Bröstförstoring
Hej!
Öppnar en ny tråd eftersom den gamla är stängd. Här kan vi ventilera lite om funderingar kring bröstoperationer. Tankar och frågor före och efter!
Hej!
Öppnar en ny tråd eftersom den gamla är stängd. Här kan vi ventilera lite om funderingar kring bröstoperationer. Tankar och frågor före och efter!
Hej igen !
Izadora & Algit !
Jag har ett tryck över brösten som inte är av denna värld, smärta runt brösten ner över revbenen (ajjjj). Känns som min värsta träningsvärk genom tiderna. Så ont har jag
Men läkaren sa att det bästa var att röra sig, gå på promenader och fixa lite i huset (dock inga kraftiga eller plötsliga rörelser eller bära tungt). Han sa att kroppen läker fortare då än om man bara låg i sängen. Men åhhh vad gott att ligga nerbäddad i sängen och få sova
Ni som har opererat er !
Känner ni igen det här att man är SÅ ÖM runt brösten (inte alls på brösten), men ner över revbenen (känns som ett par är knäckta), trycket mellan brösten och över brösten + lite brännande känsla vid snitten (under bröstet). Hur ska det känna egentligen ????? Öm som f-n va ?
Tar lite smärtlindrande som knappt hjälper. Blir bara trött av det.
Kramizzz
Mamma till 2;
Jaså det stämde att det gör ont ;)? Usch då! Men nu har du ditt gjort! Lyllos!
Fixa i huset? Vad menar dom då? Klarar man att diska o tvätta? Låter ju fantastiskt i så fall! Kan du röra armarna utan att det gör ont?
Vad har du för smärtlindring? Du verkar inte må illa iaf! Fast det vore ju skönt om dom hjälpte mot smärtan...
Izadora !
Nää, diska och tvätta kan man nog vara utan några dagar, även om man kanske kan. Jag kan röra armarna, men inga stora rörelaser. Kan borsta håret, borsta tänderna, ta på mig kläderna och så. Men att öppna frysen som sitter lite hårt eller spola på toaletten (trycka ner en knapp)har jag fått hjälp med. Det är nog väldigt olika vad man klarar av. Vissa rörelser säger bara stopp. Armarna fungerar inte ibland.
Jag har fått både Tiparol och citodon utskrivet, men har bara provat citodon. Jag mår illa just nu, men har inte ätit sedan 07:00. Ska prova äta och se om det hjälper. Annars ska jag prova Tiparol.
Det absolut jobbigaste för mig är att lägga mig net i sängen och att komma ur sängen. DET är jobbigt och gör så ont !
Men det värst är ju gjort nu. Det måste ju bara bli bättre för varje dag som går
Hej !
Det låter ju fantastiskt Mamma till 2, att du är uppe och skriver på datan m.m.
Då borde det kanske inte vara omöjligt att jobba framför en data efter 1 veckas sjukskrivning.
För min del är det dags på onsdag nästa vecka, och det är helt suveränt att man får ta del av alla opererades erfarenheter , ja kan inte få nog av information nu.
Det här med sjukdom är jag också lite nojig över eftersom jag har en 1,5 åring som tar med sig huggorms baciller hem från dagis, men enligt min klinik är det feber som är det avgörande om man får opereras eller inte.
Bh har jag också fått tillsägelse om.
Absolut inte bygel Bh, de sa till och med att de kunde dömma ut min Sport Bh om det var sömmar eller kupat på fel sätt. Jag tror att det beror på att brösten inte ska formas på fel sätt.
Så tack för all info, hoppas att jag kan komma med bra info själv om min operation i nästa vecka.
Hej mamma till 2
Du verkar ändå vid gott mod,trots smärtan.
Jag känner igen trycket över brösten.
men det tyckte jag försvann rätt snabbt.
Också att man hade mer ont runt brösten.
Men det skillde sig lite dag för dag första tiden var det var jobbigast tyckte jag.
Fast från snitten kände jag nästan ingenting.
Ja, och lägga sig i sängen katastrof det fick jag ha hjälp med.
Tre dagar nu är jobbiga sen blir det sakta bättre det går fort jag lovar.
Vad har du runt för bandage?
41.an .Visst är det konstigt att det är så olika vad man ska ha på sig efter.Jag skulle ha bygelbh dygnet runt i 4v.
Just för att brösten skulle forma sig rätt.
Men alla verkat ha sina metoder och på alla nöjda som skriver här verkar det ju inte ha någon större betydelse.
Jag har snitten i armhålan.
Men nån som skrev här skulle ha bygelbh fast hon hade snitten under verkar ont tycker jag.
En skrev som inte skulle ha nåt alls på 4v.
