• bröllopsdags

sy egna servetter, guud så korkat..!

Tänkte när vi började planera att "tänk så mycket pengar vi sparar på att sy våra egna servetter till bröllopet, då får vi den färg vi vill ha och, tänk så KUL sen, då har jag lite att pyssla med"
    Herregud så trög jag var!! Har suttit med dessa jä..a servetterna nu i HUR många månader som helst! Jag älskar att sy i vanliga fall men detta är så trist, ett jäkla pillande för att få hörnen snygga..!
    Innan tänkte jag brodera monogram också.... jovisst..!
    Sorry, kände att jag behövde skriva av mig..
    Någon annan som har samma ilandsproblem som jag????

• Svar på tråden sy egna servetter, guud så korkat..!
  • bröllopsdags

Du, det låter inte dumt alls!!!!!
    Ska be toastmasterna att tala om för männen att dom får dela sin servett med bordsdamen!
    Men, då har jag ju bara 2 kvar.., tjohoo!!
    ..........du é rolig du

• Majlo

På en medeltidsrestaurang i Visby har man en lååååång tygservett som man delar med fyrafem andra gäster (oavsett om man känner varandra). Det kanske är ett sätt att förenkla syningen

• bröllopsdags

Förresten, dina kuvert lät snygga som sören!
  • aco

Shit! Här har jag skrattat evigheter at den här traden och sa slar det mig plötsligt; VI HAR INGA SERVETTER! När vi var hos cateringföretaget visade de vilka dukar, porslin etc vi hade att välja pa, men vi pratade aldrig om servetter! Alltsa har de inga!?!?!

Bröllopsdags - Kan jag beställa av dig???

• Tant Pernilla

aco: kör med dunilin-servetter om du inte vill ta på dig arbetet att sy en massa. (Eller kommer över billiga på nån landsortsloppis.)

De känns nästan som riktiga och ser väldigt äkta ut. De kostar ett par kronor styck, men jämfört med äkta så är det ju inget. Iofs kan man ha riktiga linneservetter kvar, men hur ofta behöver man 50-80 linneservetter...?

Och hyr man riktiga servetter så har man ju dem inte heller kvar efteråt. Nä, dunilin körde vi med, och det är jag rätt nöjd med.

(Roligast hade det förstås varit att sy själv, men det orkade jag som sagt inte göra!)

• aco

"Dunilin"??? Jag känner mig lite bakom, men det har jag missat helt...? Var hittar jag sadana?

Jag är inte riktigt sy-typen (milt uttryckt...) utan mer "hyr-typen" sa jag far nog se om jag hittar ett företag som hyr ut sadant...

Förresten - Nagon som vet var man kan hyra 10 kandelabrar...? Helst i Italien da....?

Känner att jag börjar närma mig bridezilla-stadiet...... :-O

• Tant Pernilla

aco: Dunilin-servetter är tjocka, maffiga pappersservetter som nästan känns som tyg. Går att köpa på stormarknader, matgrossister och liknande. (Görs av Duni.)

Min syrra kör en liten cateringfirma och hon använder alltid sådana. Hon tycker att de absorberar bättre än riktiga linneservetter, och dessutom behöver man ju inte ta hand om dem efteråt. Bara att kasta eller kompostera!

• aco

Aha... Jo, det är ju ett alternativ!

Kan förresten bidra med veckans STOOORA problem nr2; Cateringföretaget visade stolarna de tänkt ta med... Det visade sig vara vita plaststolar i "klappmodell". Skrapiga, smutsiga, obekväma och skeva...
    Jag vägrade. Sambon tyckte jag var urjobbig. Slutade med att han fragade sin pappa som höll med mig! Sa nu far min stackars m2b börja leta efter företag i Italien som hyr ut snygga stolar... Själv har jag ju den stora turen att jag inte pratar ett ord italenska, sa JAG kan ju inte göra nagonting....

• majbrud2006

Det värsta som kunde hända har hänt!!!!
    Min symaskin gick hädan!!! Utan förvarning....hur kunde den bara svika mig...NU?!
    Fick jaga rätt på en ny maskin. Jag är ju så kräsen också eftersom jag syr så mycket så det blev sååååå dyrt. Suck....men nu kan jag förhoppningsvis slutföra mina syprojekt.
    Kram till alla i sy och pysseltagen.

• emipon

majbrud2006: Hugaligen! Jag vet precis vilken panik det kan vara, för min symaskin valde att krascha - även den utan förvarning - sent kvällen innan dotterns dop, när jag hade nästan en halv dopklänning kvar att få ihop!
    Inget kul...
    Vad blev det för en ny maskin? Lite nyfiken, för jag är också på gång att skaffa en ny. Kan inte använda svärmors hur länge som helst...

Svar på tråden sy egna servetter, guud så korkat..!