• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • GoaSmulan

Jo kanske, ska ju betälla fler prover framöver här så.

• Baileys

Hej alla flitiga brudar!!

Jag tänkte kika in här och höra mig för lite. Har beställt ett mönster som jag tycker påminner om vad jag letar efter i giftas-klännings-väg

www.svenskamonster.nu/shop/images/stor_klanning9V04.jpg

modellen A m chiffongärmar..
    Duchesstyg har svärmor som jag får ta och använda, men nu till frågan: törs jag ge mig på att sy själv???
    Ser den alldeles för svår ut för en ganska färsking på symaskiner, eller skulle jag kanske klara det med lite assistens (finns några sykunniga runt omkring mig)

Så här ser klänningen ut som jag provat och fallit för www.nixa.se/pictures/bride_notrain/612.jpg
    och jag tycker mönstret jag beställt påminner om den ..
    Hade jag pengarna skulle jag beställa klänningen på en gång, men om jag kan fixa en liknande till kostnaden av mönster, chiffong, foder, blixtlås och tråd (glömde jag något?) så vore det kanon för min plånbok...

Synpunkter, tips och råd mottages tacksamt!

• Tant Pernilla

Baileys: Klart att du ska ge dig på att sy klänningen själv!

Jag har inte sytt nåt med mönster från Svenska mönster, men som jag förstått det ska deras mönster vara enkla att sy efter.

Gör så att du syr en provklänning av lakansväv först, så vet du hur mönstret funkar och om du behöver korrigera mått och sånt. Den gör du förstås ofodrad, bara i ett lager tyg och med råa kanter och så. Bara superenkel.

Har du sykunniga omkring dig så tror jag inte att det ska vara några som helst problem. Tålamod, noggrannhet och tid är det bra att ha mycket av när man syr brudklänning. Och så ska man inte bli nedslagen om man råkar sy lite fel och får sprätta. Det gör man ofta i början.
    Lycka till!

• Baileys

~Tant Pernilla: Tack för svaret! Jag nämnde tidigare för min mormor att jag funderat på att sy en brudklänning och då langade hon över en kasse lakansväv för att jag ska kunna sy en provklänning först =) När man har gjort en provklänning så att den sitter bra, kan jag sprätta upp den och lägga direkt på "riktiga" tyget, borde det inte bli som det ska då?
    Vad är råa kanter? Är det att man inte fållar dem?

Det känns pirrigt nu...

(Om jag hade haft all tid i världen, så hade jag velat göra tärningarnas klänningar av modell B på mönstret i syrenlila festsatin..)

• Baileys

*pinsamt*
    TÄRNORNAS klänningar!!

• humming bride

Appropå sy kostym ovan, så undrar jag om det är någon som vet ngn som sytt upp en kostym i Stockholmsområdet... Min sambo vill gärna att jag syr hans, men eftersom vi gifter oss i början av mars känns det ngt omöjligt! :)

Om ni har ngt tips på en bra skräddare så får ni gärna berätta om det!!! :D

• Sockerpinglan

hummingbride; ni har ju ganska ont om tid, så jag skulle nog satt mig ner med gulasidorna och ringt runt! Om ni vill ha en kostym uppsydd tills i mars så är det ju lite tight, och kanske inte så billigt. Men det är bara att söka och ringa!

Däremot undrar jag om det är någon som har bra tips på tygaffärer i stockholm. Är det någon som kollat in urvalet på tex sundbybergs textilhandel, kilotex i sickla eller typ olssons tyger.
    Glad i hågen styrde jag mina steg till Sidencarlson den dagen jag hade bestämt mig för att sy en egen brudklänning, och där hade de ett jättefint tyg... men jag betalar inte 1865 kr metern för något tyg i hela världen... Så nu ger jag upp "finaffärerna" och kommer ner lite på jorden. Har dock inte som sagt hunnit kolla runt vart det finns bra vita, ivory och typ champagnefärgade brokadtyger att köpa. Så är det någon som har några tips?

• lokatt

tänkte bara passa på att berätta att jag & mamma i helgen (med 3 veckor kvar) gav upp tanken på att hon skulle sy min klänning, och betalar nu en mkt duktig sömmerska för att göra det.
    lite småfegt, visst, men jag vill gärna slippa ett scenario där antingen jag , mamma eller båda två hamnar på lugnande

• SaT

Anna, gissar att det känns skönt att veta att det förhoppningsvis kommer bli en färdig klänning till den stora dagen?
    Själv har jag varit och köpt tyg i helgen. Jag hittade precis vad jag ville ha till vettiga priser, är sååå nöjd! Offwhite siden duchesse, fast inte jätte kraftig, men inte lika tunn som satin (229:-/m). Dupionsiden, rött som ska synas där under kjolen. Känner mig helnöjd!! Dessutom har jag fått tag på en provdocka till vettigt pris, och som dessutom var till salu 4 mil från min pappa så han kunde hämta den!
    Var bara tvungen att berätta om mina fynd .

• lokatt

SaT:
    jo, speciellt som mamma höll på att bli vansinnig på så väl tyg som symaskin och det faktum att jag inte passar perfekt in i mönstermakarens bild av hur en kvinna ser ut...

Svar på tråden Sy brudklänningen själv