• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • SaT

Nu har jag läst den, och min slutsats blir att då blir det nog aldeles finfint med dupion siden till mig som inte har någon erfarenhet av det! Tack för informationen!

• Lenchen

Ninis07: Min klanning gick pa under 2000 kronor. Da kopte jag mitt tyg pa McCalls over internet och mitt tyg (dupionisiden, 6m) fran denverfabrics.com .

• Peppina

SaT: Wow, vilket urval av färger!! Synd bara att det inte var så speciellt billigt..men det är klart inte dyrt heller.

• GoaSmulan

Tant Pernilla: Du som verkar vara bevandrad i detta med tyger och att sy. Jag hade en fundering på att ge mig på projektet att sy kostym åt min blivande. Vilket sorts tyg använder man till det? Har du gjort det någon gång?

• Tant Pernilla

GoaSmulan: Ujuj, det är ett projekt, det! Att vara herrskräddare anses vara mycket svårare än att vara damskräddare. Men sånt ska man inte låta stoppa en!

Jag har bara sytt ett par herrbyxor en gång för länge sen och det var inte jättesvårt. Men att få en kavaj att sitta bra kräver nog rätt mycket jobb.

Tyget, om du ska göra en "vanlig" kostym, är ju vanligen av ull eller ullblandningar och i billigare kostymer är det väl polyester eller nåt sånt. Vill man ha nåt somrigare så kan man ju använda linne.

Ska man göra nåt mer festligt eller frock coatigt, så kan man ju använda sidentyger, brokader, satiner och liknande.

Men bered dig alltså på rätt mycket jobb.

• GoaSmulan

Jo det är jag medveten om på Denverfabrics har de ett tyg som heter Blazer Poplin, vet du vad det är för tyg?

• Tant Pernilla

GoaSmulan: Poplin låter som ett rätt tunt tyg, i alla fall om det är som det tyget vi kallar poplin på svenska, och jag tror inte att det ska vara nån skillnad. Men jag har inte kollat in det på denver fabrics. Kanske värt att beställa en provlapp...?

Svar på tråden Sy brudklänningen själv