• bröllopsdags

sy egna servetter, guud så korkat..!

Tänkte när vi började planera att "tänk så mycket pengar vi sparar på att sy våra egna servetter till bröllopet, då får vi den färg vi vill ha och, tänk så KUL sen, då har jag lite att pyssla med"
    Herregud så trög jag var!! Har suttit med dessa jä..a servetterna nu i HUR många månader som helst! Jag älskar att sy i vanliga fall men detta är så trist, ett jäkla pillande för att få hörnen snygga..!
    Innan tänkte jag brodera monogram också.... jovisst..!
    Sorry, kände att jag behövde skriva av mig..
    Någon annan som har samma ilandsproblem som jag????

• Svar på tråden sy egna servetter, guud så korkat..!
  • äntligen på väg

Åh vad jag önskar att jag kunde pyssla som ni!
    Har försökt må ni tro, men det brukar sluta med att folk säger lite artigt "jättefint, men vad ska det föreställa?"
    Dock börjar jag fundera lite på det där med karameller i cellofan...måste prova!

• Majlo

Jag har just testat att göra ett brudpar i cenitlera till tårtan. Det gick rättså bra faktiskt.

• Tant Pernilla

Magga: Hm...det är lite lågt att skylla på mig, faktiskt...! Jag har bara frigjort den du egentligen är. Kom ihåg vem det är som gått på hushållsskola - inte jag!!

Stockholmsbrud i Dalarna:
    På Brud & Bröllops sajt finns det gör det själv-tips på hur man gör hårprydnader. Kolla www. brudobrollop. se och sen under "Gör det själv" så får du lite tips på hur man gör en tiara. Jag använde de när jag gjorde min. Öva lite med billig ståltråd och enkla pärlor först om du har tänkt att använda riktigt silvertråd och riktiga/dyra pärlor.

• Vickan7

Majlo: Brudpar i cernitlera låter spännande! Har du någon bild att gå efter?
    Hur får du dem att inte bli platta i ryggen? Jag gjorde en gång en tomte, men han ramlade inne i ungen, så han blev platt.

• thanisa

Sy servetter är jobbigt! Köpte linnetyg och sydde linneservetter till min syster för snart 2 år sedan. Började i god tid men det tog en sådan tid att nåla skiten och få det snyggt. Hade egentligen tänkt att göra likadana servetter i en annan färg till min svägerska men jag hann inte. Efter de 12 servetterna som jag även tryckte på så har jag inte rört symaskinen.

Nu håller jag mig till mer vanligt pyssel så som att göra kort och smycken. Kanske att jag syr rispåsar och väska innan bröllopet och så min dotters näbbklänning men jag vet inte ännu om jag vågar ta fram symaskinen igen.

• Lenchen

Idag var jag och köpte prov på tunna band som jag skall binda runt inbjudningskorten så att det tjockare pappret håller ihop med det tunnare som skall vara innuti. jag kopte ett i satäng och ett i organza. Organzan var finare så jag tror det blir det. Men vad jag funderar på är vilken färg. Alternativen är lila eller vitt. personligen tror jag att jag tycker att vitt är finare. Med lila band till (resten av inbjudan är i vitt med silverembossad skrift) tänker jag snarare på barndop. Men jag undrar om det blir för tråkigt med helvit inbjudan. Vad säger ni? Min käraste är i Egypten en vecka så jag kan inte höra vad han tycker förrän om ett par dagar.

• Majlo

Vickan7:
    Jag har ingen bild men jag kan beskriva hur jag gjorde. Jag modellerade mig själv först . Sedan gjorde jag M2B. Hans kropp stack jag in en stadig sten i för att han skulle stå ordentligt. Sedan lät jag M2B hålla "mig" i famnen på ett sånt sätt som jag ville. Fördelen med att göra dem själv är ju att man kan få dem precis som man vill. Jag har annars funderat på att göra två grodor som kysser varandra. Det vore rättså läckert. Jag tror jag gör en sån variant också och sen får vi utvärdera resultatet och se vad som blev snyggast.

• bröllopsdags

Lenchen, jag hade valt vita band, håller med dig att lila kan se ut som barndop.

Jag tänkte att ha ca 5cm remsor av vit brudtyll att knyta om vigselprogrammen, i en rosett.
    Eller skära ut 1cm breda remsor av beige mullberrypapper och fästa fast med en liten klisterlapp.., svårt att förklara. Vilket tycker ni låter bäst?

• Bröllopstokiig

Lenchen!
    Det är absolut inte tråkigt med helvitt! Stilrent och låter supersnyggt, tycker jag.

• mammacatta

kära värld.
    var har jag hamnat? :?
    ni är ju heeelt galna - sy servetter...? till ett bröllop? när man kan köpa i papper som kan slängas eller hyra äktalinne för nästan ingenting? :)

aahrggaaa - hjälp mig härifrån innan jag blir smittad!!! :D:D:D

jag älskar att handarbeta, sitter så fort andan faller på eller jag har semester, men då är det till hemmet eller till gåvor, skulle inte sitta 10 minuter ens till nåt som blir använt 1 gång... å jag har 12 sevetter i bommull med batikmönster på i en låda. de används ALDRIG.

okej, om d tar nån timme som eternitgubbarna, men servetter...? ska köpa tyg på ikea till bordsdukar, men tänker inte fålla mer än ändarna, å bordsdukar kan recyklas...

okej jag kanske hör hemma här egentligen, men ändå. tänkte faktiskt sy min brudklänning, men då satte morsan ner sin fot - bruden gråter lika många tårar i äktenskapet som hon sytt stygn i sin brudklänning sa hon å betalade sömmerskan :D

Svar på tråden sy egna servetter, guud så korkat..!