• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • GoaSmulan

Tant Pernilla: Nu har jag nog i alla fall bestämt mig för den två delade. Oavsett svårighetsgraden. Jag gillar tvådelat av någon anledning. Men vad tror du om att få till en ändring till åtminstone ett v i fram nertill på toppen? Snörningen är väl svårare att få till? Snörning skulle ju vara bra då jag hört att man kan justera storleken lite med det om man går upp eller ner.

• Tant Pernilla

GoaSmulan: Jag tror inte att det är något problem med att göra en v-ringning på den tvådelade. Men snörning på den modellen tror jag inte är att rekommendera. Det livet är ju inte så tajt och det är inte meningen att det ska sitta som ett korvskinn.

Vill du ha ett snörat liv skulle jag säga att den här modellen är bättre: store.sewingtoday.com/cgi-bin/butterick/shop.cgi&TI=10003&page=2

Men jag tycker att den där tvådelade 3756 är jättesnygg. Enkel, men elegant. I stället för snörning så skulle jag satsa på den knäppning som tillhör modellen och kanske använda mindre knappar men fler, så att du har en snygg knapprad längs med hela ryggen.

• GoaSmulan

Tack för ditt svar. Nej, snörning är kanske inte nödvändigt på den modellen. Bara en fundering jag fick.

Men v-et ska jag fundera på. Som tur är ska flickorna ha en klänning som sur ut som ett v i nerkant. Kanske får bra idéer omhur man gör från det mönstret.

• Tant Pernilla

GoaSmulan: Jo, ibland kan man ju få lite idéer som man gillar. Visst skulle du kunna göra en snörning som inte är som ett snörliv, dvs att man i stället för knappar gör som en "skosnörning" som bara håller ihop plagget men inte formar kroppen... Fast ska man ha nån nytta av den om man går upp i vikt får man ju i så fall göra en tygslå att ha under snörningen så det inte blir glipor så huden syns.

När det gäller v-ringningen så tror jag att du kan leka rätt mycket med den för den här modellen. Toppen kommer sannolikt inte att bli konstig för det. Men pass på så det inte blir insyn till tårna om du böjer dig framåt...

• Sangy

Jag gifter mig i juli faktiskt, men jag har förhoppningen att vara klar med klänningen i maj. För att slippa den värsta rå-ångesten typ. Är lärare så jag tänkte viga sportlovet åt provklänningen och påsklovet åt den "riktiga" klänningen (visst är det härligt med lov?) och ge blanka tusan i eleverna/jobbet under den tiden. Sen har jag ju i värsta fall tiden efter midsommar "ledig" men jag har en föraning om att jag lär ha tillräckligt mycket att göra ändå vid den tidpunkten...

• Tant Pernilla

Sangy: Det låter som om du har det bra planerat.

Var beredd på att det kommer att ta längre tid än vad man tror. Jag har sytt ungefär tio brudklänningar och jag tror alltid att det ska gå fortare än det faktiskt gör.

• Karin69a

Tant Pernilla: Tack för tipsen! Det kan jag nog klara, låter det som.

Sangy - hade du också barn? Tänkte bara visa er vad jag tänkt sy till mina små änglar. Äldsta pojken 4 år, Burda-modell 9990 längst upp i mitten på denna sida. Väst och långa byxor i linne och mörkröd sidenrygg på västen.
    www.sewingpatterns.com/index-burda.html
    Lillflickan 1,5 år, Burda-modell 9702 längst ned i mitten på denna sida. Klänning med rött siden upptill och linne i kjolen. Hängde ni med?
    www.sewingpatterns.com/index-burda.html

• Karin69a

Det blev inga bra länkar, tusan oxå Barnmönstren finns under fliken "Toddlers" på sidorna 2 (pojken) och 3 (flickan).

• Sangy

Jag hänger med! Dina barn blir urfina i dem! Har själv inte barn så jag försöker låta bli att kika på barnkläderna - de är så fina, och då vill jag helt plötsligt ha brorsbarnen som näbbar...
    (Vad skönt med nån mer vars länkar som strular förresten! Jag uppskattar alltid folks "hoppsan, varför funkar det inte?")

Svar på tråden Sy brudklänningen själv