• Dallandra

Något att se framemot och positiva tankar #6

Dags att starta en ny tråd där vi kan forstätta att älta och stötta varandra i arbetslöshetens mörker.

Ni hänger väl på? :D

• Svar på tråden Något att se framemot och positiva tankar #6
  • Sannis_

Ni är morgonpigga! Tar med jobbet på era rekommendationer då! Det är länge sen, men kan vara relevant för jobbet. Samtidigt undrar man ju om det ser dumt ut att lyfta fram nåt man gjorde när man var 19. Men som vanligt läser de väl inte ens ansökan så.

• Heroine

Sitter och kollar runt lite efter vad man skulle kunna söka för jobb. Hur bär man sig åt för att söka jobb på t ex en bank? Nordea verkar exempelvis inte ha ngn "lediga jobb"-avdelning alls på hemsidan.

Det är verkligen dags att söka mäklarpraktik nu om jag ska satsa på det...och just nu vill jag inte alls. Efter min period med provisionsbaserad lön är jag livrädd för att jobba järnet utan pengar och dessutom behöva skämmas och känna sig dålig.

• Heroine

Fick mail om att jag ska på intervju på måndag!

• MysEtt

grattis Heroine!

får man fråga vad det är för jobb eller vill du vänta med att säga det tills du vet hur det går på intervjun?

Provisionsbaser har jag svårt för också - passar mig inte alls

• Heroine

MysEtt: Ärligt talat vet jag inte vad det är för jobb. Haha. Sökte två jobb på samma ställe. Det är ett jobb som jurist iaf så det vore jättebra om jag fick det. Känns inte som sannolikheten är så stor, men det är ju kul att iaf få komma på intervju...

Eller kul och kul, haha. Kommer va skitnervös.

• Sannis_

Heroine: Måste man alltså ha en viss praktiktid, som inte ingår i själva utbildningen? Jag har kollat runt mycket efter lägenheter i innerstan, och har i alla fall sett att det finns många yngre mäklare. Måste ju alltså gå att få jobb med lite tur! Läskigt att gå på intervju förresten, hoppas det går bra

• Heroine

Sannis_: Japp man måste ha 10 v praktik för att bli reg fastighetsmäklare och den får man hitta själv... För ett par år sen var det ju jättebrist på mäklare så då fick alla jobb direkt om de hade utbildning. Därför fick många utan erfarenhet jobb också. Nu är det färre jobb och fler utbildade = mkt svårare.

• Heroine

Tänkte se hur det går på intervjun och kolla om de inte har ngt jobb på stället jag jobbar mkt nu (med momskonsulten). Sen är det väl bara att köra igång med att jaga praktik...

Sannis_: Ska du flytta till innerstan? Bor du långt ut nu?

• Sannis_

Heroine: Synd att man alltid är ute för sent med yrkesplanerna, numera finns väl inga bristyrken öht. Jag glömde att söka mäklarutbildningen i år förresten! Men jag har inte uteslutit att det ska bli senare..Jag bor en knapp mil från innerstan nu. Vill flytta men hur svårt är det inte när man pluggar och fast anställning bara är en fantasi. Bor du långt ut?

• Heroine

Sannis_: Skojar du...Åkersberga

Svar på tråden Något att se framemot och positiva tankar #6