• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • Tant Pernilla

GoaSmulan: Då skulle jag ta mittenstorlekarna 12-14-16. De kan vara lite stora i storlekarna, men jag tycker att det är lättare att sy in än att lägga ut, som du kanske får göra om du tar de minsta storlekarna på en chansning. 42 borde motsvaras av 14, men helt säker kan man inte vara! Jag har aldrig riktig lyckats fatta om de använder brittiska eller amerikanska storlekar. Det borde vara amerikanska...men det är bäst att mäta. Jag tror du klarar dig på det här mönstret i alla fall.

• GoaSmulan

Mäta hade jag tänkt, men hur vet man vilka mått som storlekarna motsvarar?

• Tant Pernilla

GoaSmulan: Jag tänkte på mätning när du väl fått mönstret.

Det är ju tre storlekar i varje mönster. Om du har möjlighet att köpa mönstret i butik så kan de hjälpa dig med att ta mått där. Måtten finns på baksidan av mönsterpåsen, så kan man bara se på den, så är det inga problem att hitta rätt storlek.

• GoaSmulan

Fast de har inte dessa mönster hemma i butiken, tyvärr. Och eftersom jag ska gå ner i vikt rätt rejält kommer jag kanske att minska två storlekar typ och jag vill nog ha ett mönster som är så nära min storlek som möjligt.

• Tant Pernilla

GoaSmulan: Då får du ta det mönstret med de minsta storlekarna. Det borde täcka in upp till ca storlek 40, och om de då är lite stora i storlekarna (som i alla fall McCall's brukar vara) så borde du klara dig.

• mallemalin

Midsommar brud! När jag läste vilken sorts klänning du ville ha, en "hel" klänning, utan axelband, med bolero, litet släp, kom jag direkt att tänka på denna klänning! Jag har själv gjort den i svart till en bal och den var underbart fin!(jag gjorde den lite vidare i "kjolen" och förlängde släpet lite)

www.sewingpatterns.com/index-vogue.html

Kolla under "Evening and bridal" klänningen är Badgley Mischka- Misses' bolero and dress (i svart på bilden), nummer 2237v. Snygg tycker jag!
    /malin

• SaT

Tant Pernilla, såg att du skrev i en annan tråd om att det är lätt att sy en slöja. Jag funderar på att har en slöja som denna www.sinceritybridal.com/eu_en/collection.php&totlines=66&disc= modell nr 3085. Som någon annan skrev i någon tråd så funderar jag på att ha den lång så den även fungerar som släp. Det är inte så enkel så att man bara skulle kunna ta brudtyll i önskad längd och sy en rynksöm upptill och sätta fast i lämligt föremål för fästning i håret?

• Tant Pernilla

SaT: Jo, så kan man säkert göra. Jag köpte ett mönster för slöjor på rea för flera år sedan och har använt det när jag sytt slöja till kompisar. Mönstret innehöll mallar för rundning av slöjan nertill, och lite olika tips och modeller på slöja. Och eftersom jag syr en del brudklänningar till vänner så tyckte jag att det var en god investering. Men det går säkert utmärkt att göra som du tänkt.

Gå och kolla på en slöja i en bröllopsbutik så får du lite tips om hur du kan lösa det.

• SaT

Tack för det TP, har ju glömt att kolla ditt svar! Hittade en annan tråd här med en länk om hur man kan sy slöja, så om jag nu bestämmer mig ska det nog lösa sig. Men jag har beslutsångerst... jaja, har ju ett tag till på mig att fundera.

• GoaSmulan

Nu känner jag mig förvirrad, sitter och tittar på storlekar på mönster. Detta mönster ska jag använda store.sewingtoday.com/cgi-bin/butterick/shop.cgi&M=cart-login, hittade en storlekstabell för buttericksmönster här www.sewingpatterns.com/butterick-measure.html. Och vad jag kan förstå av mönstret är det ett "misses" mönster och enligt tabellen skulle jag då ha storlek 22. Men om jag kollar på mönsterbeskrivningen skulle i så fall toppen vara 127 cm vid i nederkant vilket är alldeles på tok för stort. Någon som fattar detta?

• lokatt

hej!
    nu är min klänning äntligen klar *puh*
    faktum är att den levererades till skönhetssalongen kl 11 på bröllopsdagens morgon! jag är jättenöjd med såväl klänning, som beslutet att låta en riktig sömmerska sy den (det blev en del krångel)

vill bara dela med mig av resultatet, som syns på vår hemsida, www.logren.se/br-album.html
    vi har dock bara lagt upp några få bilder (har inte fått så många än då bröllopet var i lördags)

och TACK för alla svar jag fick innan jag ändrade mig... om sömnad, mönster, tyger... stort tack, framför att till tant pernilla - du är vår ängel!

• SaT

Anna, så du är redan gift och färdig! Vad fina ni var!! Klänningen blev jättefin! Skönt att den hann bli färdig till dagen med stort D .

• Karin69a

GoaSmulan, kanske kan jag hjälpa lite? Har läst här att du brukar ha stl.42 i vanliga fall, är det rätt? Enligt en "vanlig" svensk måttabell, se länken tex.
    www.halens.se/ContentPage.aspx
    ...så är då stuss/höft ca 104. Det borde ge ca stl.16 eller 18 i Butterickmönstret. Kan det stämma bättre?

• Karin69a

Goasmulan vidare:
    alltså, läs nedersta tabellen under "Hip".

• Tant Pernilla

anna_lokatt: Ni var jättefina! Klänningen blev ju väldigt tjusig.

Tack för komplimangen. Ledsen att jag inte kunde hjälpa mer, men det löste sig ju bra ändå.

Svar på tråden Sy brudklänningen själv