• Dallandra

Något att se framemot och positiva tankar #6

Dags att starta en ny tråd där vi kan forstätta att älta och stötta varandra i arbetslöshetens mörker.

Ni hänger väl på? :D

• Svar på tråden Något att se framemot och positiva tankar #6
  • Heroine

Sannis_: Det var en annons på ams.se. En sån tjänst man söker och aldrig tror att man ska få komma på intervju. De ville dessutom helst att man skulle vara tingsmeriterad. Känns konstigt fortfarande. Men eftersom det är ett halvår måste jag ju gå med i a-kassan iaf. Blir jag arbetslös sen blir det ju bra mkt bättre ersättning.

Nu är vi hemma hos mina föräldrar med skruttbilen. Mkt som ska fixas om den ska gå igenom ombesiktningen, suck.

• Sannis_

Heroine: Det är ju helt otroligt! Tycker alltid det står tingsmeriterad när man kollar under jurist-rubriken på ams, och då trodde jag det var helt omöjligt. Vad kul det måste bli att först få sommarlov och sen en ekonomiskt tryggad höst!

• Jojon

Hej!

Grattis till jobbet Heroine! Jag tror att det är kanon att jobba som förbundsjurist, med vettiga arbetsvillkor och trevliga medarbetare.

Jag har en fråga till er alla. I veckan skall jag på min andra jobbintervju för ett juristjobb på en revisionsbyrå. Jag undrar vad jag skall ge för löneanspråk om de frågar mig? Rek ingångslön för nyexade jurister är 23500. Jag vill gärna ha jobbet. Hur gör man? Skall jag lägga mig på precis 23500? Är väldigt tacksam för ett snabbt svar.

• Sannis_

Jojon: I ansökningar där de frågar efter löneanspråk, brukar det ju rekommenderas att man ska ange "efter överenskommelse". Skulle jag få frågan vid en intervju, skulle jag inte svara någon summa utan be att få återkomma. Kanske nämna något om att jag ville ha en överenskommelse.

• Heroine

Jojon: Det där är jättesvårt. Ett alternativ är ju att ringa fackliga kontakten på stället. Brukar ju stå telefonnummer i annonsen. Jag blev också tillfrågad om löneanspråk och sa att jag var öppen för förslag. Antagligen hade jag sagt ca 23500 om de "tvingat" mig, eftersom man då kan stödja sig på att det är vad Jusek anser att man ska kräva.

I mitt fall var det tur att jag aldrig sa ngn summa, för när de lämnade förslag så sa de 26000. Antagligen anställer de oftare nyexade på revisionsfirmor så de har en lön som man "brukar" få.

• Jojon

Heroine:

ok, ungefär som jag trodde då.

Vad kul att du får 26 000, det är ju riktigt mycket i ingångslön för en jurist. Jag hade varit väldigt, väldigt nöjd med sådan nivå på lönen.

• MysEtt

Det är så roligt Heroine att du får statuera ett gott exempel på att det går att få ett jobb bara man kämpar på!

Hurra för dig!

• Dallandra

Heroine
    Grattis igen! :) Vill också ha en sådan lön, är grön av avundsjuka :D

• Sannis_

Ja nu väntar vi andra också på 26000! Overklig tanke än så länge

• Heroine

Jag tycker också det känns overkligt. Får väl se vad det står på pappren när de kommer. Han var tvungan att stämma av med ekonomichefen innan han kunde lova ngt.

Jojon: Har du varit på intervjun än?

Skulle egentligen ha jobbat idag, men är faktiskt så bakis att jag knappt kan stå upp. Sanslöst... Tur jag inte börjat på nya jobbet än, haha.

Svar på tråden Något att se framemot och positiva tankar #6