Du kan säkert jobba efter en vecka om du har stillasittande jobb.
Jag hade inte direkt ont efter en v. men kunde inte röra mej fullt ut.
Det jag kände isåfall var att jag var lite så asocial, ville vara hemma och läka i min ensamhet typ.
Ville inte träffa folk.
Algit !
Hur 17 ska man hitta en sovställning ! Jag har sovit halvsittandes i soffan inatt. Jag har snitten undet brösten och ska ändå ha bygelbehå i 2 veckor. Men dom har satt fast någon tjock vadd över så jag inte känner någonting. Jag har inte alls ont i snitten heller. Kan ibland känna att det bränner till där när jag reser mig upp.
Skönt att läsa om att andra har eller har haft liknande problem /smärta, Då vet man att det är OK. Någon dag till sedan måste det vända.
Tack för ni finns här !
Mamma til 2
Finns ingen bra sovställningen usch!!!'
Jag sov oxå halvsittande upp med massa kuddar bakom ryggen.
Försökte vila i soffan på dagarna för att inte ha samma ställning fick grymt ont i ryggen .
Kunde sova på sidan efter 10 dagar himmelriket.
Ok nåt mjukt under bygeln ja det är ju klart .
bra att du inte ar ont där allafall.
Stå ut ta massa tabletter det gjorde jag
Två såna 400 gr som finns på apoteket hjälper bra.kram
Hej!
Mamma till 2, skönt att det har "gått bra"! Jo, det är svårt att hitta en skön sovställning. Känner igen snärtan över revbenen, det gjorde ont för varje andetag jag tog första två dagarna, ännu mer att andas djupt. Hade oxå ett tryck på bröstet, kändes som det satt nån på bröstkorgen+att det kändes som brösten skulle sprängas! Men det försvinner fort! Varje dag känns något bättre o man kan göra ytterliggare något!
Har sovit halvsittandes o gör de ännu. När jag läser här verkar jag dock haft mer bekymmer o ont, tror det beror på lyftet. De har flyttat upp bröstvårtan o så har jag ett snitt rätt över bröstet ner.
På lördag är det två veckor sen, o ska ta bort bandaget i morgon, vilken befrielse! Det värker inte i brösten längre, o det gör itne särskilt ont att resa sig upp. På morgonen är jag stel så då känns det lite, går över efter en stund.
Men, jag känner en brännande känsla på höger sida av höger bröst o det stramar ut i ryggen, aj aj vad ont det gör. Så jag kan knappt lyfta på höger arm just nu. Är väldigt orolig att nåt är fel, men jag har åtminstone inte feber. Tror att det blivit nåt under bandaget. Nån som kännt nåt liknande?
Kram på er!
Lemon !
Jag känner också att det bränner till ibland. Oftast när jag reser mig från sängen eller från soffan. Då bränner det i själva snittet under vänstra bröstet. Kommer ihåg sedan mina tidigare kejsarsnitt att det brännde i de såren också när jag ibland ansträngde mig för mycket. Tror att det är helt normalt, och inte att det är något fel.
Vad hätligt att du får ta bort bandaget på lördag. Jag är så trött på det redan !! Det kliar hela tiden under bandaget. Jag blir galen av kliandet ! Jag får vänta 15 dagar till innan mitt bandage ska bort. Det är bara till att hålla ut. Bättre det än ha bröst som sitter uppe vid hakan
Tog förresten av mig bandaget och behån en stund imorse. Vad skönt !!!!!!! Jag fick klia ordentligt ! Brösten var skit snygga och har redan blivit lite mindre av svullnaden. Men oj med blåmärka jag hade. Inte konstigt att man har SÅ ONT.
Nu ska jag sluta gnälla. Det är SÅ värt att ha ont och vara lite öm under några dagar. Lycka till alla som ska göra det !
Kram
Hej Mamma till 2!
Du anar inte vad skönt det känns att höra att fler känner så här! Det konstiga är att det blivit värre sista dagarna, men det beror kanske på att jag börjat jobba o sitter still vid datorn. Ska ta en promenad på lunchen idag, det är sant att man ska röra sig. Men man känner helst av allt för att stänga in sig o sitta still!
Vore det inte för detta brännande skulle jag nästan fungera som vanligt igen! Brösten börjar mjukna men de sitter fortfarande ganska högt upp, men de faller ner igen tids nog, det vet jag.
Kan du ta av bandaget? Mitt sitter med tejp så jag har inte sett mina bröst ännu, är livrädd att de ska vara fula! Men det ska bli skönt att duscha brösten o ryggen ordentligt.
Just nu känner jag inte att allt detta är värt, men det vänder kanske när jag får se brösten...
Gjorde du oxå ett lyft eller slapp du det?
Kram o krya på dig!