• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • Tant Pernilla

Sangy: Puh... Den var inte lätt att hitta! Nåja, jag tror inte att den är så svår att sy, men ska du gifta dig i maj och inte är jättevan, så skulle jag sätta igång bums med provklänningen. Då får du ju också en känsla för hur knepigt det känns.

Tror nog att det ska gå bra, men försök att lägga lite band på den där "hoppsan"-egenskapen...!

• Tant Pernilla

GoaSmulan: Det är lite svårt att svara på, för det beror på hur van du är att ändra mönster och hur mönstret du utgår ifrån låter sig ändras. När jag gjort såna större förändringar har jag oftast använt två mönster och kombinerat ihop dem.

• GoaSmulan

Tant Pernilla: Det är denna jag tänkt mig. store.sewingtoday.com/cgi-bin/butterick/shop.cgi&TI='3756'&page=1

Jag har sytt mycket i mina dagar, men aldrig brudklänning.

Sangy: Den modellen är snygg, den var jag inne på förr. Men mina barn gillade den som jag valt nu bättre.

• GoaSmulan

Kanske skulle tala om vilken modell med. Topen är modell C och kjolen modell E.

• GoaSmulan

Fast ev. är frågan onödig. Här är en bild på en klänning som verkligen är allt jag önskat mig tidigare.

store.sewingtoday.com/cgi-bin/butterick/shop.cgi&TI='3756'&page=1

Nu till frågan, det borde väl inte vara något problem att ta bort "volangerna" på ärmen och ha en enkel trumpetärm om man vill?

Vad tror du om skillnaden i svårihetsgrad?

• Tant Pernilla

GoaSmulan: Jag får upp samma klänning på båda länkarna...

• Karin69a

Goasmulan
    Jag förstår inte frågan riktigt, om jag får lägga mig i....
    "Volangen" på ärmen är ju det som är trumpeten. Tar du bort den så blir det ju ingen trumpetärm. Den andra länken du klistrade in är samma som den första - var det kanske inte meningen?

• Karin69a

Har tant Pernilla något råd om...
    Chiffong - hur svårt är det att sy i det? Verkar slipprigt, finns det något generellt tips till hur man fållar kanter? (På tex en sån här ärm: www.bridefashion.dk/index.php&mid=40&start=4)

• Tant Pernilla

GoaSmulan: Nä, det är nog inte nåt problem att fixa till de ärmarna som du vill ha dem. Det är svårare att sätta i en ärm på en modell som är ärmlös från början.

Sen tror jag väl att den modell du hellre vill ha är något lite svårare att sy än den tvådelade. Men bara lite.

Karin69a: Chiffong är ingen barnlek! Nä, seriöst. Det är lite meckigt att klippa till och lite slinkigt att sy i, men har man bara ärmar i chiffong är det inga större problem.

Jag brukar fålla chiffong och organza på det här viset: vik fållen ca 1-1,5 cm mot avigsidan. Sicksacka med en ganska smal och gles sicksack över den vikta kanten. Klipp rent sömsmånen ner till sömmen. Vill man göra fållen lite styvare och snyggare låter man en tråd löpa längs med den vikta kanten och så sicksackar man över den. Öva först på spillbitar så du får rätt stygnbredd och -längd. Hoppas att du hängde med på hur jag menar.

Svar på tråden Sy brudklänningen själv