• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • SaT

TP
    Jag ska nog försöka köpa foder i helgen och börja med klänningen, ska bli spännande. Men det finns inte nån butik i närheten som har bra tyger till bra priser, men foder borde de väl ha.

Fotojen, vi får väl se vad det blir av det... Kanske springer och köper en klänning en vecka innan bröllopet i panik

• GoaSmulan

Står det någon måtttabell på storlekarna på mönstren? Hur ska man annars veta vilken storlek man ska sy?

• SaT

Du menar på McCall? Det finns på deras sida, om du bläddrar ner på mönstet.

• lokatt

tant pernilla:
    enligt din "halvproffsiga" uppfattning, hur svårt är det att sy i charmeuse? och vad ska man tänka på? sömmerskan backade ur! *panik*

• GoaSmulan

Njae, jag ska använda ett mönster från buttericks.

• GoaSmulan

Anna lokatt: Varför backade hon ur? Jag hade tänkt använda just charmeuse och sy själv.

Hoppas att pernilla har något bra tips.

• SaT

Anna, jag har varit så nyfiken på hur det har gått för dig med din klänning. Följde den gamla "sy själv" tråden!

• Tant Pernilla

anna lokatt: Jag har inte sytt i just charmeuse, men i liknande tyger. Jag tycker inte att det är särskilt svårt. Man får vara noggrann - som alltid - och se till att ha symaskinsnålar med hel och fin spets, så det inte blir skador i tyget.

Du fixar det!

• SaT

Eftersom jag inte vet riktigt vad charmeuse är så googlade jag det, och hittade detta
    "Charmeuse, benämning på lättviktig trikå vävd maskinellt av bomull, rayon, siden eller satin. Tyget var ofta rosafärgat och användes runt sekelskiftet 1900."
    Min fråga är; satin är väl ett vävsätt, inte ett material?!

• Tant Pernilla

Sat: Du har helt rätt. Den där beskrivningen har jag också hittat, men den stämmer inte riktigt överens med hur tyget faktiskt är. Lite knäppt. Men det som Denver Fabrics kallar charmeuse, och det är det tyget anna lokatt har, är mer som ett mjukt satintyg, lite likt den där crepesatinen som vi har pratat om förut.

Det blir ju sådär med vissa begrepp, att de utvidgas eller förändras med tiden. I början på 1900-talet var charmeuse precis just det du hittade beskrivningen på (förutom det där knäppa med satinet) och bara det. Numer är det alltså benämningen både på sådant tyg och på ett "slinkigt" festtyg.

Svar på tråden Sy brudklänningen själv