• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • SaT

Det där med vävd trikå låter konstigt i mina öron? Det var skönt att höra att jag inte var helt ute och cyklade!
    Nu har jag ringt till Simbra siden, betällde prover för ca 2 månader sedan som inte kommit, så hon tog beställning via telfon och skulle skicka dem snarast!

• Tant Pernilla

Ja, vävd trikå låter ju inte vettigt. Trikå är ju i allmänhet stickad. Kanske visste inte den som skrev det hela skillnaden. Men när jag kollade upp det där för ett tag sen så var alltså charmeuse ursprungligen en trikå som man använde till underkläder och sånt.

• lokatt

GoaSmulan:
    ingen aning. eller ja, hon backade inte exakt ur - jag får inte ens kontakta henne! hennes mamma, som varit den som både föreslagit henne & lämnat ut henens nummer, talade om för mig att jag inte får ringa henen när jag hörde av mig för att få numret igen... och jag vill inte hamna mitt i några gräl så...

• lokatt

SaT:
    jag är också nyfiken på hur det går med min klänning... nej, så här är det: min mamma ska börja vilken dag som helst med provlivet (kjolen har vi koll på, så inget prov där) och jag är bara en 6:a på nervösskalan 1 - 10... det är idag exakt 37 dagar kvar till bröllopet...

men det komemr att komma bilder!

• Tant Pernilla

SaT: Åhhh, simbra siden... Det är grejer, det!

anna lokatt: Skumt. Men du hade väl någon bekant som kunde hjälpa dig lite också?

Hoppas att det löser sig i alla fall.

• lokatt

tant p:
    nja, jag fixar ingenting jag det var det där lilla problemet med att inte kunna använda en symaskin... och mamsen har hitintills tvärvägrat - ngt om att tyget drar sig så lätt.
    jag börjar med tanke på tidsaspekten få lite lätt panik... ska kolla runt i bekantskapskretsen och se om det finns någon som känner sig kapabel att sy en enkel klänningsmodell i jobbigt tyg.

tvärkör det sig så lär du höra mina ynkliga pip ända ner t sthlm utan bt... (de lär gå i stil med "tant p, är du mutbar? yyyyyyyyynk" )

• lokatt

och för att klargöra: klänningen som det är problem med är tärnans, inte min!

• SaT

Anna, alla är väl mutbara med tillräckligt höga mutor . Är din klänning färdig eller? Det är ju den jag är nyfiken på!

• lokatt

SaT:
    som sagt, min klänning är inte klar! vi har inte ens ritat av mönstret än! mamma mumlade något om att sy den veckan innan bröllopet - något jag helt klart hoppas kunna avstyra... tre veckor innan, minst!

• Tant Pernilla

jag brukar inte vara sen att tillskynda när någon är i sömnadsnöd, men just den här gången måste jag nog passa... Har lovat min man att ligga lågt med brudklänningsprojekten tills vårt nya hus är klart...

Har man en någorlunda bra symaskin och ställer in trådspänningen efter tyget, så ska det inte dra sig, tycker jag. Säg till mamsen att det var en dålig ursäkt!

Svar på tråden Sy brudklänningen själv