• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • Bröllopstokiig

SaT: Jag skulle göra så att jag gjorde ett extra framstycke med utgång från antingen fodret (om inte det är smalare än kjolen, vilket det inte borde vara) eller genom att förlänga modell c:s framstycke så att det blir en jämn nederkant. Nu vet jag inte om du tänkte ha öppningen i kjolen som i modell a eller om du vill ha öppningen mitt fram (men det kan vara lite knepigare, eftersom du inte har en söm i midjan) men det är ju en annan fråga!

Sen skulle jag göra ett tyllager av brudtyll, som inte är lika styvt som vanlig tyll, efter det mönster som finns för klänning a och sedan sy ihop hela konkarongen så att du har följande tyglager inifrån och ut: foderkjol, tyllkjol, "underkjol" (fram) och till sist överkjolen (som ju är helskuren, eftersom den också bildar livet).

Vad tror du om det?

Jag antar att fodret är skuret i midjan, eftersom det i grundmönstret finns det där tyllagret som ska sys fast på nåt vis.

• SaT

Hur jag ska göra med "den synliga underkjolen" har jag inte så mycket problem med, det har jag nog funderat ut. (har sytt ett par balklännignar, men inte nåt med underkjol, så har noll erfarenhet av det).
    Du menar att göra ett tyllager som mönstret visar, bara att man lägger till ett lager tyg till ovanpå då? Fodret är inte skuret i midjan, man ska bara sy tyllen rakt på.
    Öppningen ska vara som på modell A. Tog bara med Annas bild som lite visning på hur jag ville att undertyget ska vara.

Får man fråga om du har tid och lust med lite översättningshjälp? Jag är totalt värdelös på engelska...

En liiiten fråga till När ni i förra tråden pratade om skenor, då menar ni vanliga fjädrar va?

Härligt m babysim, vi hade sista gången förra veckan så vi bara längtar till vårterminen!
    Tack så jätte mycket för att du tog dig tid!

• Tant Pernilla

SaT: Okej... Inte skuret i midjan... Ja i så fall skulle jag testa att sy på tyllen som det står i beskrivningen och sen lägga ett lager extra på, just vid framstycket och liksom sy ihop dem i sidsömmen.

Ujuj, det är inte så lätt att förklara såhär...mycket lättare att visa... Men jag hoppas att du förstår.

Skenor = nylonfjäder.

Det dumma är att jag ska iväg i dag också, fast jag mycket hellre skulle sitta och grotta ner mig i klänningsfrågor!

Visst kan jag försöka hjälpa dig med översättning, men alltså inte bums.

Ja, bäbissim är jättekul. Det var sista gången för oss i går innan nästa kurs tar vid i vår.

Nu måste jag rusa! Tjingeling så länge!

• SaT

Vad är raw edge, är det typ? den klippta kanten eller vad menas? skriver hela meningen så du får sammanhang?

To staystitch side edges of front, stitch 1.3 cm from raw edge above waist.

Tja, det är detta jag hakat upp mig på just nu.
    Klarar mig nog utan att veta exakt men vore kulatt förstå helt!

• Clobberella

Raw edge är den klippta kanten.

• Tant Pernilla

Ja, det är den klippta kanten de menar. Man syr en stödsöm strax utanför den linje där sömmen sedan ska gå för att förstärka den delen av framstycket där det blir mycket påfrestningar och där man gör små klipp i sömsmånen för att få en smidig och följsam söm.

Fråga på om du vill! De flesta brudklänningar jag sytt har varit med engelsk beskrivning, så oftast vet jag vad de pratar om.

• SaT

Jag vet att jag har fler frågor. Men måste plocka fram mönstret och fundera lite till.
    Ska sova nu.
    Tack för hjälp!

• Tant Pernilla

Jajemän!

Skulle inte du sova nu...?

• SaT

Det hade jag tänkt ja... men först låg dottern och "pratade" och visade klart och tydligt att hon inte skulle sova. Sen skäller hunden, och det gör hon inte om det inte är nåt, och jag tyckte jag hörde någon knacka,så jag skickar upp sambon. Han säger att det inte är nåt och går till sängs. Som tur är tror jag inte på honom utan går upp och kollar. Vi bor i samma hus som hans farfar och från vår hall kan man titta in genom nyckelhålet till hans sovrum, och jag ser att han sitter konstigt. Skickar in min sambo. Farfarn har ont i hjärtat och svårt att andas... så nu har de åkt iväg i ambulans, och jag kan inte somna... (snacka om OT ämne, men skönt att skriva av sig lite...)

Svar på tråden Sy brudklänningen själv