MAJ 2006 tråd 3...
Då har de stängt ner vår gamla tråd, så här kommer en ny ;)
Kram på er!
Då har de stängt ner vår gamla tråd, så här kommer en ny ;)
Kram på er!
msbine: Hon hade helt utsläppt va? Om jag minns rätt så var det jättefint.
Jag har också lockigt långt hår och tänkte väl ha det lite uppsatt men det mesta hängande. Förhoppningsvis klarar jag mig utan att sätta i extra hår.
Vi hade "Nobelmiddag" hemma i lördags och då smakade vi ett mousserande vin som vi tyckte om och som vi nu troligen ska ha på bröllopet. Det är så roligt, alla middagar som man lägger ner lite tid på har alltid någon sorts bröllopstest inblandat
Dessutom bestämde vi att vi definitivt inte ska ha 70 småtårtor, jag gjorde 4 st i lördags och det var OK rent tidsmässigt men att göra 50 skulle bli helt hemskt...
Att göra 70 skulle bli helt hemskt ska det vara förstås. Jag vill ju inte att ni ska tro att 20 gäster ska bli utan tårta...
mia_maj2006: Har du bestämt hur tårtan ska se ut nu?
Nej inte ännu men troligen blir det ett chokladtäcke på toppen och en "marsipankrona" runt om om jag kan få det att se bra ut. Jag såg det i en tårtbok och det var snyggt. Får se om kronan ska vara rosa (troligen eftersom det är lite temafärg för bröllopet) eller blå. Jag testade blå i helgen och det är väldigt snyggt. Nästa tårta är till blivande svågern i januari och den hoppas jag ska matcha det slutgiltiga utseendet.
Sedan måste jag ju tänka ut lite extratårtor också till mjölkallergiker och vegetarianer (det kan inte vara gelatin i deras tårta). Får se hur det blir, jag lovar att komma med bilder.
mia_maj2006: Varför kan inte vegetarianer äta tårta? E lite nyfiken då det kommer vegetarianer på vårt bröllop, men vi har inte beställt nån speciell tårta till dem...
Det är gelatin som är problemet. Det är gjort av gris på något sätt som jag nog inte vill veta närmare...så om tårtan inte innehåller gelatin så är det inga problem för vegetarianerna.
Har inte ens funderat på om det kommer att vara gelatin i tårtan eller ej, visste inte vart det kom ifrån (och vill nog inte heller veta närmre hur man gör det :))... Man brukar väl ha gelatin i de föesta tårtor eller? Får nog kolla upp med bagaren om vad som e i tårtan...
Jag visste faktiskt inte heller om det tills jag hade gelatin i något och talade om det för min bror som sa att det äter inte jag...
Fast nu har han börjat äta fisk och så och säger att gelatin är OK bara han inte vet om det så vi får se om jag måste tänka på det till bröllopet. Det skönaste vore att inte behöva ha gelatin men jag vill ha chokladmousse och det är svårt att få den tillräckligt stel utan gelatin.
Jag har för mig att det ska finnas gelatin som inte kommer från djurriket.