• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • GoaSmulan

Jag är så avundsjuk på er som redan är på väg o ska sy era klänningar. Tyvärr måste jag vänta så länge som möjligt då jag ska gå ner i vikt först.

• Tant Pernilla

Ninis07: Det lättaste är att man letar efter ett mönster på en modell som i grunden är så man vill ha den. Sen ändrar man lite på det som inte är som man vill ha det, men då har man något att utgå från.

Priset beror helt på tygval. Det kan variera från 600 till 5000.

Ska sticka iväg nu, men skriver gärna mer om det hela senare.

• Ninis07

Tant Pernilla: Tack för dina synpunkter! Du, och även ni andra, får gärna skriva mer om detta.

GoaSmulan: Jag ska inte gifta mig förrän om ett år så jag är bara på "funderingstadiet" gällande min brudklänning. När ska du gifta dig?

• GoaSmulan

I augusti i år om ekonomin tillåter det. Jag har bestämt vilket mönster, tyg o färg. Ska även sy mina flickors klänningar, så de hoppas jag kunna börja lite tidigare med.

• SaT

Någon som kan berätta utseende och egenskaps skillnad på thaisiden och dupionsiden?

• Tant Pernilla

Dupionsiden är mer oregelbundet och lite grövre. Thaisiden är lite tätare och lite mer som taft - utan att vara taft. Skulle jag säga i alla fall.

• SaT

Det gör nog inte så mycket. Det är kjol till tärnorna jag tänker på. Ska till Furulunds, och de har inte Thaisiden utan bara dupion i katalogen, kankse att de har nåt i butiken.

• Tant Pernilla

Thaisiden är tydligen rätt svårt att få tag i i Sverige. Jag köpte det en gång på flygplatsen i Bangkok. Dupionsiden är ju också väldigt fint, kör på det du!

• SaT

Tror att stoff & stil hade lite thai? Men jag vill gärna klämma lite på tyget, men är inte så ofta i Malmö...

• Tant Pernilla

Ibland kallar butikerna (och andra vanliga dödliga) dupionsiden för thaisiden, fast det inte är det. Men det kan ju kvitta, för de är rätt lika ändå.

Svar på tråden Sy brudklänningen själv