• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • Midsommar brud

Oj man kom inte till klänningen på länken. det är på evning/bridal och på första sidan tillsammans med en blommig klänning!

• Storasystern

Hej Midsommarbrud!

Jag tycker att du ska satsa på en bolero. Jag är rätt skaplig på att sy, och de ärmar som är på den klänningen du visar är rätt svåra att få att sitta riktigt bra (tycker iallafall jag) och så begränsar de rörelsefriheten en del. Om du ska dansa kan det bli lite obekvämt och svårt att lyfta armarna. En bolero kan du ju alltid ta av när det är dags för dansen.
    Lycka till med sömnaden! Jag ska också sy min klänning själv och det ska bli jättekul! :)

• Midsommar brud

ok kanske ska tillägga att jag kommer att ha boleron hela kvällen. Tänkte att den kanske vara lite stel och att ärmarna var lite lättare att röra sig i?? Vi får väl se vad jag hittar för mönster... Har ni något förslag på bra sidor med mönster tar jag gärna emot dom förslagen. Tack..

• thailand2006

Tack Tant Pernilla för snabbt svar! Och ser man på, det finns ju fler modeller att välja bland :) För det skulle som sagt vara skönt att slippa ändra så mycket i mönstret utan bara köra på... Ja, jag ska fundera vidare!

Blir det billigare att beställa mönster från nätet än från butiken? Någon som har testat...?

• Tant Pernilla

thailand2006: Ska man bara ha ett enda mönster så är det nog lika enkelt att köpa det i en butik. Förutsatt att det går att få tag på där du bor, vill säga. Ibland måste butiken beställa just den storlek du behöver, så var ute i lite god tid.

Midsommarbrud: Kolla på www.mccall.com så hittar du alla mönster från Vogue, McCall's och Butterick. På www.neuemodestil.de hittar du Stil-mönstren. Och burdas mönster kan du hitta på www.sewingpatterns.com dä faktisk de andra också finns.

• Tant Pernilla

midsommarbrud: Hm...ja, www.sewingpatterns.com hade du ju hittat redan...

På den sidan du hittat din klänning så fanns det ju flera som var ihop med en blommig klänning, men jag antar från det du skrev i övrigt att det var 8199. Jag tycker att det var en kul modell. Om det är så du vill ha din klänning så tycker jag att du ska köra på det. Jag tror inte att de där ärmarna begränsar din rörelsefrihet. I alla fall inte mer än brudklänningar i övrigt.

• Midsommar brud

Ja precis det var det (8199). Så nu är jag på jakt efter en icke tvådelad men annars likadant mönster. Ska kolla dom länkarna jag fick från dig. Tack!

• Tant Pernilla

GoaSmulan: Vilken storlek har du i vanliga fall?

• GoaSmulan

lite olika, beroende på. Men överdelar har jag väl 42 på idag skulle jag tro.

Svar på tråden Sy brudklänningen själv