Brud i Juli
Sitter vid datorn och skriver ut inbjudningarna. Har osa 2 maj så nu i veckan skickar vi dem. *pirr i magen*
Den 2:a juli 2005 smäller det.
Sitter vid datorn och skriver ut inbjudningarna. Har osa 2 maj så nu i veckan skickar vi dem. *pirr i magen*
Den 2:a juli 2005 smäller det.
Anna555
Vi kommer betala ca 230 kr / gäst för maten, alltså precis det jag skrev ovan. Men sedan tillkommer ju kostnad för serveringspersonal samt dukar och servetter. Och eventuellt proslin, vi får se om vi ska använda det som finns i loklen (det är inte så fint tyvärr...). Jag har kollat runt lite, och detta verkar vara ett ganska normalt pris för tre-rätters. Jo förresten, provsmakningen ingick i priset.
lundabrud, det lät som ett bra pris, de förslag vi har fått har legat runt 300:-
Eller de låg lägre och sen "kom de på" att det skulle på moms (det var säkert inte meningen, men det blir ju ganska stor skillnad...)
Usch, man vill inte bråka, men samtidigt vill man få det de lovade först - alltså till det priset.
Wuuu nu blir jag rädd, hoppas vi har fått ett pris som inkluderar moms! Fast jag tror det faktiskt. Annars så blir jag sur!
Men i praktiken kommer det väl bli ett pris på ca 340 / person när man räknat in serveringspersonal och annat.
de har säkert med moms - det måste de ju ha eftersom bröllop väl i storsett alltid är privat??
Så det är nog ingen fara :)
Bara för oss som det strulat lite... :(
Hur många ska ni ha som serverar då? (och vad kostar de?)
tja, vad jag har förstått brukar man visst räkna med 1 servitör / 15-20 gäster. Så om vi landar på 80 gäster så tror jag vi satsar på 5 servitörer. Sedan behöver ju inte alla stanna hela festen förstås, jag tror 2 pers kan stanna efter att middagen är färdig och hjälpa till med diverse!
150 per servitör och timme ska det kosta.
ah, bra att veta att vi inte är lurade där i allafall ;)
Man har ju inte så mycket erfarenhet av sådant här och då är det skönt när andra kan bekräfta att priser och annat man fått verkar rimliga!
Hallå alla!
Nu när vårvädret är på topp och tiden rusar iväg känns det verkligen som allt börjar bli på riktigt! Visst känns det att det snart är dags?!
Nu rullar det på! Jag hämtade min klänning i söndags, vi har fått tag i 16 kg hjortkött som hämtas i Skåne i helgen, band till festen är på gång, 64 av 90 har redan svarat trots att OSA är 15 maj
Inatt drömde jag både om möhippa och bröllopet! Åh så roligt allt ska bli!!!
Anna555
Vår meny ser ut så här:
Förrätt: Toast skagen
Huvudrätt: Svampgratinerad fläskfilé med potatisgratäng och mycket grönsaker
Efterrätt: Någon variant på marängswiss
tårtan lite senare under kvällen.
Pris/person för maten: 175 kr. Till det kommer servitösrkostnad: 150 kr/timme och servitör, vi skall ha tre stycken. Har inte riktigt räknat hur länge vi behöver ha serveringspersonalen, skall kontrollera det med cateringen senare. Dukar får vi köpa för inköpspris, ca 4-500 kr för 25 meter
pansartax
Ja visst är det extra härligt att palnera bröllop när vårsolen lyser!
Jag har också haft konstiga drömmar.... Drömde ena natten att jag gifte mig utan både slöja, krona och bukett, vi visste inte att vigseln skulle ske då utan vi trodde det var övning... Inga av våra vänner eller släktingar var där. Hemskt! Natten efter drömde jag att jag hade en klänning som min syster hade sytt - och hon syr knappast raksöm.... Så visst, hjärnan har nog en del att bearbeta antar jag!!
Jag har just varit och lunchat med en kompis som gifter sig i juni. Det är jätteroligt att träffa henne för vi får verkligen frossa i bröllopsprat. Dessutom får jag många bra tips av henne - hon är ju en månad före mig i tiden!! Lustigt nog har det slumpat sig så att vi har samma sömmerska till våra klänningar, men hon har beställt sin från annat håll.
Min (och min kompis) sömmerska är min m2b:s brors flickväns mamma och hon är superhärlig. Hon tittade lite på mig när jag sade att jag skulle gifta mig och att jag ville att hon skulle sy klänningen och hon svarade med att "jag vet precis vilken klänning du ska ha." Det var rätt på pricken - förstå känslan!
Ett litet inlägg om cateringen: vår mat kostar 300 kr med tre rätter, kaffe till desserten, tårta samt kaffe till tårtan. Sedan tillkommer en servisavgift med 150 kr/timme och person.
Vi har följande meny:
-Skaldjurstallrik
-Grillad kycklingfilé med någon form av potatisrätt till, sallad och örtsås
-Hjortronparfait
Sedan tror jag att tårtan skulle vara i passionsfruktstema..
Oj, det blev en hel uppsats.. Det blir lätt så.. ;)
IHHH min klänning har kommit (för er som inte var med på förra tråden så är den beställd direkt från Polen efter en del trassel med butiken här i Sverige)! Men mamma sa att det är lite hål i förpackningen och för säkerhet skull ska jag ta paketet och öppna det på posten I FALL klänningen skulle vara skadad. Det verkar inte så, men tänk om... Spännande i alla fall!
Tinisen o Waimea:
maten er låter god! Nu börjar det verkligen närma sig...
Pansartax: visst är vädret inspirerande! Enligt Aftonbladets "väderspågubbe" skulle sommaren bli som förra året, dvs uselt i juli... Men det tror vi inte på!