MAJ 2006 tråd 3...
Då har de stängt ner vår gamla tråd, så här kommer en ny ;)
Kram på er!
Då har de stängt ner vår gamla tråd, så här kommer en ny ;)
Kram på er!
Förresten, kommer ni att bjuda med barn på ert bröllop?
Ja och nej...vi kommer ha en undre gräns på 5 år när det gäller barn med ett undantag vår egen dotter. Detta gör att vi egentligen bara bjuder 3 barn som är syskon och måste åka från Göteborg för att komma på bröllopet, dessutom är potentiella barnvakter också bjudna. Så kommer den familjen på bröllopet har vi fyra barn med vårt eget inräknat annars bara vår dotter. Sedan räknar jag med att det blir ett barn till eftersom en kompis är gravid och sonen/dottern bara kommer att vara ca 2 månader när vi gifter oss. Så det barnet måste ju få följa med. Övriga småttingar i bekantskapskretsen (4 st 1-3 åringar) får stanna hemma med sina mor eller farföräldrar.
De flesta av våra gäster har ca 30 mils resväg och för att de inte ska tacka nej till hela bröllopet pga av att barnen inte är bjudna, är vi lite inne på att hinta om att föräldrarna gärna får lämna dem hemma men det är ok om de följer med. Ett annat alternativ är att bara bjuda syskonbarn men inte övriga släktingars eller kompisars barn. Grejen är den att det blir ganska många barn om alla kommer, runt tjugo st, från spädbarn till tonåringar. Jättesvårt at dra nån gräns.
Välkommen till er alla nya! Roligt att vi är så många!
Vi kommer att bjuda ungefär 65 st. Har inte gått igenom gästlistan en sista gång. Ska försöka hinna med det i helgen för att försäkra oss om att vi inte missat någon. Har inte bjudit så många släktingar, utan bara de närmaste som vi umgås med sedan är det vänner som står med på listan!
Hej alla!
Vi ska ha ett ganska litet bröllop, med bara de närmaste släkt och vänner. Det blir ca 40-45 vuxna och så några barn. Så svårt att begränsa, sitter och stirrar på gästlistan jämt, det finns några frågetecken kvar..
mialisa - 40-45 är ju inte så litet. Har en väninna som endast ska bjuda in ca 20-25. Då är det hans närmaste, hennes närmaste familj och så bara det närmaste vännerna.
Telan - sorry det var fine som hade gäster från Australien, Kina etc. Svårt att hålla reda på alla just nu. Förut var det bara jag, msbine och mia_maj2006 här på tråden.
Gällande barn så kommer vi ha med (i informationsbladet) att vi barn är välkomna till kyrkan men att vi på festen vill fira med våra vuxna vänner. Alla mina vänner har minst 1 barn (jag är ju rätt gammal) så skulle alla ta med sig barn så blir det nästan fler barn än vuxna på festen. Helt omöjligt! Vi ska ha skoj och trevligt och inte springa efter barn.
När jag sedan pratar om 55-60 gäster så är det dem vi räknar med på middagen. Det är ju alltid folk som tackar nej (bör för långt bort etc). Totalt bjuder vi in ca 70 personer.
Lapinette: Ingen fara. Vi börjar ju bli rätt många nu.
Ännu en fråga: bjuder ni in gäster till bara vigseln men inte till middagen?
Vi kommer att ha 70 gäster för det är gränsen för festlokalen. Jag kommer att börja med att skicka ut inbjudningar till 70 och sedan fylla på med andra om folk tackar nej. Jag vet att vissa tycker det är fult att göra så men vi skulle egentligen velat bjuda 78 st och då tycker jag det är roligare att kunna bjuda i de 8 som inte får plats som någon tackar nej. Jag kommer att förklara situationen för de sent inbjudna och så får de själva ta ställning till om de vill känna sig som andra sortering, vilket de absolut inte är
bor ska det vara och inte bör...
Gällande betalbar så har 2 bröllop av ca 10 som jag varit på haft det. Det enda jag tyckte var lite tråkigt är att ingen av dessa informerade om detta så jag hade inte speciellt mycket pengar med mig samt att det var lite snopet när jag beställt en GT och sen ville han ha betalt (jag fick gå och låna pengar). Så om man ska ha betalbar - informera om det! Då tycker jag det är helt ok.
Gällande vilka kompisar man ska bjuda eller ej så tyckte jag att min lista jag skrev i somras var självklar....men ju mer jag tittar på den så åker några personer bort här och där. Först skulle jag bjuda alla som har bjudit mig på bröllop (vilket är väldigt många) men varför ska jag bjuda de som jag inte har haft någon kontakt med på 2 år (inget telsamtal, inte träffat...ingenting)? Gällande nya vänner så bjuder jag självfallet dem jag umgås mycket med på min fritid. Det känns mer naturligt att de ska komma än dem jag inte pratar med av idag...eller?! Vart sätter ni gränsen?
mia_maj2006 - funderar också på att göra så som ni. Jag har 3 par (min vänlista) som jag är osäker på om jag ska bjuda eller ej. Funderar på att avvakta med deras inbjudningar. Ett av dessa par känner absolut ingen annan av de inbjudna så det är inget problem (vi ska ju gå ut med inbjudningarna så tidigt dessutom) men de andra två där kan det bli lite snack om saken. Men som sagt, undrar dem så får man förklara att lokalen har en begränsning. Vi kan sitta 100 i vår lokal men då i två olika rum och det vill vi absolut inte.
Det där att bjuda in till vigseln så är jag van att få den inbjudan muntligt. Har själv åkt till kyrkor när kollegor har gift sig etc. och vet att min chef hotar med att kasta ris på oss. Eventuellt så lägger jag ett kort på jobbet om tid och plats och kanske skickar det till några andra...men i sådana fall bara någon månad innan vigseln. Hur funderar ni?