• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • SaT

Ja... vem passar in exakt i mönstermakarnas tilltänkta storlekar... Det är väl just därför jag bröjat sy, eftersom det inte finns så många kläder i affärerna som sitter bra heller...

• Tant Pernilla

anna lokatt: Det var ju tråkigt att det blev så, men skönt ändå att det ordnat sig på annat sätt.

Man ska inte köra sig själv i sank!

Baileys: "tärningarnas"...! Det var ju störtkul!!

Hur mycket tid har du på dig? För om du har lite halvgott om tid, så tycker jag nog att du ska göra tärnklänningarna också. Det är en bra övning inför brudklänningen.

Jag tycker inte att du ska använda tyget från provklänningen som mönster, utan mer notera hur den sitter och sen eventuellt korrigera det på pappersmönstret. Har du gjort ett bra jobb med måttagning och inte har en alltför "avvikande" kroppsform kanske inte mönstret behöver korrigeras allt mellan provklänning och riktig klänning.

Med råa kanter menar jag att du inte sicksackar, fållar eller kantar halslinning, nederkant och ärmslut, utan du gör den bara i ett lager lakansväv.

SaT: Det låter som om du fyndat ordentligt! Hoppas att det går riktigt finemang nu med sömnaden!!

• Baileys

~Tant Pernilla: Hm, ja ibland skriver visst fingrarna något annat än vad man tänker...

Jag har 4 månader på mig, och ett par dagar ... Kanske lite tidsoptimist, men jag vet ärligt inte hur lång tid man ska räkna med att avsätta för att sy en klänning av liknande modell...?!

Okej, då antecknar jag: ...eventuellt korrigera på pappersmönstret istället...
    Om jag ger mig på en tärnklänning först, ska jag göra likadant och börja med en modell på lakansväv där också?!

• Tant Pernilla

Baileys: Fyra månader kan ju vara tillräckligt om man har gott om tid att avsätta under dessa månader. Jag brukar räkna med ca 40 timmar för en klänning i effektiv sytid om man inte är så van. Sen kan det gå fortare om man har en enkel modell och inte behöver rita om så mycket. Det kan ju förstås ta längre tid också-. om man gör fel eller har en komplicerad modell (eller olika storlek på överdalen och underdelen av kroppen).

Om jag var du skulle jag nog göra såhär: så snart som möjligt ta en hel helg i anspråk och då sy en provklänning av brudklänningen. Då får du en känsla för hur knepighetsnivån är på modellen. Känns det bra och det går kvickt, så skulle jag göra tärnklänningarna också. Då är det ju bra om du har tillgång till dina tärnor med kort varsel. Kanske kan tärnorna sy lite själva också?

Nu tycker inte jag att den odell du val ser så knepig ut, så med lite noggrann måttagning kanske det inte behövs provklänningar till tärnorna. Man kan köra med en liten genväg, och det är att bara göra ett provliv till tärnorna, för det är ju det som ska passa bra, resten är ju inte så millimeternoga.

Så skulle nog jag göra. Och jag skulle ha svårt att hålla mig ifrån "tärningsklänningarna" också...

• Baileys

~Tant Pernilla: Jag blir bara mer och mer sugen på att försöka mig på detta med att sy nu! Som sagt, visserligen med hjälp från både ett och annat håll, men ändå!

Såå, håll utkik för vilken dag som helst dimper mönstret ner i min brevlåda och då sitter jag här och piper: "Snäääälla Tant Pernilla, huuuur ska jag gå till väga nuuu?!"

Bra idé att kolla med tärnorna om de är händiga med symaskin, ska göra det så fort som möjligt!!

• Tant Pernilla

Baileys: Jag finns här rätt ofta, så skrik du.

Det är jättetrevligt att sy tillsammans. För tio år sedan sydde jag en kompis brudklänning medan hon sydde en av tärnornas och den andra tärnan sydde sin egen. Det var väldigt trevligt.

• Karin69a

Jag planerar att sy min klänning själv och skulle vilja ha lite synpunkter av er här! Vill ha ett prinsessliv, tror jag det heter, som har en V-form fram. Sen har jag tänkt mig en snörning i ryggen. Kjolen skall vara vid nertill men slät upptill mot livet, dvs "klockad". Vad är då bäst, att sy ihop liv med kjol eller att låta den vara tvådelad? Är tvådelat bättre än ihopsytt? Vad tror ni?

• Tant Pernilla

Karin69a: Jag tror mig minnas att det finns ett väldigt fint tvådelat mönster med snörning bak och v-skärning fram. Ska kolla.

Tvådelat är bra om man är lite olika i storlek upptill och nertill.

• Karin69a

Tja, olika storlekar har jag ju lite här och där . Jag menar jag är lång, rätt smal men har inte så mkt midja. Å andra sidan tänkte jag nog ha en korsett under klänningen så jag får vänta med att sy provliv tills den är inköpt.

Vore kul om du har sett ett mönster tant Pernilla.

Svar på tråden Sy brudklänningen själv