• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • Tant Pernilla

SaT: Så tokigt!

Det där med sömsmån är lurigt, men på nästan alla mönster av det här slaget så ingår sömsmån. På McCall's mönster är det 3/4 inch, vill jag minnas, och det är faktiskt drygt 1,5 cm, (ca 1,6 cm) och det kan ju låta som om det inte spelar så stor roll, men är det nåt med väldigt exakt passform så blir ju ett par mm in varje söm lätt en cm eller två på hela klänningslivet.

När det gäller sicksackandet så kan du lita på mig!

Första brudklänningen jag sydde sicksackade jag alla stycken och det blev inte bra, kan jag säga. Sen dess har jag aldrig gjort det - eller bara gjort det under arbetet och sedan klippt bort det - och det har funkat mycket bra. Jag har sytt ett tiotal brud- och festklänningar sen dess.

• SaT

Jag vet ju sen innan att det ofta ingår, därför jag var noga med att läsa... Jag blir så trött....
    Då skippar vi overlocken (och som sagt, lite lat som man är så gör det mig inte nåt ). Du är min uppslagsbok i sykunskapen .

• Tant Pernilla

SaT: Du vet, det är av misstagen man lär sig! Undrar hur många meter söm jag har sprättat under årens lopp... Och en tillagd sömsmån är ju väldigt lätt att ta bort!

• Tant Pernilla

SaT: Jo just det, ett "partytrick" när man syr så "fina" saker som en brudklänning är att man ägnar lite tid åt att göra såna där tråkiga underarbeten. Så tråckla gärna sömlinjerna (alltså ca 1,5 cm från kanten). Det tar lite tid, men det är det värt sen när man ska sy ihop klänningen, då vet man var man ska sy och det blir inga tveksamheter.

Dessutom är det ju en bra grej om man dubblerar tyget i klänningslivet, för då kan man ju samtidigt tråckla ihop de två delarna.

• Peppina

Ska snart börja på min klänning så läser alla tips med stor nyfikenhet! Stötte på ett ord jag inte förstod, vad betyder stödsticka??

• Tant Pernilla

Peppina: Stödsticka betyder att man syr en söm strax utanför sömlinjen för att göra tyget stadigare eller för att förhindra att det rispar sig. Det är vanligt på framstycken och bakstycken (ibland) där livet är svängt så mycket att man måste klippa små jack i sömsmånen för att inte styckena ska dra sig mot varandra, eller hur jag ska förklara det. Då blir stödstickningen som en barriär mellan de klippta jacken och den senare "riktiga" sömmen.

• Peppina

ahhaa då fattar jag! Är det raksöm man syr?

• Tant Pernilla

Peppina: Ja, det är raksöm. Jag brukar ha ganska kort stynglängd, typ 2 eller strax under. Det står i mönstret om du ska stödsticka och hur långt in på sömsmånen du ska göra det. På engelska heter det 'staystitch'.

• Ninis07

Hej!

Jag funderar på att sy min egen brudklänning men känner mig lite vilsen i frågan. Den stora anledningen till att jag vill sy själv är för att få den klänningen jag verkligen vill ha men då kommer problemet: hur hittar jag mönster? Om jag inte hittar det mönstret jag vill ha kan man göra ett eget mönster? Är det någon här som har erfarenhet av det?

Ni som har sytt egna brudklänningar, vad brukar priset landa på?

Svar på tråden Sy brudklänningen själv