• SaT

Sy brudklänningen själv

Nu har jag plöjt igenom hela den gamla tråden för tips och idéer. *puh* (bara 38 sidor)... Men den var stängd så jag startaren ny...
    Nu ska vi se om jag kan formulera vad jag vill ha fram...
    Jag har köpt ett mönster www.mccallpattern.com/item/M3959.htm&page=3 Den jag tänkte följa var klänning A, men utan axelband. Men jag vill inte ha kjolen så, utan jag vill ha ett "slätt" tyg där under, mer som Anna Lokatts grundtanke www.morsiusgalleria.com/html/pelagia.html om någon förstår . Min fråga är hur jag ska göra med underkjol för att få vidden? Det är en underklänning, sen tyllen som man ser på bilden, och så överklänning. Ska man göra likadant men bara lägga till ett tyg emellan? eller ska man skippa tyllen och sy på på underklänningen? Eller ska man ha en underkjol och skippa tyll lagret`?
    Hoppas någon förstår hur jag menar. Jag hade tänkt sy som Tant Pernilla tipsade Anna Lokatt om, att tyget som syns under bara är ett framstycke.
    Är det någon som förstår, skulle jag bli såååå tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Sy brudklänningen själv
  • lokatt

tant p:
    med tanke på att jag redan har sömnsvårigheter pga all stress runt bröllopet tror jag inte det är någon hit att vara klar dagen innan...
    det är ingen sport att knäcka bruden... eller?

• SaT

Idag har jag klippt ut mönstret till min klänning, tog min utmätta storlek trots varningar om att McCalls mönster är stora. Sen nålade jag ihop de olika delarna, eftersom mittbak och sida bak ska klippas x2 så blev det ju bara halva baksidan. Jag gick glad till spegeln för att titta hur det såg ut, och märker att det nästan når helt runt mit, trots att det är två delar som saknas... Det finns bara en storlek mindre, men får väl rita den och förminska lite till sen.
    Igår köpte jag foder och tyll, känns lite mer på riktigt nu att jag verkligen ska sy detta! Såå roligt att ha börjat!!

• SaT

Skulle behöva ett litet råd... är av naturen lat och vill inte göra jobb i onödan... Behöver man stödsticka om man "overlockar" kanterna? Fast å andra sidan får man ju klippa rakt igenom det...

• SaT

Kom fram till att det är dumt att vara lat på en sån enkel liten grej, så nu är det gjort.

• Tant Pernilla

SaT: Jag skulle definitivt stödsticka! Och så skulle jag inte overlocka kanterna. För oftast ska man ändå klippa ner sömsmånerna och då har man gjort en massa jobb i onödan...

• SaT

Men om man inte overlockar, trasmar det inte sig väldigt myecket då?

• Tant Pernilla

Nej, det brukar funka jättebra! Har du ett tyg som repar sig väldigt, väldigt mycket kan man förstås sicksacka, men då tycker jag att du ska klippa bort det senare, för annars är det risk att sömmen syns igenom tyget när man pressar det.

• csilla

Sa T, låter nästan som om du har tillsatt sömsmåner på ett mönster som det redan var tillsatt på?
    Kan det stämma?
    Jag gjorde det misstaget när jag sydde min brudklännning och fick samma resultat som du, alltså att den blev alldellles för stor och ändå fattades bitar.

• SaT

csilla, jag har tvärtom minskat sömsmånerna (med 0,5 cm) eftersom minsta storleken var för stor.... (eller jag för liten )

TP Det är viskos foder jag håller på med nu. Då kör jag på din linje och testar!! Litar på dig

• SaT

csilla, jag har läst denna mening om sömsmån flera gånger, bara för att vara säker på att jag gör rätt. Men jag har väl bestämt mig för att det ska stå att det inte ingår, för så har jag läst det, varje gång. Men efter ditt inlägg här läste jag väl med nya ögon, och det står att det ingår... Vad jag blir trött på mig själv (för så dålig är jag inte på engelska )! Men men, det passar ju nu iaf, så det spelar väl inte så stor roll, men jag hade ju kunnat bespara mig lite arbete.

Svar på tråden Sy brudklänningen själv