MAJ 2006 tråd 3...
Då har de stängt ner vår gamla tråd, så här kommer en ny ;)
Kram på er!
Då har de stängt ner vår gamla tråd, så här kommer en ny ;)
Kram på er!
Jag har bara småproblem med min inbjudningslista. Det ena är att jag känner att jag "måste" bjuda föräldrarna till en av mina äldsta vänner eftersom mina föräldrar var inbjudna på hennes bröllop. Med det kommer också två syskon till henne varav en är gift. Alla jättetrevliga men jag skulle kanske vilja prioritera mina egna vänner.
Mitt andra problem är m2bs kompisar. Jag vet inte vilka han vill bjuda och det vet han nog inte själv heller. Han får inte plats med alla så det blir till att välja. Får snart börja pressa honom lite mer angånde det, det är ju inte så många månader tills inbjudningarna ska ut.
Hallå!
Är ny här och också en maj brud.
Närmare besämt den 13 maj!
Lägger till mig på listan:
6 hellan_jkpg, Jönköping
6 nenne75, Sigtuna, Uppsala
6 mialisa, Gimo, Uppsala
6 Meeela, Finland
6 majbruttan, Åmål
13 Emmie75, Göteborg
13 Joppidopp, Stockholm
20 Lapinette, Mariefred
20 FiaMia, Dalsjöfors
27 mia_maj2006, Skansen, Stockholm
27 Telan, Uppsala
27 msbine, Helsingborg
27 m_ia, Karlstad
27 pirr i magen, Ljungby
27 Cattis28, Tibro
27 lillabunny, Skåne
27 Pumbaalina, Halmstad
27 Kotte, Enköping
27 Vårbrud76, Halmstad
27 annaglitter, Ersta, Stockholm
27 Peon, Stockholm
27 köj, Stockholm
27 Mayfly, Umeå
27 Fine, Stockholm
27 Sprallig, Lund
Vi ska bjuda ca 35-40 och av dem är det bara två eller tre som har barn och de är i 1-2 årsåldern. Jag tycker personligen att det vore rätt konstigt om dessa småttingar skulle vara med på en fest med bar, dj och allt som kommer att ingå. Det vore nästan som att ta med dem på krogen! Men vi kommer inte att "förbjuda" att dessa personer tar med sina små, utan bara prata med dem när de anmäler sig och berätta hur upplägget kommer att vara.
Lapinette: Jag tycker också att man ska informera om att det är betalbar. Det kommer vi att göra. Men det beror nog lite på var man är också. Vi är på en restaurang med vanlig bar. Där känns det mer naturligt att betala för sig än i en temporär bar som man skapat för kvällen tycker jag.
Jag skulle kunna tänka mig att "fylla på" med gäster ifall andra tackar nej men min blivande gillar inte det upplägget. Vi får väl kanske avvakta och se om det är många som tackar nej eller inte.
Inbjudna vänner är först och främst sånna som vi umgås med idag plus några gamla godingar som man alltid har kvar så att säga, även om man kanske inte umgås så ofta men man hörs ändå av ett par gånger per år. I dagsläget har vi valt att inte ta med vänner som man inte hört av de senaste åren även om man umgicks mycket förrut.
Den största delen av gästlistan upptas ändå av släktingar, då både jag och min blivande har stora familjer som umgås mycket.
Jag funderade på att bjuda in mina kollegor till bara vigseln eftersom det inte finns plats för dem på festen. I så fall gör jag det muntligt eller kanske via mail, ingen "påkostad" inbjudan. Min blivande ska precis byta jobb i början på nästa år, så det blir lite knepigt med hur vi ska göra med hans kollegor, nya som gamla.
Betalbaren kommer vi att informera om i vårt infoblad. Vi kommer ju att vara på en herrgård som har kök och bar i vanliga fall men det kanske inte är lika självklart som om man vore på en "vanlig" resturang. Bättre att vara extra tydlig än inte alls tycker vi.
Telan: Håller med, alltid bäst att vara tydlig! Vissa saker kan verka ju självklara för oss som planerat det i ett halvår, kanske inte lika självklart för andra.. :)
Välkommen Joppidopp. Ytterligare en den 13:e...nu är det datumet lika vanligt här på tråden som den 20:e (då vi gifter oss).
Mayfly - vi är också på restaurang men de sätter upp en speciell bar till oss i festlokalen. Vi kommer att bjuda på vin och öl medan starkare dryck får man gå till restaurangens bar. I Frankrike är det vin hela kvällen som gäller och absolut inte starksprit så vi följer deras seder i det här fallet.
Hmmm...knepigt det där med gäster. Vi gjorde som sagt vår gästlista redan dagen efter frieriet (20.05.2005) så vi har hela tiden haft ett hum om hur många vi blir. Min respektive har inte lika många vänner som mig då han har flyttar runt i Frankrike och Europa en hel del medan jag har varit förankrad i samma förort i Stockholm hela mitt liv. Men jag funderar starkt på att sätta en gräns för gamla vänner...de jag inte har pratat med på 2 år åker bort.
Lapinette: Bjuder ni på öl och vin hela kvällen eller bara under middagen? Vi bjuder på all dryck före och under middagen, men efteråt öppnar baren och då har vi bestämt att man får betala själv för det man eventuellt vill ha.
Välkommna till de nya! Himmel vad vi börjar bli många nu! Ser att det faktiskt är 2 st som vågar gifta sig den 13:e, lite skoj :)
Vi kommer att bjuda barn på vårat bröllop och fest, vi e båda två väldigt barnkära och passar de barn som kommer att komma allt som oftast, så det hade kännts fel att inte ha dem där.
Vi kommer inte att bjuda in till bara kyrkan eller bara festen. De som får inbjudningar är bjudna till både och. Dock så kommer vi att sätta ut en "annons" i tidningen att vi gifter oss den 27:e maj och att alla dom vill är välkomna till kyrkan, men festen är reserverad för våra närmsta. Tycker att det hade kännts fel att skicka ut inbjudningar till enbart fest eller kyrka. Antingen så e man bjuden eller så e man inte. Men det är min åsikt :)
Bara på kul ställde jag frågan om när vi bör skicka inbjudningar till Magdalena Ribbing (vett&etikett-experten) på DN's hemsida och fick det här svaret. Grundar sig på att vi gifter oss den 27 maj:
"I mars kan du skicka ut inbjudningarna eftersom det nu har blivit så vanligt att ha lång framförhållning - egentligen ska enligt traditionell etikett inbjudningarna inte gå ut förrän högst sex veckor i förväg. Skriv inte osa utan skriv "svar senast XXX" eftersom så många missförstår innebörden av osa. Sätt datum till tre veckor före bröllopet."
Säger inte att någon av er skulle ha fel, ville bara dela med mig av hennes svar om någon är intresserad! Jag tror att jag kommer använda hennes tips om osa, har en känsla av att vissa i vår bekantskapskrets inte vet riktigt vad det innebär.. :)