Något att se framemot och positiva tankar #6
Dags att starta en ny tråd där vi kan forstätta att älta och stötta varandra i arbetslöshetens mörker.
Ni hänger väl på? :D
Dags att starta en ny tråd där vi kan forstätta att älta och stötta varandra i arbetslöshetens mörker.
Ni hänger väl på? :D
Sannis_: Haha, jo det är en ganska så smal frågeställning. Det är för jobbet. Bolaget har skrivit om många hyreskontrakt till blockförhyrningskontrakt och förlorar därmed en hel del avdragsrätt på momssidan...om man inte kan få till det på ngt sätt.
Kollade precis och såg att jag har sökt ca 183 jobb sen jag blev klar med min utbildning för 2 år sedan. Det har resulterat i en praktikplats (som utmynnade i ingenting), ett skitjobb (som jag fick lov att säga upp mig från, jag var desperat när jag sökte) och deltidsjobbet jag har nu (som jag inte kan försörja mig på) samt två intervjuer till "riktiga jobb" som jag inte fått. Hmm
Heroine
Man hjälper de boende att klara av vardagens sysslor som t.ex matlagning, tvätt .m.m. Mycket tid går till att bara umgås med de boende; kolla tv med dem, fika, åka på utflykter m.m. Det är ett helt okej jobb.
MysEtt
Just nu har jag inget schema men i sommar kommer jag få ett som tur är.
Jag tycker inte det hjälper hur jag än skriver mina ansökningar.. inte lätt att utmärka sig bland flera hundra sökande.
Vet inte hur många jobb jag sökt men det är en bra bit över hundra.
I eftermiddag och i morgon bitti ska jag jobba, de ringde igår. Blir ju lite mer pengar än a-kassan.
Dallandra: Det låter ju faktiskt helt ok som du säger.
Idag har jag sökt två jobb till. Min CV resp mitt personliga brev har väl ändrats lite under tidens gång...men inte på ngt revolutionerande sätt. Kan inte påstå att jag fått ngn bättre/sämre respons efter hur handlingarna har sett ut heller...det är väl innehållet som felar. Jag har ingen erfarenhet att komma med.
Dallandra: Det låter ju som ett bra jobb! Har de något psykiskt handikapp alltså?
Nej, jag har inte heller märkt någon skilnad på vad jag skiver i ansökan. Men jag mistänker att de inte läser mina ansökningar alls, så då spelar det ju ingen roll. Men man kanske skulle prova något riktigt galet någon gång, för att se om något händer!
Varje gång jag hör talas om någon som får jobb blir jag lika förvånad..
De flesta av de boende har down syndrom och är himla goa :) visst några är lite mer krävande men så är det ju. Det är ett toppenjobb över sommaren kan jag säga, då blir det picknick, utflykter m.m. De har ju semster som alla andra och vill hitta på saker.
Igår kväll när jag lyssnade av mitt mobilsvar hade ett rekryteringsföretag ringt och sökt mig, skickad min meritförteckning dit förra veckan... ringde dit idag och väntar på att bli uppringd... har inte en aning om vad jag skrev om mig själv :D
Förra veckan ringde förresten ett annat sommarjobb jag sökt och ville ha dit mig på intervju men jag sa att jag redan har ett.. man får ju vara glad att någon är intresserad av en även om det bara är över sommaren..
Dallandra: jättekul att du får känna dig lite eftertraktad!!!!
Jag brukar alltid försöka gå på intervju även om jag har ett jobb, om inte anant för att få lite rutin på vad dem frågar och kanske även skapa en kontakt inför framtiden. Företaget kanske kommer behöva anställa flera gånger.
Det jag menade med att ändra i ansökan är att jag tidigare skrivit mera luddigt om vad jag tycker jag är bra på och varför dem skall anställa mig Och nu skriver jag mer rakt på sak för även om jag inte har jättemycket erfarenhet tycker jag att jag är bra på det jag gjort och jag tycker ju att dem skall anställa Mig och ingen annan
MysEtt
Ja det är ju kul att någon ringer... men jag kände inte för att gå på intervjun, det var inom landstinget och en bit bort.
Nuförtiden börjar mina ansökningar med varför just jag är lämplig för jobbet och lyfter fram vilka egenskaper och färdigheter jag har som passar.... men inte har det hjälpt, än i alla fall.
Nu bara vänta jag på att kille från rekryteringsföretaget ska ringa... hatar att vänta på sådan samtal
Dallandra: aha då förstår jag
Nej detta med hur man skall skriva för att dem skall läsa just min ansökan och tycka det är intressant är en vetenskap
Ett tips jag fick en gång (som jag endast provade en gång) var att innan jag skickade in en ansökan (spontan eller inte) ringde samma morgon som dem skulle få just min ansökan för att liksom säga till att den var på G och sedan ringde jag dagen efter för att fråga om dem fått den Detta för att pusha för mig själv - nu har jag lite svårt just för att ringa men det kanske fungerar I alla fall för att säkerställa att dem i alla fall ser ansökan
Ge inte upp brudar!