• bröllopsdags

sy egna servetter, guud så korkat..!

Tänkte när vi började planera att "tänk så mycket pengar vi sparar på att sy våra egna servetter till bröllopet, då får vi den färg vi vill ha och, tänk så KUL sen, då har jag lite att pyssla med"
    Herregud så trög jag var!! Har suttit med dessa jä..a servetterna nu i HUR många månader som helst! Jag älskar att sy i vanliga fall men detta är så trist, ett jäkla pillande för att få hörnen snygga..!
    Innan tänkte jag brodera monogram också.... jovisst..!
    Sorry, kände att jag behövde skriva av mig..
    Någon annan som har samma ilandsproblem som jag????

• Svar på tråden sy egna servetter, guud så korkat..!
  • Chrihanna Joster

...jag måste erkänna... jag gillar oxå att både sticka och virka.... *puh*

men problemet för mig att jag inte vet vad jag ska göra, brukar bara bli stora "lappar".... Har ni några kul tips??

• Tant Pernilla

Förutom att det faktiskt är kul så tycker jag att det är viktigt att det finns folk som håller sån här gammal hantverks-/ handarbetes-/ (kvinno)kulturhistoria vid liv.

Så fortsätt att sy och sticka och brodera och knåpa - så att nån för vidare det till "eftervärlden"!

• bröllopsdags

Jag tänkte börja sticka efter bröllopet, har inte riktigt tid nu...
    Mitt första projekt ska bli en mössa och sjal i angora, ljus ljus rosa. Vad säger ni om det? Min vinterjacka är svart så jag tänkte det hade varit snyggt..
    Håller med dig tant Pernilla. Det är trevligt när gamla hantverk förs vidare till nästa generation. Jag har så många mysiga minnen från när jag var liten när min mamma stickade. Man satt i hennes knä och fick välja färger och mönster till sin nya tröja. Sen gick man och längtade till den var klar.
    Tänkte överföra den "mysigheten" till våra barn..

• Tant Pernilla

bröllopsdags: Åh, det lät5 mysigt med att sitta i knät!

Jag väntar barn nu och har tyvärr fått problem med mina händer (mycket irriterande! ) , så det blir inget småpyssel eller stickande innan bäbisen har kommit. Förhoppningsvis kan det bli lite tid för det sen.

Din halsduk och mössa blir nog jättefina!

• Stockholmsbrud i Dalarna

Jag har i alla fall lyckats sticka en pippitröja till en ettåring plus några mössor, men större projekt än så verkar jag inte ha tålamod att ro iland med...

Funderade ett tag på att sticka en egen sjal till bröllopsdagen - eller snarare kvällen - att svepa om sig när man går ut, men om det över huvud taget ska bli av får jag nog leja ut jobbet till blivande svärmor...

Min mormor är f.ö. en riktig stjärna på att brodera. Skulle gärna vilja börja med det också - det känns absolut som en rolig tradition att föra vidare. Man får väl börja med att brodera sina nya initialer på näsdukar till att börja med eller nåt...

• Tant Pernilla

Stockholmsbrud i Dalarana: Du vet, "alla barn i början". Man måste börja med nåt litet och lätt innan man ger sig på det som är stort och avancerat, annars går det åt pipsvängen.

Försök att hinna få lite bra trick från din mormor. Min mormor stickade vantar i parti och minut och det är något jag håller på med också, emellanåt. Tyvärr inte efter just hennes mönster, för de hann jag inte lära mig innan hon gick bort, men jag försöker minnas lite av det hon gjorde och återskapa det.

Nä, nu ska jag inte bluddra mer om handarbetets alla förtjänster. Det här är ju en bröllopstråd!

• Xite

Nu, när JAG SJÄLV, har börjat sy alla våra servetter, så vågar jag äntligen öppna den här tråden.

Ja, jäklar. Det är många som är lika galna!

Kvar på pysselsidan har jag:
    Göra färdigt inbjudningskorten
    Dekorera lokalen
    Binda brudbuketten
    Göra festmaten
    Sy dukarna

och så...
    De 54 servetterna jag har kvar att sy!

Häpp!

• Majlo

Någon som har en bra beskrivning på hur man kan förvandla en fleecefilt till en poncho? Jag ska ut på sjön efter festen och hatar att frysa!

• Stockholmsbrud i Dalarna

Jag har snyggat till fleecefiltar med hjälp av langettstygn i kanten (så att tråden bildar en extra kant). Fleecetyget är ju så stabilt i sig så det behöver ju inte fållas. Jag skulle göra ponchon fyrkantig, så att du har en snibb som hänger ned fram och en bak. Men det är svårt att säga när man inte vet hur klänningen ser ut, det kanske inte alls passar till...

• Magga

Majlo: Om du inte kommer på nåt annat sätt kan du ju alltid ta ett poncho-mönster som detta store.sewingtoday.com/cgi-bin/butterick/shop.cgi&TI='poncho'&page=1
    och helt enkelt betrakta fleecefilten som tyg.
    Låter mysigt, hur som helst.
    /Maggga, fortfarande fast i blixtlåsträsket

• Majlo

Tack för tipsen! Jag ska på filtjakt snart

Svar på tråden sy egna servetter, guud så korkat..!