• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • SaT

Tittade igenom mönstret ett varv till, men kändes som att jag greppade det mesta. Det kommer säkert dyka upp frågetecken längs vägen, men då hojtar jag högt!
    Tack för hjälp hittils! (nu ska jag bara bestämma mig för/hitta tyg!)

• Tant Pernilla

Oj, vilken tur att du reagerade!

Visst, hojta till här om nåt mer dyker upp, så hjälper jag eller nån annan dig säkert.

• SaT

Någon tyg-kunnig som har tid?

Jag har nog kommit fram till att jag ska ha syntet tyger och inte siden (men inte helt säker än).
    Kan man ha duchesse i överklänningen och satin under? Jag tittade på denna vågformade satinen
    www.furulundsmodetyger.se/index.jsp&kundnr=209388&postnr=null&session=1135106899105&tidigare=katalog.jsp&klick=katalog.jsp&id=produkt
    hade tänkt ha mörkrött som synlig underkjol.
    Om någon har ludst tas tips, tankar och ideer gärna emot!

• Tant Pernilla

SaT: Visst kan du ha det! Det finns ju liksom inga regler för hur man kan kombinera tyger, bara att man kanske inte ska blanda material som har för olika egenskaper. Men i en festklänning/brudklänning tycker jag inte att man ska bekymra sig för mycket om sånt. Det är ju inte ett plagg som man kör i tvättmaskinen direkt.

Sen kan det ju vara så att om man väljer att använda siden i en del av klänningen, så kanske man vill använda sidentyger till alla delar av klänningen. Använder man syntettyger, så gör man det genomgående i klänningen, för att kunna använda samma sytråd osv... Men, som sagt, det finns inga regler mot materialblandning. Om man inte är ortodox jude, förstås.

Kort sagt: Gör som du tycker är snyggt!

• SaT

har en liten fundering till ang. tyg, som sagt sa funderar jag pa syntet duchesse over, och har haft en tanke pa att jag skulle vilja ha ett matt tyg under, om du forstar vad jag menar. har du nat forslag pa ett matt tyg av syntet? haller med om att man inte vill blanda syntet och siden.
    tack for att du orkar svara pa en massa konstig fragor. onskar du kunde hitta ett amne sa jag kunde hjalpa tillbaka.

• Tant Pernilla

SaT: Ingen fara! Det är ju ingen som tvingar mig att svara, eller hur?

Furulunds har i alla fall förut haft något som kallas crepesatin. Det är satin på ena sidan och på (bak)sidan så är det en creppad, matt yta. Jag vet inte om det kan motsvara dina önskemål på "matthet", men jag tycker att det är ett rätt snyggt tyg. Det braiga med det är ju att man då kan få ett blankt, glansigt tyg i precis samma färg - bara genom att använda andra sidan.

Kolla in om det finns kvar!

• SaT

Ja det finns kvar, när du säger det har jag ju beställt en sån provbit! Ska genast gå och leta i gömmorna! (ligger säkert under tre ton julklappspapper nu...)

• SaT

Då var jag tillbaka i denna tråden igen!
    Jag hade tänkt att jag skulle ta och läsa lite i en gamla "sy själv" tråden om foder, men kan inte hitta den .
    Så, orkar du berätta ännu en gång vad du rekomenderar för foder?

• Tant Pernilla

Hej, hej SaT!

Jo, om man har syntettyg i klänningen tycker jag att man ska köra på ett viskosfoder. Jag brukar använda viskosfoder även i sidenklänningar, men då kan man förstås också använda sidenfoder.

Jag tycker att viskosfoder är mycket najsare än acetatfoder, men det kan du ju klämma lite på och sen avgöra vad du själv tycker.

I min egen brudklänning hade jag dock bomullssatin, eftersom klänningen var i linne, och jag ville ha ett foder som klarade lite högre strykjärnstemperaturer.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Sy brudklänningen själv