MAJ 2006 tråd 3...
Då har de stängt ner vår gamla tråd, så här kommer en ny ;)
Kram på er!
Då har de stängt ner vår gamla tråd, så här kommer en ny ;)
Kram på er!
Lapinette: Möjligen dubbelnamn med det blir långt och krångligt så jag tror inte det.
För mig är efternamnet jätteviktigt och jag vill gärna behålla mitt ovanliga. För mig är det en del av vem jag är, starkt kopplat till min familj.
Min blivande bär sina syskons fars efternamn, precis som Lapinette, så han har inget emot att byta bort sitt.
Från början var vi överens om att vi skulle ta mitt namn och vår dotter heter som jag, men nu har han börjat få idéer om att vi ska ta ett helt nytt eget namn istället.
Diskussionen pågår.
Jag har heller ingen direkt anknytning till mitt nuvarande efternamn. Hette från början min fars danska efternamn, men sedan när mamma gifte om sig så bytte hela familjen efternamn för enkelhetens skull. Därför känns inte beslutet svårt när vi pratat om efternamnet. Plus att mitt nuvarande efternamn är väldigt vanligt...
msbine: Hjälp, vad säger du...! Jag som har provat att skriva mitt nya namn... *gulp*! Fast det kanske inte räknas om man inte visste om detta skrock Men nu vet jag så ingen mer övning på signaturen!
Lapinette: Vilket fint efternamn du kommer att få!
FiaMia: jag övar på att ksriva hela hans namn istället, dvs hans för och efternamn ihop och därmed övar man ju lite på att skriva efternamnet :) Men aldrig tillsammans med mitt förnamn.
E de nån mer än jag som är skrockfull? Vilket skrock tänker ni följa eller inte?
Jag kommer att hålla hårt på följande:
han får inte se någonting jag kommer att ha på mig förrän i kyrkan och han kommer inte att få se mig alls på bröllopsdagen innan kyrkan.
Myrten ska sys in i kronan för tur och rikedom.
Nånting blått, nånting gammalt, nånting lånat och nånting nytt.
Peng i skon.
Ingenting får vara ett jämnt tal, varken antal gäster, antal blommor i buketten, antal tärnor/marshalker osv...
Slöjan ska dansas av.
Ingen av tärnorna får vara gifta (de e de inte heller)
Det här med namnet såklart :)
Inte prova vigselringen på "rätt" finger förrän prästen har välsignat ringarna.
FiaMia - tack! Ser fram emot att få byta namn.
Är lite skrockfull själv (lägg inte nycklarna på bordet, gå ej under stegar etc) men det där med att skriva namnet har jag aldrig hört så det tror jag inte på! Jag tror att man blir lyckligt gift om man dels har träffat den rätta och dels "jobbar" på sitt förhållande....allt annat är obetydligt!
Oj!!! har redan brutit mot en hel del av dessa "regler".
Min blivande var med när jag köpte min bustier till bröllopet. Han kommer att få se mig innan kyrkan då vi ska fotograferas innan vigseln. Ska inte ha någon krona och således ingen myrten. Däremot så blir det förmodligen något blått, något gammalt, någonting lånat och nytt. Det ska ju vara en penny i skon (inte vilken peng som helst) så det tror jag att jag skippar. Det där med jämna tal trodde jag bara gällde blommor och min pojkvän är då en förespråkare för att det ska vara jämna tal vid bordet annars blir alltid någon utanför. Ingen slöja...så den kommer inte att dansas av. Ska inte ha några tärnor...således ingen som är gift heller. Måste nog prova ringen på rätt finger för att se att den passar...högerhanden är ju större än vänsterhanden.
Men du glömde en sak! Det ska regna i kronan! Vilken tur att vi inte gifter oss samma dag...för jag vill ha sol!!!
Regn i slöjan/kronan betyder olika saker för olika platser i värden. Då jag är av rysk tattar släkt så går jag på deras linje och då ska det helst inte regna i slöjan, så jag hoppas med på sol :)
Vad det gäller ringen så har guldsmeden mätt mitt finger och gjort ringen i exakt storlek till mig, så den ska passa :)
Tycker det är kul med skrock, men det är ju inget man ska ta på dödligt allvar, tror inte att äktenskapet kommer att gå åt helsike för att man inte följer allt, tycker mer att det är en liten kul sak. Mycket av skrocken är ju lite traditioner som man gärna vill hålla på :)
Då ska vi se vilket skrock jag har tänkt att följa... Jag tror att du redan radat upp allt jag tänkt på också, men här kommer mina:
* Something old, something new, something borrowed, something blue and a penny in my shoe
* Min blivande får inte se mig innan vigseln. (jag kommer att sova borta natten innan bröllopet så han kommer inte att få se mig alls innan)
* Min tärna är inte gift
* Slöjan ska dansas av!
* Inte prova vigselringen innan...
* Och nu får jag tänka på detta med namnet
Det var allt jag tänkt på... Svårt att få ihop den första punkten... Nåt nytt blir ju brudklänningen, nåt gammalt blir ett armband, nåt blått blir rosetten på mitt strumpeband och en slant i skon får man ju ha. Men detta med något lånat... Min tärna sa att hon kan köpa strumpbyxor och låna ut till mig... Men det är roligare att låna något som inte är inköpt för just vårt bröllop...
msbine: Vad ska du låna? *nyfiken*
Jag tar inte heller detta på dödligt allvar men lite kul är det allt!
Jag kommer att låna min mormors guldhalsband som mamma har. Mormor fick det av sina föräldrar på hennes bröllopsdag och både hon, min mamma och min moster har haft det på sig när de gift sig.
Något gammalt blir en slöja som min mamma gift sig i som även har varit "fasthäktad" på dopklänningen som jag, min syster, mina två kusiner och min systerson är döpt i.
Något nytt blirr klänningen och något blått blir strumpebandet.
Pennysar från de åren vi är födda har en kompis som var i london fixat till oss.