MAJ 2006 tråd 3...
Då har de stängt ner vår gamla tråd, så här kommer en ny ;)
Kram på er!
Då har de stängt ner vår gamla tråd, så här kommer en ny ;)
Kram på er!
Alltså, den delen av tipset som innebar att man skulle skriva "svar senast" istället för "osa". Inte 3-veckorstipset för det kändes lite väl lite!
Mayfly: Vi hade tänkt att göra som ni; att vi bjuder på all dryck före och till maten och sedan ha en betalbar för dem som vill ha något mer därefter!
Vi kommer inte heller att bjuda till bara kyrkan utan de vi bjuder är välkomna till både kyrka och fest. Sedan vet jag att väldigt många fler kommer att komma till kyrkan än bara dom som är bjudna, men det har gått den muntliga vägen. Som t.e.x några utav mina arbetskamrater. Kan inte bjuda alla eftersom vi är så många på vår avdelning utan dom har sagt till mig att om dom får så kommer dom gärna till kyrkan. Och det är ju självklart att dom får!
Till er nya: Hur långt har ni kommit i planeringen? Har ni köpt klänning, bestämt vigselring än? Vill gärna se bilder i så fall, alltid lika kul att se vad andra har tänkt sig
Antingen så är man bjuden eller inte och antingen så bjuder man på allt eller ej. Två väldigt heta diskussionämnen här inne på BT.
Min respektive förstår inte hur man kan bjuda till ett bröllop och sedan be gästerna att betala (baren). Som sagt, för mig är det helt ok bara det meddelas i inbjudan. Mayfly - vi bjuder på vin och öl hela kvällen. Innan blir det självfallet champagne, under middagen vin och ev. dessertvin. Sedan öppnas en öl och vinbar. Det kommer att stå personal från restaurangen där vilket gör att folk inte kommer att fylla på själva.
Gällande fri bar så vet jag att det finns olika överenskommelser på olika restauranger. Har hört vissa som tar 100 kronor per person för fri sprit och andra som har tagit 4 000 extra för ett sällskap på ca 60 gäster. Vi får betala per flaska...vilket kan bli en "bad suprice" men som sagt...har räknat ut hur många glas det troligen blir per gäst. Sen så har vi valt att inte bjuda på starksprit.
Andra bröllop har så att varje gäst får en drinkbiljett till något valfritt efter middagen och vissa har betalbar. Jag tycker att allt är ok så länge man vet om det som gäst.
Det är ju detta som är det svåra med bröllop. Det finns för många valmöjligheter! Sen så är man ju även två som ska tycka. Men visst är det skoj!!!
För vår del skulle mars kännas på tok för sent för att skicka ut inbjudningarna. Möjligtvis om gästerna redna vet om bröllopet ändå eller att man skickat ett save-the-date-kort.
Kan man egentligen skicka en inbjudan FÖR tidigt?
Tipset om att skriva "svar senast" istället för osa kan nog däremot vara värt att fundera lite på.
Jag hade gärna bjudit mina kollegor till middagen också men det finns tyvärr inte plats vare sig i lokalen eller i budgeten för det. Därför tänkte jag bjuda in dem (troligtvis muntligen) iallafall till vigsel.
Lapinette: Håller med, möjligheterna är ibland på tok för många! Tur ändå att det i princip aldrig kan bli "fel" eftersom alla gör som de vill. Men det är alltid roligt att höra andras tankar kring sånt här! Jag gillar den här tråden, den verkar sansad och förnuftig jämfört med vissa andra på BT där allt spårar ut i tjafs. Skönt! :)
FiaMia: Vi har kommit rätt långt tycker jag själv. Bokat kyrka, lokal, frisör, fotograf.. och min klänning är under konstruktion! :) Håller på att sy up den hos en sömmerska, ska bli oerhört spännande att se den i januari någon gång då det är första provningen! Är lite nervös faktiskt. Ringen ska jag låta göra av ärvt guld som vi ska smälta ner. Jag ska ta mig tid och gå igenom den här tråden i helgen så jag får lära mig lite mer om er.. :)
Telan: Ja, och 3 veckor innan för osa? Det känns helt crazy, 3 veckor är ju ingeting! Men men..
Däremot när jag tänker på det så tycker jag faktiskt att man kan skicka inbjudan för tidigt, läste om några här på BT som skulle skicka drygt ett år innan. Då har man i min mening överdrivit en smula.. Däremot är ju som sagt save-the-date kort ett alternativ.
Jag håller med angående tråden. Jättekul att man kan ha olika åsikter utan att för den delen bli osams, vilket tyvärr är alltför vanligt i många andra trådar. Vi verkar ha fått ihop ett bra gäng här, eller hur tjejer?
På tal om inbjudningar. Vi ska bara bjuda familjerna och vänner, troligen ingen släkt. Om man bjuder en barndomskompis som man nästan är säker på är singel (dvs om han inte har träffat någon nyligt som jag inte vet om), vad skriver man då i inbjudan? Ställer man den till honom eller till honom med respektive? Man kan ju som inte skriva "XX & eventuellt respektive". He he. Någon som vill tycka till?
Matfly: Går det inte att luska reda på om han har någon respektive via nån mer som känner honom?