• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • SaT

oaa... veckan innan bröllopet... då skulle jag nog ha magsår . Jag börjar känna att tiden går fort, och jag gifter mig i maj!

• lokatt

SaT:
    jo tack! alla som känner mig - och några till! - kan intyga att jag just nu är totalt hyper...
    jag har faktiskt varit så uppstressad att jag fått utslag av det lagom fint...

• lokatt

tant p:
    tillåt mig att gilla din man mindre just nu och kryphålet att det inte är en brudklänning lär väl knappast funka?
    så, trådspänning? står det på maskinen hur man stälelr in för olika tyger eller?

• Tant Pernilla

anna lokatt: Tja, jag ska väl inte lasta allt ansvar på min man. Men det är lite småtrångt i tillvaron just nu, med en liten grabb och ett litet hus...

Det är förmodligen lättast att kolla hur man ställer in trådspänningen på din mammas symaskin i instruktionsboken. Men oftast är det ett litet hjul uppe på maskinen, nära där man trär trådarna. Ett litet rött streck brukar visa normaltrådspänning. I undantagsfall kan man behöva reglera undertrådens spänning. Det brukar vara genom att skruva på en lite skruv på själva spolhylsan. Men kolla instruktionsboken.

Testa er fram genom att sy på en provlapp i samma tyg. Eller ännu hellre: två lappar som ligger räta mot räta så att det blir precis som när ni ska sy på riktigt.

• lokatt

tant p...
    ojoj. jaja, bara att testa. jag antar att det är smartast att sy ngt litet först, sedan, tex den matchande slipsen t hennes fästman? i fall att, menar jag?

• Tant Pernilla

anna lokatt: Ja, alltså, normalt ska ju inte tyg dra sig när man syr i det. Då är det nåt som inte är som det ska. Man kanske har slarvat med trådriktningen, trådspänningen är fel (som vi pratat om), stygnlängden är för stor eller för liten, man har en nål med skadad spets som drar trådar i tyget så det ser ut som att sömmen drar sig.

Jag har faktiskt inte råkat ut för det särskilt ofta, och då har jag ändå sytt tiotalet brudklänningar, många i tunna, fina och lite slinkiga tyger.

Gaska upp sig nu, frk Lokisse! Det kommer säkert att ordna sig. Och det är ingen sport att vara klar med brudklänningen för tidigt. Dagen innan är precis lagom!

• SaT

Jag sydde min balklänning när jag slutade gymnasiet, den var färdig typ 10 min innan balen . Har lovat mig själv att vara ute i bättre tid till bröllopet!

• SaT

(alltså 10 min innan balen började)

• Labidochromis

Hej tjejer,

Härlig tråd ni har här!

Lycka till med klänningen anna lokatt.
    Den blir säkert jättefin!

• Tant Pernilla

SaT: Den föresatsen hade jag också... Min brudklänning blev klar halv fyra på morgonen. Samma dag som bröllopet, alltså.

Svar på tråden Sy brudklänningen själv