• Dallandra

Något att se framemot och positiva tankar #6

Dags att starta en ny tråd där vi kan forstätta att älta och stötta varandra i arbetslöshetens mörker.

Ni hänger väl på? :D

• Svar på tråden Något att se framemot och positiva tankar #6
  • Heroine

Ok, men man får grundersättningen iaf? De 12 mån man är med för att få högre ersättning, måste man ha ett jobb då, eller kan man vara med när man är arbetslös? Och vet ni på vad man baserar ersättningen. Är det lönen sista 12 mån?

Är lite sliten. Har haft två "hårda dagar". Igår var det möhippa. Femkamp i stekhetta... Försökte sola lite nyss, men det är för varmt!

• Sannis_

Jag är säker på att man får grundersättningen. Och sen är det väl så att man ska uppfylla arbetsvillkoret under 12 månaders perioden, så man behöver inte jobba hela tiden. Men de har ju en massa konstiga regler, har du ringt och hört?

Försöker plugga på nätterna nu för på dagarna/kvällarna vill man ju vara ute. vet ju aldrig när det fina vädret tar slut!

• Dallandra

Nu slipper jag att stämpla på ett tag och det är underbart! Har börjat på mitt sommarschema nu..

• Heroine

Sannis_: Nu har jag läst på lite på a-kassans hemsida. Det verkar som att jag får samma gamla grundersättning om jag blir arbetslös efter vikariatet precis som jag misstänkte Men det är ju bättre än ingenting iaf.

Jag tog en vända inne i stan i fredags förresten. Upptäckte att det knappt finns några klänningar!! Trodde det skulle finnas en hel del eftersom det är modernt nu. Blir lite orolig eftersom jag ska på bröllop om mindre än en månad. Tips?

• Sannis_

Heroine: Ja, jag förstod väl att man var långt ifrån den dagen man får en normal a-kassa. Men med tanke på hur lite man är van går det nog att spara lite pengar om man får jobba.

Billigare och lite kortare klänningar finns det gott om, för jag köpte en för ett par dagar sen senast att ha till tights. Men när jag ska på bröllop brukar det inte heller finnas några finare! Kollade du Debenhams?

• Heroine

Sannis_: Jag var in en snabbis på Debenhams. Men såg mest långa klänningar typ tärnklänningar. Jag vill hellre ha en i ett material som gör att jag kan ha den även vid andra tillställningar. Klädkoden är dessutom kavaj, så den bör ju vara kort.

• Heroine

Vart finns billigare korta klänningar? Tycker bara det är rea och utförsäljning överallt = konstiga storlekar eller lagervaror fr tre år tillbaka.

• AnnLee

Heroine: Har du kollat på Benetton och Espirit i Gallerian? De brukar ju ha ganska dyra kläder men när rean väl sätter igång kanske man har råd med nåt därifrån.
    Annars brukar jag tycka att man kan hitta festliga grjer från VILA och B-young. SALT kan också ha något som passar. Problemet är oftast att det finns så litet utbud på klänningar. Varje affär har en eller högst två modeller, så då får man flänga runt i hur många som helst för att hitta något.
    Lycka till i jakten!

• Heroine

Sannis_: Synd att man inte kan prova klänningarna på asos, de verkar ju faktiskt ha ett rätt bra utbud. H&M-klänningen du köpte var söt. Hade den varit några dm längre kanske man kunde ha haft en sån på bröllop. Undrar var sedlighetsgränsen går, finns det ngn sån på ett bröllop? Har bara en känsla av att det borde vara så. Man får ju inte ha för djup urringning t ex.

Svar på tråden Något att se framemot och positiva tankar #6