• bröllopsdags

sy egna servetter, guud så korkat..!

Tänkte när vi började planera att "tänk så mycket pengar vi sparar på att sy våra egna servetter till bröllopet, då får vi den färg vi vill ha och, tänk så KUL sen, då har jag lite att pyssla med"
    Herregud så trög jag var!! Har suttit med dessa jä..a servetterna nu i HUR många månader som helst! Jag älskar att sy i vanliga fall men detta är så trist, ett jäkla pillande för att få hörnen snygga..!
    Innan tänkte jag brodera monogram också.... jovisst..!
    Sorry, kände att jag behövde skriva av mig..
    Någon annan som har samma ilandsproblem som jag????

• Svar på tråden sy egna servetter, guud så korkat..!
  • Brud_2005

emipon! Vi har som ambition att ha våra kort klara till helgen så det är inga problem med sysselsättningen de närmsta kvällarna .

Mest tidskrävande har varit att fästa inlagan i själva kortet och det värsta är att vi tänkt göra på samma sätt med våra festprogram. Jag blir trött bara jag tänker på det...

• Nymphéa

Tack för dagens garv alla blivande brudar!! Ni är helt tossiga och fantastiska.
    Jag hade från början tänkt att göra större delen av "pappersarbetet" själv men min blivande man är helt fantastisk på att se logiskt på saker och ting (vilket jag är en smula sämre på ). Han avrådde mig bestämt och påminde mig om att det bara är ca en månad kvar till inbjudningarna ska skickas.

Tack älskling! Nu kan jag ta det lugnt framför tvn istället för att vika papper till fingrarna blöder.

Fast lite pysslig känner jag mig....NEJ! FY! Inte så!!
    Fast bara liiiiite pyssel...

• emipon

Brud_2005
    Det är väl min ambition med, men vi får väl se. För tänk, så kul det plötsligt blivit att dammsuga. Och att diska, det är ju jätteskojigt! Och sällan har väl barnen fått så många och långa godnattsagor som nu...
    När gifter ni er?

• Fröken B

*Fnissar en HEL del*
    Jag hade också planer. Skulle sy egen klänning och till tärnan. Ritade mönster, köpte ursnygga sidentyger.... och hittade sedan en sömmerska som förverkligade det hela. (Det här var en av de bästa insikter jag haft I TID! Annars brukar det ju gå bra i efterhand att komma på hur man BORDE gjort).
    Pysslade små keramikhjärtan (ca 1 cm höga) till alla inbjudningskort, dekorationer mm, massa pyssel o knåp med inbjudningar, sånghäften, kyrkohäften, tackkort, bröt servetter (HYRDA! ), handlade all mat som kockarna skulle ha, skrev alla recept, gjorde fikonchutney, bakade bröllopstårta (DUMT, tog ALLDELES för mycket tid sista veckan), gjorde 100 små tryffelhjärtan till desserten, gjorde buketter och kursage osv osv. Under tiden tokrenoverade vi huset eftersom vi skulle ha öppet hus hemma hos oss dagen efter... resten har jag förträngt. Jodå, det var lite 'körigt'.

Bra blev det dock! En fantasitisk fest och en fantastisk dag!

Lycka till ni andra galningar som hela tiden tycks sträva efter att utmana sina egna gränser för vad man kan hinna med!

• Tant Pernilla

Här är en pysselmaja till - som faktiskt har klarat av sitt bröllop. Till det gjorde jag...
    ...min egen klänning med broderi
    ...tärnans klänning med pärlbroderat och jämtlandsbroderat liv
    ...kläder till brudnäbbet: två västar och en älvaklänning
    ...tiaran
    ...halsband
    ...alla inbjudningskort, infoblad placeringskort, kyrkprogram och festhäfte (fast maken hjälpte till med det sistnämnda)
    ...alla tackkort
    ... ljus till festborden
    ...min, tärnans och brudnäbbets buketter
    ...såsen till varmrätten och alla efterrätter
    ...bordsdekorationerna med blommor, men där hjälpte min tärna mig väldigt mycket

Jag tror det var allt...

Hade funderat på att sy servetter, men strök det raskt, mest för att jag tyckte att vi inte skulle spara så mycket på det.

Vi planerade vårt bröllop mellan 22 november 2003 och 19 juni 2004, då vi gifte oss.

Lite crazy, jag vet. Men fasiken vad kul det var!

• majbrud2006

Tant Pernilla! Du är en tös i min smak!!! :)

• emipon

Tant Pernilla:
    Har du möjligtvis en bild på älvaklänningen? Jag kan inte hitta något mönster till min lilla skruttfia, och tycker att det känns lite "sådär" med en miniatyrbrudklänning som mycket av tärnklänningarna tyvärr är. Hon ska ju gärna kunna leka lite grann på festen utan att behöva byta om till mysdress.
    Men älva lät fint.

• ika (fd höst05)

Ja, det blir ju verkligen en hobby. Vad ska man göra när dagen D är över?
    Min planering ligger dock fortfarande på den ganska trivsamma ringa och boka- bläddra i bröllopstidningar- och toksurfa-nivån, som ju kommer strax före psykbrytsnivån när man inser att man har tagit sig vatten över huvudet. Hm, egenhändigt ihopknåpade servettringar, hur svårt kan det vara att trixa ihop 60 st?

• Tant Pernilla

Tack för det majbrud2006! Jag resonerade så att om jag nu ska gifta mig, så vill jag göra allt som jag VILL göra till det tillfället. Sen att jag satt och sydde det sista på brudklänningen klockan halv fyra på bröllopsdagsmorgonen, är en helt annan sak...

Nä, det var verkligen jättekul! Jag kan ju tillägga att jag jobbade heltid under hela tiden, men hade semester veckan före bröllopet.

Jag tycker att man ska göra det man känner för, men inte låta det bli en börda, utan något kul. Känns det övermäktigt, så skit i det. Allt går att köpa! Det är inte meningen att man ska klappa ihop, utan att man ska ha kul.

• emipon

Ja du, ika, hur svårt kan det vara? Läs denhär tråden igen och ställ dig sedan samma fråga. ;)
    Men om du trots allt gör det, så är vi här och hejar fram dig när psykbryten sätter in!

Svar på tråden sy egna servetter, guud så korkat..!