på dryga 4000. Betalar ju hela hyran ensam, så det var inte kul. Och jag var rädd att hamna i någon åtgärd för det skulle ju medföra extrakostnader i resor osv!
När jag var arbetslös fick jag ut ca 4500:-, så jag har mindre nu än då...
Som rikast var jag när jag pluggade och tog studielån. Ca 7000 är ju massor!
Dallandra: jasså, jag tycker det skulle vara toppen :)
Jag får ingenting i månaden, har inte rätt till a-kassa , ingenting.. och ja, csns 6900 är tokmycket.