• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • Zodic

Alltså tyllet har ju en effekt i sig själv, speciellt när det ska syas liksom. så det beror väl på om du vill att det ska synas elelr ej? :)

• SaT

Nej, jag vill inte ha den med tyll, utan "slätt", som på andra länken.

• Zodic

men om du inte ivll ha med tyll så är ju saken klar! ;)
    alltså om man kolalr på sista bilden du länkar till, så kan man ju göra så fast med kilar, så eller alltså att det itne är en underklänning o en överklänning?
    så är det ju bara att ha en underkjol med tyll, det kommer ju itne synas :)

• Magga

Om jag förstår det rätt så är det ju en underklänning som har vidd i sig själv - eller missförstår jag mönstret? ("gathered" betyder väl att den är rynkad?) . Då kanske det räcker? Det beror ju helt på hur mycket vidd du vill ha förstås - men jag skulle nog sy underklänningen som mönstret anger, om det blir för lite vidd kan du alltid sy på tyll på underklänningen sen. (Då kanske det t ex räcker om du syr på en tyllvolang längst ner på underklänningen, för att få den att stå ut lite nederst. )

Tror jag... Tant Pernilla!!! Var är du? (Jag sydde min egen brudklänning, men det var T.P. som räddade mig hela tiden från både större och mindre misstag. Och galenskap) .

• SaT

Ja, det är just det jag undrar, hur jag lättast och snyggast gör underkjol. Jag vill inte ha jätte vidd, men lite mer än bara underklänningen. Typ som det är i mönstert.
    Tant Pernilla är ju ett namn som återkommit... hoppas hon ser tråden

• lokatt

skulle det inte funka att bära en lös underkjol med vidd i? och sedan då sy utan tyllen?

• SaT

Anna, det funkar säkert.... vilket tror ni är lättast då *förvirrad*

• Tant Pernilla

Jag är här!

Men jag är på väg till bäbissim med sonen, så jag hinner inte sätta mig in i saken just för stunden, men jag lovar att jag ska grotta ner mig i det hela senare.

Undertiden kanske någon annan kunnig kan komma till undsättning?

• SaT

Du är välkommen till tråden (och efterlängtad )
    Får se om det är någon mer som har nåt att säga. Skulle bli väldigt glad om du hade tid/lust att titta på det.

Svar på tråden Sy brudklänningen själv