• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • Karin69a

Vad bra, tackar!! Svenska mönster har jag sett nån gång men glömt det igen. Jag blir lite förvånad på Buttericks-sidan. Jag har varit på denna sida www.sewingpatterns.com och inte hittat just det Buttericksmönstret. Har de inte samma mönster...?

Sen är ju inte önskelistan slut med det. Skall ha smala överarmar i chiffong där det blir lite trumpetärm vid armbågen.

• Tant Pernilla

Karin69a: Jag vet inte hur det är med mönstren, men jag brukar bara använda sewingpatterns-sidan när jag ska hitta burda.

Okej, jag ska fundera om jag sett nåt sånt mönster med sån ärm. Jag har sytt en klänning med sån ärm en gång, men jag tror att jag ritade ärmen själv då...

• Karin69a

Pronovias har gjort en klänning som liknar det jag tänkt. Men jag är inte säker på släpet än. Vet ej om denna länk funkar än, har endast en bild där:

www.familjeliv.se/krypin/karin69a/

Buttericks modell 4131 har urringning och ärmar som jag skulle kunna använda. Själva trumpeten får jag nog rita själv för den skall inte vara som "vanligt".
    Man vill ju inte heller tvingas köpa alltför många mönster, de är inte billiga precis.

• Karin69a

Nej, krypinet funkar inte än.
    Jag testar en ny länk till en Atelier diagonal-klänning som oxå liknar min "drömklänning".
    www.bridefashion.dk/index.php&mid=40&start=4

Svårt att beskriva när man inte har nån hemsida att visa bilder på.

• Tant Pernilla

Karin69a: Såna där trumpetärmar sydde jag på en klännin förra året, fast de var längre! Det var ett McCall's-mönster, men det finns inte längre.

Nu ska jag gå och sova, men är tillbaka i morgon.

• GoaSmulan

Är det svårt att lägga till ett V i fram och snörning i bak på ett mönster som inte har det?

• Sangy

Hej!
    Har också fått idén att sy själv. Frågan är bara om jag reder ut det. Jag sydde min balklänning på gymnasiet, och jag har sytt en del klänningar sen dess (samt gardiner, lapptäcken och liknande). Jag tror jag klarar det, men sambon vill helst inte ha en hysterisk fästmö i maj. (Och jag är rätt: "Ojsan, hoppsan, vad gjorde jag nu?")
    Övrigt stöd: Mamma - sydde sin egen brudklänning för många år sen, och moster som syr åt folk i bland.

Men kika på länken någon och säg: Visst borde jag reda ut den? Så svår ser den inte ut att vara. Jag ska sy den i lakansväv först i såfall så jag vet vad jag pysslar med...

www.neuemodestil.de/datenbank/index.php

• GoaSmulan

vilken modell är det då?

• Sangy

*morr* varför försvinner eländet...

Jag får förklara på det gammeldags sättet...
    Klicka på länken,www.neuemodestil.de/datenbank/index.php
    Välj "Avantgarde" ute i kanten till vänster, välj "Brudklänningar" och sedan är det klänningen 22711.

Så nu ska det nog gå...

Svar på tråden Sy brudklänningen själv