• mrs.

ViktNeråt-05

Hejsan!

Jag tänkte öppna en ny tråd, Japp denna är för alla 2005-"bantare"

Jag tänkte att man kan kan cheka upp mått, vikt....peppning.

Kanske kan man lägga in ett bra smalmat-recept eller andra bra ideer.

• Svar på tråden ViktNeråt-05
  • shalimar

Fru Larsson: Du behöver faktiskt inte ha så stor koll på kalorier, om du vet vilken mat som är bra så ät dig ordentligt mätt på den, ät mer grönsaker men dra INTE ner på protein och _nyttigt_ fett. På så sätt kommer du att tillgodose kroppens behov så bra att du inte blir sugen på socker, snabba kolhydrater, fikabröd och annat "onyttigt" i lika stor utsträckning.

En bra riktlinje när man vill förändra sin kost till det bättre (och gå ner i vikt) är att tänka att man ska lägga till i stället för att ta bort. Lägg till ett extra glas med lättyoghurt till frukosten, lägg en skiva mager skinka till på (den grova och osötade) mackan som du brett mjukost på, lägg TILL ett extra fat fräscha grönsaker till lunch och middag, ät en bit kyckling till om du känner för det - och du kommer att bli så mätt att du inte ens ser åt godis- och chipshyllan i affären. Du kommer inte att dagdrömma om nybakade kanelbullar, för du kommer att vara proppmätt - och efter ca 4 timmar kommer du att bli hungrig igen, men då blir du hungrig på MAT! Funkar jättebra!

• Vanezza

Shalimar. Tack för ett bra inlägg. Jag har upplevt precis det du skriver om. Man tror att man måste äta så lite som möjligt för att gå ner i vikt, och i mitt fall resulterade det i att jag inte gick ner alls. Nu har jag börjat äta betydligt mer och unnat mig godis i bland. Jag har gått ner 4 kg de senast tre veckorna!! Jag mår mycket bätre och det känns som att jag kommer att lyckas med min viktminskning den här gången.

• Fru Larsson

Tack Shalimar, det är så som jag tänker! Dock har jag inte gått ner i vikt nämnvärt även fast jag hållt på ett par månader nu. Men känner mig fastare och försöker att inte haka upp mig på att siffrorna på vågen minskar så långsamt....

Spinningen igår var underbart skön, instruktören undrade om jag var arg på någon, körde som en galning och det sprutade svett från mig!

• Forsfors

Håller på och läser en jättebra och inspirerande bok just nu som jag vill tipsa om "tio steg till ett bättre liv" av oprah Winfrey och henns tränare Bob. Även om man inte vill följa allt som står så är det jätteinspireande att läsa.

• mrs.

Hejsan,

Jag mår toppen, jag har nu kört vv igen i en vecka och börjat promenera varje morgon och kväll denna vecka och har bestlutat mig att regn el sol så är min morgon-promenad ett måste och när jag får tillbax lite kondition så ska jag börja simma (tar så effektivt på hela kroppen) :)

Känns underbart, märkte att min mage är mindre *hehhee* Nya byxor ska inhandlas i helgen.

Enda konstiga är att jag blev sugen på 2-saker som jag inte ens gillar, men nåja inte onyttiga....
    så ner t affären igår och köpte torkade plommon och russin. Åh vad gott dom smakade... vet inte kanske behöver något ämne från dem kroppen behöver eller så äter jag några sådana istället nu för att jag inte tillåter mig sötsaker, och dom är ju ganska söta. (eftersom dom innehåller så mycket kcal så får man ju inte äta många och magen skulle ju inte klara det heller

• shalimar

mrs: vet vad du menar, jag har haft konstiga sug efter saker jag verkligen INTE gillat innan. Det värsta är nog jordnötssmör, som jag alltid hatat. Annat konstigt: blodpudding, vindruvor, och messmör. Har inte gillat någon av dessa saker innan.

• Fru Larsson

Tack för tipset Forsfors!

Mrs, jag ska också försöka komma igång med morgonpromenader, det brukar vara effektivt. Jag kommer inte gå varje dag dock, men på helger och de vardagar jag orkar upp (krävs diciplin, jag är morgontrött)! Kul att det går bra för dig!

• KickanF

Jaha, då har man fått en släng av influensa o behöver helt plötsligt inte tänka på att låta bli den där chokladkakan..... är inte alls sugen på det, utan bara på att dricka typ nyponsoppa. Å andra sidan så kan man ju inte träna så mkt heller.

• Fru Larsson

Krya på dig Kickan F! Många som har flunsan nu, jag hoppas jag klarar mig....

Körde i gymet igår, träningsvärk i rygg och axlar börjar komma smygande....

• Hime

Själv har jag fuskat denna vecka med träning, så nu har jag gått upp ett kilo! =/
    Dock syns det iaf att jag gått ned, vilket är ett plus!

Svar på tråden ViktNeråt-05